گفتگوی ویژه خبری
رئیس کار گروه آینده نگری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به نقشه جامع علمی کشور نگاه درستی نداریم.
کد خبر: ۲۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶        23 April 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیدمهدی سیدی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: زمانی بود که در کشو ربا مدرک دیپلم و فوق دیپلم اشتغال ممکن بود، در آن زمان عده کمی بودند که لیسانس و دکتری داشتند اما امروزه با دیپلم و فوق دیپلم اشتغال امکان ندارد مگر اینکه مدرکشان از دانشگاه های فنی و حرفه ای باشد. 
 
او با بیان اینکه در جهان بطور کلی سه نوع دانشگاه و جود دارد، یک دانشگاه آکادمیک دوم حرفه ای و سوم مهارتی افزود: از آنجا که در ایران بیشتر مردم و دستگاه های اشتغال زا مدرک گرا شده اند همه بدنبال ادامه تحصیل هستند و به گونه ای شده که حتی اگر مدرک دانشگاه فنی حرفه ای را هم داشته باشد باز احساس کسر شان می کند. ایراد کشور ما تغییر هرم دانشگاهی و فرهنگی است . 
 
سیدی توجه به نقشه جامع عالی کشور را ناچیز عنوان کرد و گفت: این نقشه نیاز سنجی درستی داشت اما سند تحول آموزش و پرورش بدرستی نتوانست توجه را به این سمت جلب کند. 
 
او افزود: برنامه ریزی هایی که این سالها دولت برای بخش آموزش انجام می دهد برای 5 سال آینده جواب می دهد، در صنایع فرهنگی علوم انسانی درسها بیشتر تئوری هستند نه مهارتی و برای رفع این خلاء بهتر است برای فارغ التحصیلان برخی از رشته ها دوره های مهارتی برگزار شود البته با نیاز سنجی بازار زیرا بسیاری از متخصصین ما به علت نداشتن مهارت بیکار هستند . 
 
او به 2700 آموزشگاه خصوصی در کشور اشاره کرد و ادامه داد : در ایران حتی دانشگاه صنعتی شریف هم این کار را نمی کند و دانشجو مجبور است برای گذراندن دوره های تکمیلی به آموزشگاه های خصوصی برود، چه خوب است که دانشگاه ها متولی برگزاری این دوره ها باشند.
 
سیدی گفت: چرا باید اکثر فارغ التحصیلان دکتری ما جذب وزارت علوم شوند مگر ظرفیت این وزارتخانه چقدر است . بهتر است بکارگیری نیروی کار مطابق آمایش شهرها صورت پذیرد، ما باید اول به فکر تولید باشیم بعد اشتغال.
00:00 03:22
قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سوی دیگر این گفتگو گفت: سیستم آموزشی امروز کشور مطابق با نیاز جامعه نیست.
 
او با اشاره به اینکه کار پژوهشی و آموزشی در حال اجرای نظام آموزشی مطابق با نیاز جامعه نیست افزود: آنقدر به دنبال این رفتیم که فراموش کردیم فقط داریم دوران بیکاری جوانان را چهار سال به تعویق می اندازیم.
 
احمدی لاشکی با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین 1/7 میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد داریم ادامه داد: نباید دغدغه ما فروپاشی دانشگاه آزاد باشد اما باید نیم نگاه به آن داشته باشیم که خروجی دانشگاه های ما به درد نمی خورد.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اغلب فارغ التحصیلان امروز ما می خواهند استاد شوند اما قبل ازانقلاب چه تعدادی از دانشجویان می توانستند به درجه استادی برسند.
 
او افزود: برای رفع مشکل بیکاری برخی از فارغ التحصیلان در حال حاضر بحث شرکت های دانش بنیان را تقویت کرده ایم و از امثال بنیاد ملی نخبگان هم توقع همکاری داریم.
 
احمدی لاشکی تصریح کرد: فراکسیون تولید در مجلس طی مصوبه ای اقدام قابل ملاحظه ای را تدوین کرده که طی آن برخی کارفرمایان که از جذب فارغ التحصیلان رشته های مهارتی بهره مند شوند (تا سقف لیسانس) از پرداخت مالیات تا دو سال معافند حتی تصمیمی گرفته شده تا در راستای تحقق این اقدام حدود یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود اما چون داوطلبی وجود نداشت این رقم برگشت خورد.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بهتر است قانون به گونه ای نوشته شود که از عملکرد نظارتی ما دفاع کند ما زیاد قانون می نویسیم اما بیشتر به انباشت قانون کمک می کنیم فراموش نکنیم که اجرای قانون مهمتر از انباشت قوانین است.
 
احمدی لاشکی با بیان اینکه در بحث آموزش عالی فضاهای فراوانی برای رشد و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه فراهم آمده افزود: بهتر است دانش آموزان دوره متوسطه که حدود 51 درصد از محصلین کل کشور را شامل می شوند به سمت دانشگاه های فنی و حرفه ای بروند اما در همین جا هم باز مشکلاتی وجود دارد، آیا آموزگار به اندازه کافی داریم؟ خیر. نیاز امروز جامعه حرکت به سمت مراکز جامع علمی کاربردی است.
 
او گفت: در بحث هدفمندی همان میزان 48 هزار میلیارد تومان را برای سال جدید اختصاص داده ایم که قرار است از طریق سازمان های بهزیستی و کمیته امداد به نیازمندان ارائه گردد اما از این مبلغ می بایست 30 درصد به تولید اختصاص می یافت که نشد البته مجلس هم در حد توان اقدامات لازم را انجام خواهد داد، رسانه ملی چه میزان ریل گذاری برای به انجام رساندن تصمیمات رفع مشکل اشتغال انجام داده است.
 
احمدی لاشکی با بیان اینکه مجلس وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام خواهد داد افزود: در برنامه سوم توسعه بنا بود 4 میلیون فرصت شغلی ایجاد شود که حاصل این تصمیم فقط شرمندگی ما در قبال جوانان بود.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کار از بیکاران دیپلمه گذشته، الان دکترهای بیکار داریم. اگر مبالغ کلان را به روستاها ببریم تا حدودی مشکل گشایی کرده ایم.
 
او افزود: جمعیت جوان ما تا سال 1400 به 61 میلیون نفر می رسد این یعنی دو نیم درصد رشد، پس جمعیت بیکار ما هم تا سال 1400 ، دو نیم درصد رشد خواهد داشت که اگر این مشکل را در نیابیم فاجعه ای در پیش خواهیم داشت.
00:00 03:07

برچسب ها: سیدمهدی سیدی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: