سخنگوی قوه قضائیه در خصوص ادعای وکیل بابک زنجانی در مورد اینکه بانک خارجی معرفی‌شده از سوی وزارت نفت از دریافت پول زنجانی خودداری می‌کند، گفت: مطلقا چنین چیزی نیست.
کد خبر: ۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶        06 March 2016
به گزارش خبرگزاری فارس،حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در مورد اخبار منتشره درباره قاچاق کالا و به‌خصوص قاچاق میوه در آستانه شب عید و اقدامات قوه قضائیه در این خصوص، اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر نظر دولت فعالیت می‌کند و همچنین بخشی نیز مربوط به کنترل بازار است که تحت نظر تعزیرات حکومتی اقدام می‌کند و وزیر دادگستری مسئول تعزیرات است.

  سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضائیه فارغ از این امر نیست، اگر چنانچه ما نیز اطلاع پیدا کنیم و به‌خصوص قاچاق عمده‌ای صورت گرفته و احیاناً دستگاه متولی نمی‌تواند یا مطلع نشده با همکاری آنها برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی گفت: از دادستان‌ها نیز خواسته‌ایم که کمک کنند هم به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هم به تعزیرات حکومتی؛ البته این موارد اختصاص به شب عید ندارد؛ چراکه در حوزه قاچاق با مواردی مواجهیم که وسایلی همچون دارو، مواد آرایشی فاسد و... وارد می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم وظیفه دارد برخورد کند و به صرف آنکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات وجود دارد از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند.

اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده مدیر شرکت پتروپارس اظهار داشت: خبری ندارم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگاری در مورد ادعای وکیل بابک زنجانی در مورد اینکه بانک خارجی معرفی‌شده از سوی وزارت نفت از دریافت پول بابک زنجانی خودداری می‌کند، تصریح کرد: مطلقاً چنین چیزی نیست؛ متأسفانه بارها فرجه داده شده و اعلام شده اگر پول را برگردانند در مجازات تأثیر دارد.

وی گفت: تا الان برای بانک مرکزی، وزارت نفت، دادگاه و دادسرا احراز نشده که بخواهند پول را پرداخت کنند یا پول را داشته باشند که بخواهند پرداخت کنند؛ البته امروز هم دیر نشده و می‌توانند پرداخت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ادعای مولاوردی درباره اعدام مردان یک روستا گفت: مقامات قضایی زاهدان گفتند، موضوع صحت ندارد و دادستان زاهدان از وی شکایت کرده است.

در ادامه نود و سومین نشست خبری قوه‌قضائیه محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات مولاوردی در مورد اعدام اهالی یک روستا به جرم مواد مخدر، گفت: چنین ادعایی از سوی ایشان نقل قول شده و اگر چنین حرفی گفته باشند، همانطور که مقامات قضایی زاهدان گفتند، موضوع صحت ندارد. همچنین دادستان زاهدان به دلیل این ادعا از خانم مولاوردی شکایت کرده که موضوع رسیدگی می‌شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین جزئیات مربوط به پرونده 12 هزار میلیاردی معروف به پرونده کرمان گفت: صرف نظر از مبلغ، پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است.

یکی از خبرنگاران گفت: چهار نفر از نماینده‌های مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور در مورد رانت خواری در دولت صحبت کردند، آیا در این زمینه گزارشی به دستگاه قضایی رسیده؟ همچنین دولت اظهار داشته که به دلیل این اتهامات شکایت می‌کند، آیا شکایتی مطرح شده است؟

اژه‌ای در پاسخ گفت: در مورد اینکه رونوشت یا گزارش این چهار نماینده به دستگاه قضایی برسد، من خبری ندارم و در مورد اینکه آیا این موضوع صحت دارد یا خیر نمی‌توانم اظهارنظری کنم، البته از نظر دولت نسبت به برخی از افراد شکایاتی صورت گرفته اما نمی‌دانم مربوط به این موضوع بوده است یا خیر.

یکی از خبرنگاران گفت آیا اگر بانوان رسانه‌ای بخواهند از قاضی‌پور شکایت کنند، موضوع رسیدگی می‌شود؟ که اژه‌ای در پاسخ گفت: اگر کسی به طور مستقیم مورد اهانت قرار گرفته باشد، قطعاً اگر شکایت کند رسیدگی می‌شود.

خبرنگاری در خصوص ممانعت از ورود رئیس دولت اصلاحات به یک مراسم از اژه‌ای سؤال کرد و گفت: آیا صحت دارد که قرار است وی در حصر باشد؟ که اژه‌ای در پاسخ گفت: بحث حصر وی صحت ندارد، اما ممانعت از ورود ایشان به آن مجلس، با حکم دادستانی بود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه رسیدگی دادسرایی به فاز دوم پرونده نفتی در حال انجام است، گفت: پرونده راکد نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص متهمان جدید پدیده شاندیز و اینکه از قول وزیر کشور اعلام شده بود که 14 دستگاه دولتی اعلام شکایت کرده‌اند، اظهار داشت: بنده دادستان مشهد را به‌طور حضوری ملاقات کردم و تا قبل از جلسه نیز این مسئله را جویا شدم؛ تا الآن مسئولان متخلف را به ما معرفی نشده و 14 دستگاه دولتی نیز اعلام شکایت نکردند.

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر این مطلب که این موضوع صحت ندارد، گفت: اینکه 14 دستگاه دولتی شکایت کرده‌اند احیاناً در ستاد یا جلسه‌ای اعلام شده و ما از آن اطلاع نداریم.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری با این مضمون که آیا پرونده‌ای برای قطع درختان در لواسان تشکیل شده، اعلام کرد: از این موضوع بی‌اطلاع هستم.

اژه‌ای در خصوص شروع فاز دوم رسیدگی به پرونده نفتی، اظهار داشت: رسیدگی دادسرایی مشغول است، متهمان زیادی بودند، بعضاً مطلع یا متهم بودند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: تاریخ را نمی‌توانم تعیین کنم، اما باید بگویم که مشغول رسیدگی هستند و پرونده راکد نیست.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه صحبت جدی برای سپردن تولیت آستان قدس رضوی به آقای رئیسی دادستان کشور شده است گفت: به احتمال زیاد شاهد تغییراتی در مسئولان ارشد دستگاه قضایی کشور خواهیم بود.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نودوسومین نشست خود با اصحاب رسانه درباره احضار فاطمه هاشمی به دادگاه گفت این احضار مربوط به پرونده سابق است و اینکه وی به دادگاه احضار شده مورد تایید است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بعد از فوت تولیت آستان قدس رضوی گمانه‌هایی درباره سپردن تولیت این آستان به یکی از مسئولان ارشد قوه قوی شده است آیا شما تغییرات در سطح مدیران ارشد دستگاه قضا را تایید می‌کنید گفت: صحبت جدی شده است که آقای رئیسی دادستان کل کشور به عنوان تولیت آستان قدس رضوی معرفی شوند اما جابه جایی آقای منتظری هنوز معلوم نیست.

وی در خصوص تعیین تکلیف دو میلیارد یورو بدهی بابک زنجانی گفت: از همان ابتدا تلاش شد تا تمامی اموال وی در خارج و داخل شناسایی و کارشناسی شود و آن مقداری که طبق توافق‌نامه انجام شده بود را شرکت نفت یا عین مال را بردارد یا به میزان طلب خود مال را بفروشد. تا الان بابک زنجانی در پرداخت بدهی‌ها کسری دارد که یا خود وی باید برای پرداخت آن تلاش کند یا اینکه از اموال دیگر او برداشت شود. میزان رد مال به اندازه بدهی او و حکم دادگاه بدوی هم قاعدتا باید ابلاغ شده باشد.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ویدئویی از رئیس‌جمهور اسبق پیش از انتخابات در فضای مجازی منتشر شد که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرده بود و همچنین دو تن از نماینده‌ها نیز درباره رفع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی وی درخواست تجدید نظر داشتند. آیا قوه قضاییه در این زمینه تصمیمی گرفته است، گفت: هنوز درباره رفع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی رئیس‌جمهور اسبق تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی درباره پلمپ مجتمع مرکز تجارت جهانی در خیابان فردوسی که طبق گزارش سازمان نظام مهندسی تهران سازه‌ای ناامن دارد گفت: در این زمینه اطلاعاتی ندارد. از ابتدای امسال تاکنون 433 سوال از سوی اصحاب رسانه مطرح شد که بنده در 32 مورد اطلاعاتی نداشتم زیرا بسیاری از پرونده‌ها به سرعت اطلاعات آن به ما نمی‌رسد یا شاید از درجه اهمیت بالایی برخوردار نباشند.

وی در خاتمه در خصوص آخرین وضعیت پرونده رئیس عرفان حلقه گفت: حکم اعدام وی به دادگاه برگشته است و اتفاق جدیدی نیفتاده و همان وضعیت سابق است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تا آنجایی که می‌دانم سیستم اطلاعاتی روی این پرونده کار می‌کرده که بخشی از گزارش نهایی خود را به بازپرس داده است.

محسنی‌ اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص آخرین پرونده خاوری گفت: اطلاع جدیدی ندارم و باید موضوع از طریق اینترپل پیگیری شود.

اژه‌ای در خصوص پرونده بقایی گفت:‌ وی در حال حاضر آزاد است و پرونده در حال تکمیل تحقیقات است. تا آنجایی که می‌دانم سیستم اطلاعاتی روی این پرونده کار می‌کرده که بخشی از گزارش نهایی خود را به بازپرس داده است و بازپرس اگر پرونده را کامل بداند برای مرحله بعدی اقدام می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد گفت: پرونده هنوز در شعبه است و دادگاه رسیدگی به آن را برعهده دارد.

وی افزود: برخی گزارشات از مجلس آمده بود که باید در مورد آن تحقیق شود البته برخی شکایت‌ها خیلی جزیی بود که نمی‌دانم به قوت خود باقی است یا خیر. برای مثال احمدی‌نژاد در یکی از سفرهای استانی خود سخنرانی کرده بود که عده‌ای گفته بودند به ما توهین شده و در یکی دیگر از سفرهای استانی هم فردی گفته بود ماشین احمدی‌نژاد پای من را له کرده و خسارت داده است.

اژه‌ای گفت: در مورد پرونده‌ای که احمدی‌نژاد علیه جهانگیری شاکی بود بازپرس قرار منع تعقیب صادر کرد.

وی گفت: وکیل احمدی‌نژاد و خود او نسبت به نحوه رسیدگی بازپرس اعتراض داشته به خاطر همین به قرار اعتراضی نکردند به همین جهت هم آن قرار صادر شده قطعی است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد سه متهمی که در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی به اعدام محکوم شده بودند، گفت: این سه متهم درخواست اعمال ماده 18 کرده بودند که در حال بررسی است.


برچسب ها: زنجانی ، بانک خارجی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: