کد خبر: ۲۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶        28 March 2017
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه دولتی مسکو گفت: انسان امروز بیش از هر زمان نیازمند و خواهان جهانی با ملت هایی در کنار هم نه رویاروی یکدیگر است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی امروز سه شنبه در سخنان خود پس از دریافت دکترای از این دانشگاه (ام. گ.او) که 262 سال پیش بنیان گذاشته شده است، افزود: حل مشکلات پیچیده جهان امروز، نیازمند همکاری دانشمندان و دولت ها است.
وی افزود: افول سیطره غرب و پایان انحصار ثروت، فرصتی تاریخی برای بنا کردن بنیان های جهانی جدید است و اکنون عزم جهانی برای مبارزه با ریشه های خشونت و افراطی گری ضروری است.

رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه اسلام هراسی، نژاد پرستی و اندیشه های تکفیری، ریشه مشترک دارند، اظهار کرد: بیاییم اجبار را به انتخاب، تحمیل را به تحمل؛ تحقیر را به تکریم و خشونت و افراط را به محبت و مدارا تبدیل کنیم.
روحانی گفت: این ایام در ایران و بیشتر کشورهای منطقه، آغاز بهار را جشن گرفته و در آغوش بهار طبیعت به بهار روح و جان می‌اندیشند. نوروز فصلی تازه در طبیعت و الهام‌بخش معنایی والا است.

رئیس جمهوری ایران ادامه داد: نوروز یعنی جهان ما ایستا و مانده درگذشته نیست، بلکه در حال تحول، تغییر و شکوفایی است. مطابق سنتی قدیمی و چند هزارساله، نوروز زمان دیدار نزدیکان و همسایگان است تا با گسترش مودت و صمیمیت، دوستی‌ها عمیق‌تر و پیمان‌ها تجدید و تقویت شود.
وی گفت: اکنون حضور من در نخستین روزهای سال جدید ایرانی در کشور زیبای شما به معنای تأکید بر روابط دوستانه و پایدار موجود میان دو ملت‌ ایران و روسیه است.
رئیس جمهوری ایران در ادامه افزود: مسئولیت دانشمندان و دانشگاهیان در دوران کنونی به‌مراتب دشوارتر از هر زمان دیگری است. حل مشکلات در این جهان پیچیده، مستلزم ایفای نقش فعال‌تر ما در تحولات علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

«جهان امروز با رنج‌هایی نظیر شکاف طبقاتی، تغییرات زیست‌محیطی، بحران‌های هویتی، خشونت، افراطی‌گری، جنگ‌های داخلی و اختلافات فرقه ای دست‌ به‌گریبان است و رفع این معضلات، نیازمند تلاش و همکاری مستمر و گروهی میان ملت‌ها است.»
«افول سیطره غرب بر جهان و پایان انحصار ثروت، قدرت و فناوری، فرصتی تاریخی را فرا روی ملت‌ها قرار داده تا بنیان‌های جهانیِ جدید بنا کنند. ساختاری که با تکیه بر ارزش‌های مشترک انسانی چون: صلح، عدالت، برابری، آزادی، اعتدال، مدارا، احترام به فرهنگ ها و حقوق ملت‌ها و پرهیز از تنش و خشونت، جهان را به‌ مکانی ایمن‌ تر برای همه تبدیل کند.»

«من از نخستین روزهای مسئولیت به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران، جهان را به مبارزه هماهنگ و هدفمند با پدیده خشونت و افراطی‌گری فراخواندم که در قالب قطعنامه‌ای به نام جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری-wave در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد.»
«اکنون چهار سال از آن زمان می‌گذرد و نیاز به یک عزم جهانی برای پرداختن به ریشه‌های گسترش خشونت و افراط ‌گرایی بیش‌از گذشته احساس می‌شود. عزمی که راه تحمیل منافع تنگ‌نظرانه بر ارزش‌های مشترک را پایان دهد.»

رئیس جمهوری ایران در این نشست که با حضور شماری از اعضای هیات ایران و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه برگزار شد، اظهار کرد: امروز متأسفانه شاهد رشد افراط‌ گرایی خشونت‌بار در جهان هستیم. اسلام هراسی، نژادپرستی و اندیشه‌های تکفیری، به‌رغم اینکه خاستگاه متفاوتی دارند، در عمل به یکدیگر پیوسته و به مقابله با انسجام ملت‌ها و به تغذیه خشونت و افراط برخاسته‌اند.

«در این جهان پرمخاطره، انسانیت بیش از هر زمان دیگر به ندای اعتدال نیازمند است. امروز جهان تشنه عدالت و خسته از خشونت، در پی راه‌حلی است که کرامت آدمیان را پاس داشته و زندگی‌شان را با دین‌باوری و معنویت معنا بخشد؛ بی‌آنکه به مادیت و رفاه آنان بی‌توجه باشد.»

«کسانی که از دین، که پیام رهایی انسان است، تصویری تیره و خشونت‌بار برساخته‌اند، نه‌تنها انسانیت امروز را از متن وحدت‌بخش، صلح آفرین، و آرام بخش زندگی اجتماعی محروم ساخته‌اند، بلکه متاسفانه به نام دین، انسان‌ها را در آتش فرقه‌گرایی افراطی به خاک و خون کشیده‌اند.»

روحانی تاکید کرد: راه‌حل خاتمه دادن به این وضعیت اسف‌بار، گام اول تحمل و خویشتنداری و گام بعد، توسعه گفت وگوهای چندجانبه، صادقانه و توأم با احترام به منافع همه کشورهاست.
رئیس جمهوری ایران افزود: هدف ما باید رسیدن به سازوکاری پایدار برای توسعه دموکراسی، تقویت کارآمدی دولت‌ها و حل مسالمت‌آمیز اختلافات باشد.
در آغاز این مراسم نیز دکترای افتخاری دانشگاه دولتی مسکو به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا شد.

ویکتور سادوو نیچی رئیس دانشگاه دولتی مسکو در این مراسم گفت که به پاس خدمات و اقدام های دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی برای تقویت و توسعه روابط علمی و آکادمیک ایران و روسیه، دکترای افتخاری دانشگاه به ایشان اعطا می شود.
سفر دو روزه روحانی بنا به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام می گیرد و قرار است، سران دو کشور در کاخ کرملین با یکدیگر دیدار کنند.
برچسب ها: روحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: