کد خبر: ۲۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴        26 March 2017
معاون اول رییس جمهوری نوروز را مبنای دیپلماسی فعال برای ساخت آینده مشترک توصیف کرد و گفت: نوروز می تواند به عنوان یک منبع زاینده و خلاق فرهنگی، سیاست، اقتصاد و اجتماع ما را به زیبایی سامان دهد.
 
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در جشن جهانی نوروز افزود: قرابت جغرافیایی، تاریخی، دینی، فرهنگی و هنری، زبان و ادبیات مشترک، نمادها و مفاخر مشترک و در کنار همه این ها سرنوشت مشترک، تهدیدها و فرصت های مشترک ایجاب می کند که ما با همگرایی هر چه بیشتر به زمینه های مناسب و افق های امیدبخش در هماهنگی ها و همکاری های منطقه ای و ملی بیشتر روی آوریم.
 
وی افزود: آینده مشترک را با دیپلماسی و مشارکت فعال همه ذی نفعان در هر حوزه و عرصه ای می سازند؛ نوروز می تواند مبنا و معیار این دیپلماسی فعال باشد.
 
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که جان‌مایه فرهنگی و اجتماعی نوروز حرمت نهادن به انسان و طبیعت و گسترش و تعمیق آموزه‌ها و باورهای اخلاقی است، اظهار کرد: مبانی و مفاهیم نهفته در این آئین، آن قدر فراوان است که دین مبین اسلام هم بر آن صحه می‌گذارد و تندباد حوادث ناگواری چون حمله مغول هم آن را به فراموشی نمی‌سپارد.
 
جهانگیری یادآور شد: در زمانه ما که اقلیم‌های فرهنگی در معرض خطر نابودی هستند، نوروز و فرهنگ منبعث از آن، اهمیتی دو چندان یافته و نقش متحد کننده بیشتری پیدا کرده است.
 
وی تصریح کرد: حوزه نوروز خود یک اقلیم فرهنگی است که مولفه‌های فرهنگی فراوانی این حوزه را به هم پیوند می‌زند. نوروز توانسته است در نقش عنصر هویت بخش به این قلمرو هویت مشترکی ببخشد. اینکه ما در این مکان گرد هم آمده‌ایم به برکت نوروز است که به همه ما حس پیوستگی، همراهی و همدلی بخشیده است.
 
معاون اول رئیس جمهوری افزود: جهان هستی بدون نوروز، گویی چیزی کم دارد. ذهن خلاق و زیبایی آفرین مردم این منطقه با خلق آیین نوروز با هستی و جهان خلقت همسازی و همراهی خود را نشان داده است.
 
جهانگیری با بیان این که نوروز تنها یک سنت و آیین نیست بلکه نشان تلاش هوشمندانه و خلاق نیاکان ما در همراهی با طبیعت است؛ ادامه داد: طبیعتی که متاسفانه امروز در معرض دستبرد نابکارانه بشر قرار گرفته و آثار این دستبرد، امروز در زندگی ما آشکار شده است. پاسداشت نوروز احترام به طبیعت و همراهی و همسازی با آن است.
 
وی اضافه کرد: نوروز از جنس اعتدال و امید است که به واقع مرزها و دیوارهای فروبستگی را در می‌نوردد؛ انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد؛ پیوندی حقیقی بر پایه ارزش‌های والای انسانی. نوروز به ما یاد می‌دهد که معتدل و میانه‌رو باشیم. نوروز به ما نوید می‌دهد که سیطره سرما و تیرگی می‌شکند و بهار فرا می‌رسد.
 
معاون اول رئیس جمهوری مهم‌ترین دستاوردهای امروزی با محوریت نوروز را همگرایی دانست و گفت: ما به عنوان یک مجموعه می‌توانیم و باید برای تشکیل یک 'کل' متعهد شویم. این اتحاد می‌تواند در جهت رسیدن به هدفی سازمان‌دهی شود و همگرایی را در معانی مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به منصه ظهور برساند.
 
جهانگیری تاکید کرد: بر همین مبنا، حل مسائل از طریق تشریک مساعی جهت غلبه بر منازعات و اختلافات در دستور کار قرار می‌گیرد. قرابت جغرافیایی، قرابت تاریخی، قرابت دینی، قرابت فرهنگی و هنری، زبان و ادبیات مشترک، نمادها و مفاخر مشترک و در کنار همه اینها سرنوشت مشترک، تهدیدها و فرصت‌های مشترک ایجاب می‌کند که ما با همگرایی هر چه بیشتر به زمینه‌های مناسب و افق‌های امیدبخش در هماهنگی‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و ملی بیشتر روی آوریم.
 
علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد فرهادی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری،حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و زهرا احمدی پور رییس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم حضور دارند.
 
در این مراسم که برای نخستین بار با حضور 12کشور عضو پرونده جهانی نوروز در ایران در حال برگزاری است، سفرای 12 کشور مانند تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، عراق، ترکیه و پاکستان حضور دارند.
برچسب ها: جشن جهانی نوروز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: