آخرین اخبار
گزارشی از بازار پوشاک در آستانه عید؛
کمپین "کالای ایرانی بخریم" علاوه بر دوستداران ایران همت مسئولان را میطلبد که در ۷ روز مانده به عید تنور کار و کاسبی تولیدکنندگان را گرم کند.
کمپین "کالای ایرانی بخریم" علاوه بر دوستداران ایران همت مسئولان را میطلبد که در ۷ روز مانده به عید تنور کار و کاسبی تولیدکنندگان را گرم کند.
به گزارش اطلس خبر، ۷ روز مانده به عید و اکثر ایرانیان در تکاپوی خرید لباس نو برای سال جدید هستند. سال 95 سالی بود که اگرچه همچون سالهای گذشته با قاچاق فراوان محصولات خارجی و واردات آن کاسبی بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان کالای ایرانی را کساد کرد اما در این بین شاید به عدهای برای خرید کالای ایرانی انگیزه داد تا پس از آن حادثه ناگوار ( فروریختن پلاسکو) برای خرید کالای ایرانی به پا خیزند. البته با چرخی در بازار متوجه خواهیم شد که تعداد دست ها برای تکان دادن چرخ تولید کشور اندک است زیرا اکنون ایران در کنار مردمانش احتیاج به دستهای مسئولان دارد تا به تنور تولید ایرانی گرما ببخشد.
در حالی پوشاک ترکی و چینی در بازار به راحتی به فروش میرسد که تولیدکنندگان ایرانی برای فروش محصولات خود دچار بحران شدهاند. پوشاک ترک که اکنون ۷۰ درصد بازار را پر کرده است درحالی به فروش میرسد که چشمان منتظر تولیدکنندگان داخلی و فروشندگان کالای ایرانی به فروش سال نو بود.
گفتنی است که اگرچه طی سالهای گذشته ترکیه سعی کرده برندهای مطرح پوشاک خود را در دنیا جا بیندازد اما هیچ کشوری به اندازه ایران از این برندها استقبال نکرده تا جاییکه آمار میرسد تنها یک برند فعال این کشور در بخش پوشاک با حضور در ایران سالانه بیش از هزار میلیارد تومان فروش دارد!
کسادی حال و روزگار تولیدکنندگان ایرانی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به چشم میخورد. زیرا با ورود پوشاک و اجناس خارجی آن هم با قیمتی ارزان تر ، مردم را به خرید از آن اجناس سوق میدهد. اکنون قاچاق سرمایه، خلاقیت و نیروی کار تولیدکنندگان داخلی را از بین برده است و به عقیده کارشناسان مربوطه در نقطه بحران هستیم اما مسئولان وخامت وضعیت کنونی را درک نمیکنند. اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور بخش اعظم تولید داخلی از بین خواهد رفت.
در این میان اخیرا محمدجواد صدقآمیز رییس مرکز پژوهشهای اتحادیه پوشاک در خصوص واردات پوشاک قاچاق و سهم تولیدکنندگان داخلی در بازار شب عید، گفته است که در مورد واردات قاچاق به دلیل غیررسمی بودن این کالاها نمیتوان اظهارنظر دقیقی داشت اما به طور تخمینی حدود ۶۰ درصد بازار پوشاک شب عید در اختیار واردات و ۴۰ درصد در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.
رییس مرکز پژوهشهای اتحادیه پوشاک در این رابطه افزود: گویا به ارقام میلیاردی حتی هنگامی که با پایه دلار داده شود عادت کردهایم و وخامت اوضاع را درک نمیکنیم. اگر به ادعای ترکها پنج میلیارد دلار واردات پوشاک از ترکیه داشته باشیم و ارزش هر کانتینر پوشاک وارداتی از ترکیه ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد با یک تقسیم ساده میفهیم که ۵۰ هزار کانتینر در سال پوشاک ترک به صورت قاچاق وارد ایران میشود. اگر همین رقم را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال کنیم نشان میدهد که در هر روز ۱۳۶ کانتینر و در هر ساعت شش کانتینر پوشاک ترک وارد بازار ایران میشود.
هر کدام از ارگانها در خصوص آمار قاچاق و واردات پوشاک اظهارنظرهایی را بیان میکنند. اما موضوعی که در صحبتهای اکثر آنها مطرح میشود میزان بالای قاچاق و واردات بیش از حد تصور است.
امسال اگرچه تبلیغات زیادی برای خرید جنس ایرانی صورت گرفته و کمپینهای برای خرید کالای ایرانی راه اندازی شده اما هنوز هم رکود در بازار موج میزند و حتی حادثه ناگوار پلاسکو نتوانست این فرهنگ شایسته را در میان مردم جابیاندازد شاید دلیل آن عدم حمایت مسئولان است. زیرا به قول قدیمی ها یک دست صدا ندارد.
اکنون چرخه تولید ما احتیاج به همت مسئولانی دارد که با تکیه به کالاهای خارجی هر سال بیشتر سال پیش به واردات پوشاک خارجی رضایت میدهند. حالا بسیاری از فروشندگانی که تا سالهای گذشته به صورت عمده به فروش محصول خود مشغول بودند امسال مجبور به تک فروش شدند چرا که خریداری برای تولیداتشان وجود ندارد.
در حال حاضر که پتانسیل تولید محصول باکیفیت را در داخل کشور وجود دارد اما متاسفانه بودجه جداگانه صرف خرید پوشاک میشود. در این بین، برند ایرانی محو شده و برندهای خارجی دور تند رقابت را کشور به دست میگیرند. با توجه به وضعیتی که در کشور به وجود آمده گفتنی است که میتوان با تاسیس یک کارخانه چندصد نفر به کار گرفته میشوند. به عنوان مثال، طبق آمار سازمان تامین اجتماعی صنعت پوشاک توانسته است به طور مستقیم و غیرمستقیم ۸۵۰ هزار شغل ایجاد کند.
نظر شما