مشکل بزرگ لیورپول؛
مشکل لیورپول اما بردن تیم‌های پایین جدول است. قرمزهایِ مرسی ساید در سالِ 2017 به هال سیتی، سوانزی و لستر سیتی در لیگ باخته‌اند و در جام حذفی هم در آنفیلد مقابلِ پلیموس به تساوی بدون گل رسیدند و بعد در همین تورنمنت در خانه به دست ولوز حذف شدند.
کد خبر: ۲۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵        12 March 2017
مشکل لیورپول اما بردن تیم‌های پایین جدول است. قرمزهایِ مرسی ساید در سالِ 2017 به هال سیتی، سوانزی و لستر سیتی در لیگ باخته‌اند و در جام حذفی هم در آنفیلد مقابلِ پلیموس به تساوی بدون گل رسیدند و بعد در همین تورنمنت در خانه به دست ولوز حذف شدند.

به گزارش اطلس خبر، واقعا جای تعجب نداشت که لیورپول هفته‌ی پیش آرسنال را شکست دهد. لیورپول این فصل بهترین نمایش‌هایش را مقابل تیم‌های بالای جدول داشته و سه پیروزی اخیرش در لیگ را مقابلِ منچستر سیتی، تاتنهام و آرسنال کسب کرده. در واقع شاگردان یورگن کلوپ تا این مقطع از فصل برابرِ تیم‌های نیمه‌ی بالای جدول لیگ برتر هشت بار به پیروزی و پنج بار به تساوی رسیده‌اند و حتی یک بار هم شکست نخورده‌اند.

مشکل لیورپول اما بردن تیم‌های پایین جدول است. قرمزهایِ مرسی ساید در سالِ 2017 به هال سیتی، سوانزی و لستر سیتی در لیگ باخته‌اند و در جام حذفی هم در آنفیلد مقابلِ پلیموس به تساوی بدون گل رسیدند و بعد در همین تورنمنت در خانه به دست ولوز حذف شدند.

به خاطر همین آمار است که لیورپولی‌ها نگرانِ بازی امروز تیم‌شان مقابلِ برنلی هستند، تیمی که این فصل حتی یک بازی را هم خارج از خانه نبرده، اما در هفته‌یِ دوم در ترف مور لیورپول را 0-2 شکست داده است. شاگردانِ شون دایش دقیقا از جنس تیم‌هایی هستند که می‌توانند برای تیمِ کلوپ دردسرساز شوند. اما واقعا مشکلِ لیورپول چیست؟

این داستان از دورانِ کلوپ شروع نشده و در دورانِ برندان راجرز هم سابقه داشته. راجرز در آخرین فصلی که به صورت کامل مربیِ لیورپول بود آمارِ امتیازاتش در تقابلِ با هشت تیمِ بالایِ جدول بهتر از آمارش مقابلِ 12 تیمِ دیگر بود.

اما خودِ کلوپ هم پیش از پیوستن به لیورپول دقیقا با چنین مشکلی روبرو بود. در دو فصلی که کلوپ با بوروسیا دورتموند قهرمان بوندسلیگا شد، شش شکست از مجموعِ هشت شکستش مقابل تیم‌هایی بود که در پایانِ فصل در نیمه‌یِ پایینِ جدول قرار گرفتند. کلوپ در آخرین فصلش در وست‌فالن هم کارش با پیروزی مقابل بایرن مونیخ در سوپر کاپ آلمان شروع کرد و در طولِ فصل مقابلِ آرسنال و شالکه هم به پیروزی رسید. اما شش شکست مقابلِ تیم‌هایِ نیمه‌یِ پایینِ جدول باعث شده بود تا تیمِ خودش هم تا اواخر فوریه در همین منطقه به سر ببرد.

بدین ترتیب جای تعجب ندارد وقتی از کنارِ هم قرار دادنِ کلوپ و لیورپول چنین نتیجه‌ای حاصل می‌شود. اینجا مسئله‌ی سبک بازی در میان است. سبکی که کلوپ و لیورپول اجرا می‌کنند، با پرسِ بالا و فوتبالِ واکنشی و ضد حمله‌ای، برایِ مقابله با تیم‌هایی که دوست دارند از خط دفاعی بازیسازی کنند و با عمق زیاد دفاع می‌کنند و فضایِ خالی به حریف می‌دهند ایدئال است. اما این سبک مقابلِ تیم‌هایی که با عمق کم دفاع می‌کنند و 10 نفره پشت توپ قرار می‌گیرند به مشکل بر می‌خورد.

برنلی در پیروزیِ 0-2 در ترف مور مقابلِ لیورپول فقط 19 درصد مالکیت توپ داشت. برای پیروزی در چنین بازی‌هایی نیاز به پاس‌هایِ عمقی از عقبِ زمین، مهاجمِ هدف درونِ باکسِ حریف و مدافعینی که بتوانند مقابلِ ضدحمله‌ها واکنش مناسب نشان دهند هست، و لیورپول هیچکدام از این سه عامل را ندارد.

کلوپ البته این فصل از این منظر که فقط 12 بار موقعیتِ استفاده‌یِ همزمان از جوئل ماتیپ و دژان لوورن را داشته بدشانس بوده. لیورپول در این 12 بازی تنها 10 گل خورده و در بازی‌هایی در لیگ که این زوج را در قلب خط دفاعی‌اش داشته بدون شکست بوده است.

نکته‌یِ مهم دیگر در پرسونل لیورپول نقشِ حیاتی سادیو مانه در نتایجِ این فصل بوده. مانه در شکستِ اول فصل مقابلِ برنلی به دلیلِ مصدومیت غایب بود، در شکستِ 3-4 مقابلِ بورنموس وقتی لیورپول 1-2 پیش بود از زمین بیرون رفت و تقریبا تمامِ ژانویه را که در آن تیمش حتی یک پیروزی هم به دست نیاورد را از دست داد.

مانه این فصل با 12 گل بهترین گلزنِ لیورپول بوده، اما تیمِ کلوپ نیاز به چیزی بیش از این دارد. لیورپول برایِ پیروزی مقابلِ تیم‌هایی که با عمق کم و تعداد بالا دفاع می‌کنند نیاز به مهاجمینی از جنس دیگو کاستا، سرخیو آگوئرو، هری کین، یا زلاتان ابراهیموویچ دارد، مهاجمینی که می‌توانند در فضایِ کم دروازه‌یِ حریفان را باز کنند. کلوپ این مشکل را هم در دورتموند تجربه کرده بود و تیمش بعد از از دست دادنِ رابرت لواندوفسکی دیگر هرگز قدرت سابق را نداشت. پس خریدنِ یک مهاجمِ هدف در تابستان باید هدفِ اصلیِ کلوپ در بازار نقل و انتقالات باشد.

نکته‌ دیگری که جیمی کرگر این هفته بهش اشاره کرد این بود که کلوپ در بازی مقابل تیم‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر نباید از جردن هندرسون و امره جان به شکل همزمان در ترکیب اصلی‌اش استفاده کند، چون سرعت تیم پایین می‌آید. از چهار باری که لیورپول این فصل در لیگ موفق به گل زدن نشده، سه بارش با هندرسون و جان در ترکیب اصلی بوده، با اینکه این دو هافبک فقط 11 بار این فصل کنار هم قرار گرفته‌اند. لیورپول در سالِ2017 هم در هیچکدام از پنج بازی‌ای که هندرسون و جان همزمان در ترکیبِ اصلی بوده‌اند پیروز نشده است.

خودِ کلوپ درباره‌یِ این شرایط می‌گوید: «ما کارنامه‌ی مشخصی مقابلِ این تیم‌هایِ نیمه‌یِ دوم جدول داریم و کارنامه‌ای مشخص مقابل تیم‌های دیگه. من این بچه‌ها را می‌شناسم و عملکردِ اونا در طول این هفته‌ها هیچ تفاوتی با هم نداشته. اما به هر حال ما باید به این شرایط جواب بدیم، آن هم با عمل نه با حرف.» پیروزی مقابل برنلی امروز در آنفیلد می‌تواند بهترین جواب باشد.
برچسب ها: لیورپول ، کلوپ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: