نزدیک دوماهی می‌شود که ایران و فرانسه بر سر خرید ۱۱۸هوپیما با فرانسوی‌ها قرارداد منعقد کرده‌اند، اما هنوز هیچ هواپیمایی از این خرید به ایران نیامده، اما قائم مقام مقام وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که تا دوماه دیگر این هواپیما‌ها به تدریج ساخته و وارد کشور می‌شود.
کد خبر: ۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷        05 March 2016
به گزارش اقتصادنیوز،گفته می‌شود قرارداد ایرباس دو ماه دیگر نهایی می‌شود و این قرارداد هیچ ارتباطی با سوئیفت ندارد.

  این درحالی است که بار‌ها خرید هواپیمای ایرباس برای ایران به بهانه برطرف نشدن مساله سوئیفت به تعویق افتاده است، اما همواره مسئولان وزارت راه و شهرسازی ورود هواپیماهای ایرباس به ایران را اطمینان می‌دهند.

اصغر فخریه‌کاشان در این باره به ایلنا گفت: که قرارداد خرید ایرباس هیچ ارتباطی به مساله سوئیفت ندارد، چرا که طول این قرارداد بین ۱۲ تا ۱۶ سال است و به طور قطع راه‌های متعددی برای پرداخت اقساط و مبلغ قرارداد وجود دارد.

فخریه کاشان با بیان اینکه تحریم‌های سوئیفت قرار نیست در عرض یک هفته رفع شود، گفت: در موضوع سوئیفت و لغو تحریم‌ها، مسائل تکنیکال و فنی بسیار زیادی مطرح است و نمی‌توان انتظار داشت که در یک مدت زمان کوتاهی این تحریم‌ها به طور کامل برطرف شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی افزود: برای عقد قراراد ایرباس باید یک پیش پرداختی بپردازیم که با نبود سوئیفت هم می‌توان این مبالغ را جابه جا کرد.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم هم توان پرداخت مبالغ را داشتم و کشور در آن شرایط ۱۴۰ میلیارد دلار واردات داشته بنابراین در آن زمان که بحث رفع تحریم سوئیفت نبود چگونه این قرارداد‌ها منعقد و مبالغ جابه جا می‌شدند؟

فخریه کاشان تاکید کرد: به طور قطع رفع تحریم‌های سوئیفت زمان بر خواهد بود و بدون سوئیفت هم قرارداد خرید ایرباس پا بر جا است و کسانی که مدعی هستند بدون سوئیفت قرارداد با ایرباس نهایی نمی‌شود، نیت سوء یی دارند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد با ایرباس دو ماه دیگر اجرایی می‌شود، گفت: قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از ایرباس یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای کشورمان محسوب می‌شود و مانند هر قرارداد دیگری زمان بر خواهد بود و یک تعهداتی بین دو طرف وجود دارد و برای تبدیل قرارداد اجرایی باید مسائل فنی و حقوقی قرارداد بررسی و اجرا شود.

به گزارش اقتصادنیوز، چندی پیش، پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران، در پی سفر رئیس جمهور به فرانسه، ایران قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای بدنه باریک منعقد کرد. حالا با گذشت نزدیک به دوماه از انعقاد این قرارداد و کش و قوس بر سر چرایی خرید این تعداد هواپیما در شرایط فعلی اقتصادی کشور، هنوز هیچ هواپیمایی به ایران نیامده است. البته لازم به ذکر است که این تعداد هواپیما با اعتبار ۱۰. ۵ میلیارد دلاری و به ضمانت کشور ایتالیا خریداری شده است و ایران هیچ هزینه‌ای بابت خرید هواپیما پرداخت نکرده و قرار است هزینه خرید این تعداد هواپیما طی ۲۰سال و به صورت سود به شرکت سازنده بازگردانده شود.

برچسب ها: هواپیما ، ایرباس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: