وضعیت بازار شب عید
"اگر ایران را دوست داریم کالای ایرانی بخریم" این جمله ای بود که پس از فرو ریختن پلاسکو صفحه های اجتماعی مردم و بازیگران و هنرمندان کشور را پر کرد اما آیا این به اصطلاح شعار در میان مردم ما تبدیل به واقعیت خواهد شد؟ آیا عید امسال به نفع قاچاقچیان پیش می رود و کمر تولید ملی را می‌شکند یا تولیدکنندگان داخلی و جوانان بیکار را به آینده امیدوار می‌سازد؟ به کام قاچاقچیان یا تولیدکنندگان داخلی؟
کد خبر: ۲۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰        24 February 2017
"اگر ایران را دوست داریم کالای ایرانی بخریم" این جمله ای بود که پس از فرو ریختن پلاسکو صفحه های اجتماعی مردم و بازیگران و هنرمندان کشور را پر کرد اما آیا این به اصطلاح شعار در میان مردم ما تبدیل به واقعیت خواهد شد؟ آیا عید امسال به نفع قاچاقچیان پیش می رود و کمر تولید ملی را می‌شکند یا تولیدکنندگان داخلی و جوانان بیکار را به آینده امیدوار می‌سازد؟
به کام قاچاقچیان یا تولیدکنندگان داخلی؟

به گزارش اطلس خبر، صدای پای عید به گوش می رسد و خریدهای شب عید آغاز شده است. برخی از مردم هنوز هم کالای خارجی را به ایرانی ترجیح می دهند اما اگر آنها از حال و احوال این روزهای بازار و جوانانی که بیکار شدند باخبر بودند باز هم اجناس خارجی را خریداری می کردند؟ با سیل واردات و قاچاق کالاها و اجناس خارجی سال‌هاست که کارگاه های تولیدی از رونق افتاده و افراد بسیاری بیکار شده اند. اما حالا که مسئولان و دولتمردان دلشان به حال تولیدکنندگان داخلی نمی‌سوزد آیا زمان آن فرانرسیده که شعارهایی که پس از فروریختن پلاسکو به گوش رسید عملیاتی شود؟

عید امسال اما با تمام عیدهای دیگر فرق دارد مردم در شبکه های اجتماعی برای حمایت از کالای ایرانی پست های پیشماری گذاشتند و امید و دلگرمی تولیدکنندگان امسال بیش از سال های گذشته احساس می‌شود. اگر امسال مردم به وعده های خود عمل کنند  چرخ تولید به کار می‌افتد و بسیاری از جوانان جویای کار، مشغول به کار می‌شوند.

در این میان، متاسفانه مردم کشورمان آنقدر به کالای ایرانی بی اعتماد شدند که تولیدکنندگان داخلی اجناس خود را با برند خارجی به فروش می‌رسانند تا از این طریق بتوانند امرار معاش کنند. اکنون در بازار بسیاری از اجناس  ایرانی خصوصا در بخش پوشاک با مارک‌های و برندهای خارجی فروخته می‌شود. تولیدکنندگان می‌گویند بهترین جنس و کالای ایرانی اکنون با برند خارجی در بازار است و مردم هنوز باور ندارند که این کالاهای ایرانی هستند که با کیفیت بالا در بازار توسط آنها خریداری می‌شود. فروشندگان و تولیدکنندگان پیش از این همین کالاها را با برند ایرانی به بازار می‌وردند اما با عدم استقبال مردم روبه رو می‌شدند به همین خاطر به این نتیجه رسیدند که برند خارجی را به کالاهای خود بچسبانند تا مورد اقبال مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

حالا در آستانه عید کاسبان و تولیدکنندگان بازار به فروش عید امید بسته اند تا مردم بر سر وعده های خود بمانند و به اجناس ایرانی اعتماد کنند. در آن سوی میدان اما قاچاقچیان و برندهای خارجی قرار گرفته اند که امسال نیز مانند سالهای گذشته توجه  خریداران را به خود جلب کنند. 

چندی پیش،  وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ایرانی‌ها سالانه ١٠٠‌میلیون جفت کفش مصرف می‌کنند که از این میان ٣٠ تا ٣٥‌میلیون جفت کفش از خارج از کشور وارد می‌شود. البته فعالان صنعت این اعداد و ارقام را چندان قبول نداشته و معتقدند، سهم بالای قاچاق کفش نادیده گرفته شده است. اگر تعرفه بالای واردات کفش به کشور را درنظر بگیریم، به راحتی متوجه می‌شویم که فعالان صنعت کفش چندان بیراه نمی‌گویند و تعرفه بالا، انگیزه قاچاقچیان را افزایش می‌دهد. تعرفه واردات کفش در‌ سال ٩٤ معادل ٧٥‌درصد بود که این عدد با هدف کاهش قاچاق به ٥٥‌درصد رسید، اما هنوز کفش‌های چینی در بازار ایران جولان می‌دهند که با توجه به تعرفه بالای واردات و قیمت نازل این کفش‌ها می‌توان به راحتی متوجه شد که قاچاق چه سهم بزرگی از بازار کفش را دراختیار گرفته است. البته چینی‌ها تنها میهمانان ناخوانده بازار کفش ایران نیستند و کفش‌های ترکیه، ویتنام و کره‌ای نیز چند سالی است جای پای خود را در ایران باز کرده‌اند.
 

گفتنی است، شاید حادثه پلاسکو و هر حادثه دیگری یک انگیزه جدی را در میان مردم زنده کند تا بیش از پیش برای حمایت از هم میهنان خود به پا خیزند و با انتخاب خود جوانان بسیاری را بر سر کار بازگردانند و چرخ تولید کشور را رونق ببخشند.

از این قبل حادثه ها و چه بسا عظیم تر در سایر کشورها رخ داده  اما مهم برخورد مردم با این تغییرات است. به عنوان مثال کشور ژاپن که هدف بمب های شیمیایی قرار گرفت و جنگ در این کشور موجب شد که خسارت‌های زیادی به بار بیاید اما چه چیزی در این میان به مردمان آن کشور کمک کرد جز خودشان؟ در آن زمان در بازار ژاپن کالاهای آمریکایی به فروش می‌رسید اما مردم ژاپنی برای حمایت از اقتصاد کشورشان کالاهای ساخت ژاپن را می خریدند. این باعث شد ژاپن از نو و بهتر از قبل ساخته شود.

در کشور ما نیز اگر این اراده به وجود بیاید بیکاری کاهش پیدا کرده و صنایع داخلی  نیز پیشرفت می کند. پس از حادثه پلاسکو خیلی از بازیگران در شبکه های اجتماعی از پویش مردمی "فقط کالای ایرانی بخریم" حمایت کردند اما باید دید که این کمپین و یا پویش چقدر می تواند در ایام عید و پس از آن موفق باشد و تولیدکنندگان داخلی را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد.

از نمونه حمایت از تولید ایرانی توسط هنرمندان و بازیگران، پیام اینستاگرامی الهام حمیدی بود. او اخیرا با انتشار متنی در اینستاگرام خود، از مردم خواست تا با خرید کالای ایرانی از کارگران بیکار شده حادثه پلاسکو حمایت کنند.


با این وجود، طرح‌های دولتی برای حمایت از کالای ایرانی زیرساخت لازم را نداشته و به محض اینکه کلید خورد با شکست مواجه شد. به عنوان مثال طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری، این طرح چندان به کام تولید کنندگان نبوده و وضعیت آنها را رونق نبخشیده است. بنابراین مردم باید عزم جدی برای خرید کالای ایرانی را به کار گیرند زیرا دولت ها می آیند و می روند و شاید هیچکدام دلشان به حال تولیدکنندگان داخلی نسوزد!

برچسب ها: بازار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: