وضعیت نابسامان صنایع لبنی
در حالی برنامه مشخص و مدونی برای تعیین قیمت علوفه، شیر خام، صنایع تبدیلی و نرخ محصولات لبنی برای مصرف کنندگان وجود ندارد که هفته آینده رئیس شرکت فونترا بزرگترین شرکت لبنی دنیا به همراه وزیر کشاورزی نیوزلند به ایران می آیند تا سرمایه گذاری بزرگ در این بخش کشور انجام دهند. در عین حال، هنوز بخش خصوصی ایرانی فعال در این بخش از نوسانات قیمتی و ضررهای ناشی از نبود برنامه ای جامعه در این صنعت گلایه دارند!
کد خبر: ۲۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴        22 February 2017
در حالی برنامه مشخص و مدونی برای تعیین قیمت علوفه، شیر خام، صنایع تبدیلی و نرخ محصولات لبنی برای مصرف کنندگان وجود ندارد که هفته آینده رئیس شرکت فونترا بزرگترین شرکت لبنی دنیا به همراه وزیر کشاورزی نیوزلند به ایران می آیند تا سرمایه گذاری بزرگ در این بخش کشور انجام دهند. در عین حال، هنوز بخش خصوصی ایرانی فعال در این بخش از نوسانات قیمتی و ضررهای ناشی از نبود برنامه ای جامعه در این صنعت گلایه دارند!

به گزارش اطلس خبر، «هون ناتان گای» وزیر صنایع پایه (کشاورزی) نیوزیلند در صدر یک هیات اقتصادی از جمله رئیس شرکت «فونترا» هفته آینده به ایران سفر می کند تا بزرگترین شرکت لبنیاتی این کشور را وارد ایران کند!

این هیات تجاری دومین هیات بلندپایه اقتصادی این کشور است که پس از برجام عازم تهران می شود تا از ظرفیت های موجود جهت توسعه روابط دوجانبه استفاده کند.

هفته آینده قراراست به غیر از وزیر کشاورزی نیوزلند رئیس شرکت فونترا نیز راهی تهران شود تا به بررسی وضعیت سرمایه گذاری در بخش لبنی کشور بپردازد.

براساس این گزارش فونترا تصمیم دارد با سرمایه گذاری در بخش شمالی کشور به توسعه صنعت لبنی بپردازد و در این بین بسیاری از کارشناسان این سرمایه گذاری را فرصت مناسب برای فعالان ایرانی این عرصه می دانند.

درحالی مسئولان از سرمایه گذاری یک شرکت نیوزلندی در بخش لبنی کشور خبر می دهند که هنوز هم فعالان این عرصه در کشور به دلیل نبود قوانین و شرایط مناسب در این صنعت و موانع صادراتی در این بخش گلایه دارند.

چندی پیش عضو انجمن صنایع لبنی در یک نشست خبری  با اشاره به کاهش ۱۵ درصد مصرف سرانه لبنیات در کشور تاکید کرد ما امکانات صادرات را نداریم و دولتمردان ما در این زمینه کم کاری کرده اند.

به گفته غلامعلی سلیمانی در کشور استراتژی مشخصی برای تولید و صادرات محصولات لبنی وجود ندارد. به عنوان مثال برای تعیین قیمت شیر برای مصرف کنندگان، قیمت تمام شده تولید شیرخام و مواردی از این دست فرایند مشخصی نداریم و این موضوع باعث شده عده ای در این زمینه سرگردان باشند به عنوان مثال دامداران، علوفه را گران می خرند، صنایع زیان می کنند و دیگران نیز به نحوی دچار خسارت می شوند.

به اذعان وی، ما امکانات و زیربنای صادرات لازم برای را نداریم و آنچه که داریم زیربنای واردات است، به راحتی می توانند وارد کنند اما صادر کردن محصولات برایمان دشوار است.

براساس اظهارات عضو انجمن صنایع لبنی اگر برنامه مشخص و مدونی برای تعیین قیمت علوفه، شیر خام، صنایع تبدیلی و نرخ محصولات برای مصرف کنندگان وجود داشته باشد ما نیز متوجه می شویم که دقیقا باید چه کاری انجام دهیم و دامداران نیز می دانند که باید چقدر در این زمینه سرمایه گذاری کند که این مسائل باعث حل شدن بسیاری از مشکلات خواهد شد.

براساس این گزارش آنطور که خبرها حکایت دارد نیوزیلند نخستین کشور صادرکننده لبنیات با کیفیت بالا در جهان بوده و محصولات تولیدی این کشور به علت کیفیت بالا در دنیا معروف است.

این کشور به علت داشتن زمین های مستعد دامداری و بارندگی فراوان و همچنین به علت دوری از سایر کشورها ، دارای وضعیت منحصر به فردی است که اساس دامداری گسترده و خوب را در این کشور پایه گذاری کرده است. 

دولت نیوزیلند در سال ۲۰۰۱ با تجمیع شرکت های بزرگ دامداری، بزرگترین شرکت لبنیاتی جهان را تحت عنوان 'فونترا' تاسیس کرد. این شرکت هم اکنون تولید ۳۰ درصد لبنیات جهان را در دست دارد و به بیش از ۱۰۰ کشور صادرات می کند.

درآمد سالانه شرکت فونترا نیوزیلند بیش از ۲۰ میلیارد دلار است.براساس این گزارش فونترا از زمان تاسیس با ایران مراوده داشته و به ویژه منبع اصلی واردات کره مورد نیاز کشورمان بوده است. 

ایران در برخی از سال ها با وارد کردن بیش از ۱۵۰ میلیون دلار کره از این شرکت نیوزیلندی، بزرگترین مشتری فونترا بوده است.

فونترا مزارع نمونه در کشورهای مختلف راه اندازی کرده و سرمایه گذاری گسترده ای در کشورهای خارجی از جمله در چین، تایلند، ویتنام، سریلانکا، برزیل، ونزوئلا، مکزیک، شیلی، امارات متحده عربی، عربستان و قاره اروپا و امریکا انجام داده است، به گونه ای که درآمد اصلی این شرکت از طریق این سرمایه گذاری هاست. 

با این حال اگرچه شرکت فونترا و حضورش در ایران میتواند یک فرصت مناسب تلقی شود اما با توجه به آنکه برنامه مشخص و مدونی برای تعیین قیمت علوفه، شیر خام، صنایع تبدیلی و نرخ محصولات برای مصرف کنندگان وجود ندارد قطعا چه فونترا و هر شرکت لبنی دیگری برای حضور در ایران با تامل بیشتری قدم بر خواهد داشت. اما چه خوب تا قبل از حضور چنین سرمایه گذارانی برای مذاکره اول سروسامانی به بازارهای آشفته کشور داد تا فرصت ها به راحتی بر باد نرود.

برچسب ها: لبنی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: