گزارشی از توجه خاص وزرای اقتصادی روحانی به بغداد؛
زنگنه امروز به عراق رفت تا شاید صادرات گاز به این کشور را که آماده بهره برداری به نتیجه برساند. صادرات گازی که منتظر ایجاد اعتبارات اسنادی (ال سی) است.
کد خبر: ۲۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲        21 February 2017
زنگنه امروز به عراق رفت تا شاید صادرات گاز به این کشور را که آماده بهره برداری به نتیجه برساند. صادرات گازی که منتظر ایجاد اعتبارات اسنادی (ال سی) است.

به گزارش اطلس خبر، بیژن نامدار زنگنه امروز به عراق رفت تا شاید صادرات گاز به این کشور را که آماده بهره برداری به نتیجه برساند. صادرات گازی که منتظر ایجاد اعتبارات اسنادی (ال سی) است. 

براساس این گزارش و با توجه به نیاز کشور عراق به گاز طبیعی برای مصارف نیروگاهی، طرح موضوع و مذاکرات قراردادی صادرات گاز ایران به کشور عراق از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در این راستا قرارداد فروش گاز به بغداد در تیرماه سال ۱۳۹۲ در بغداد امضا شد.

بر اساس توافق‌های انجام شده مقرر است گاز طبیعی صادراتی از طریق خط لوله ششم سراسری گاز و حدود ۲۲۸ کیلومتر خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت – نفت شهر به استان‌های دیاله و بغداد ارسال و از این طریق گاز مصرفی نیروگاه‌های المنصوریه، االقدس و الصدر تامین شود.

مدت قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد ۶ ساله با حداکثر حجم صادراتی ۳۵ میلیون مترمکعب در روز است.


زنگنه در عراق چه کرد؟

از سویی دیگر، این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز مقامات برقی ایران بر سر دریافت وجه صادرات برق به بغداد با مشکل مواجهند. هرچند که اخیرا مسوولان برقی از آغاز مجدد صادرات برق به این کشور خبر داده اند و تاکید داشته اند مبلغی از بدهی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری عراق به وزارت نیرو پرداخت شده و مابقی قراراست قسط بندی گردد. 

با این حال خبرها حاکی از آن است که این مبلغ پیش از این قسط بندی شده بود که به دلیل عدم پایبندی عراق به تعهدات مالی خود، ایران چاره را در قطع صادرات برق دیده است. اما در شرایط فعلی خبر از اغاز مجدد صادرات برق میرسد و درعین حال وزیرنفت از صادرات گاز به این کشور می گوید.

درهمین راستا به نظر میرسد همکاریهای بخش انرژی ایران با این کشور همسایه رو به افزایش است تا جاییکه در نشست امروز وزیرنفت در بغداد توافق نامه هایی به امضاء رسیده است. 

پیش از این دو کشور عراق و ایران تفاهم نامه هایی را به امضاء رسانده بودند که شامل تفاهم‌نامه نخست ٢ کشور درباره همکاری در توسعه میدان‌های مشترک پرویز (نفت‌خانه جنوبی) و خرمشهر (سندباد یا سیبه) و تفاهم نامه دوم در بقیه بخش‌های صنعت نفت از جمله نفت خام، ساخت تجهیزات، صادرات گاز، نوسازی پالایشگاه‌های عراق از سوی بخش خصوصی ایران و آموزش می‌شود.

برهمین اساس وزیران نفت ایران و عراق در پایان مذاکرات امروز در بغداد، یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‎های مختلف نفت و گاز امضا کردند.

در بخشهایی از این یادداشت تفاهم همکاری، به توسعه میدان‎های نفت و گاز مشترک مرزی، صدور خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالا و همکاری در زمینه نفت و مشتقات آن اشاره شده است.

همچنین کمک به بازسازی زیرساخت‌های پالایشگاه‌های نفت و گاز عراق از سوی ایران از دیگر بندهای این یادداشت تفاهم همکاری است.

همچنین بیژن زنگنه و جبار علی حسین اللعیبی، وزیر نفت عراق در مورد صادرات نفت کرکوک از طریق یک خط لوله که از اراضی ایران عبور می کند به تفاهم رسیدند و قرار شد یک مشاور بین المللی پیرامون توجیه فنی و اقتصادی این طرح معرفی شود.

ازسویی دیگر،اعطای بورسیه‌های دانشگاهی به دانشجویان عراقی برای تحصیل در رشته های بالادستی نفت و گاز از دیگر بندهای مهم این یادداشت تفاهم همکاری است,٢ طرف همچنین توافق کردند که در چارچوب این یادداشت تفاهم همکاری یک کمیته مشترک برای پیگیری تصمیم‎ها و تفاهم‌های صورت گرفته تشکیل شود.

اما نکته حائز اهمیت آنکه به نظر می‌رسد به زودی شاهد آغاز صادرات گاز به عراق باشیم مساله ای که قطعا در صورت نگاه اقتصادی با اماو اگرهایی زیادی روبه رو خواهد بود!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: