یک کارشناس بازار پولی و بانکی با اشاره به اینکه تسهیلات صندوق یکم در ابتدای امر برای همگان قابل استفاده نیست، گفت: با افزایش سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن برای زوج‌ها در راستای افزایش سهم تسهیلات در پوشش خرید مسکن بوده است.
کد خبر: ۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳        05 March 2016
به گزارش اقتصادنیوز، شواری پول و اعتبار در جلسه اخیر خود با توجه به برخی تغییرات در نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی تصمیمات جدیدی در رابطه با تسهیلات بانکی در زمینه خرید مسکن اتخاذ کرده است.

این شورا در صندوق پس انداز مسکن یکم بند ارائه وام تنها به یک زوج را کنار گذاشته و تعیین کرد که هر کدوم از زوج‌ها می‌توانند از سقف تسهیلات این صندوق استفاده کنند، به عقیده برخی از کارشناسان این موضوع به دلیل آن است که شرایط بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و این رکود در قسمت تقاضا بسیار بیشتر از قیمت عرضه است، زیرا در حال حاضر در سطح کشور 2.5 برابر نیاز جامعه مسکن ساخته و آماده تحویل است.

البته در حالی سقف تسهیلات صندوق مسکن یکم افزایش یافته است که میزان اقساط این وام تغییری نداشته و پیش بینی می‌شود یک زوج با استفاده از منابع تسهیلاتی باید ماهانه در حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان قسط پرداخت کنند که در مجموع پرداختی آن‌ها بعد از 12 سال در حدود 380 هزار تومان خواهد بود.

در این رابطه یک کارشناس بازار پولی و بانکی با اشاره به اینکه تسهیلات صندوق یکم در ابتدای امر برای همگان قابل استفاده نیست، بیان کرد: با افزایش سقف تسهیلات بانکی خرید مسکن برای زوج‌ها در راستای افزایش سهم تسهیلات در پوشش خرید مسکن بوده است.

عباس کمرئی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: به نظر شخصی این تصمیم در راستای آن اتخاذ شده است که با توجه به آمار واحدهای خالی متعددی در کشور وجود دارد و سیاست‌گذار پولی به دنبال آن بوده تا رکود در بخش تقاضا را در حوزه مسکن از بین ببرد.

وی ادامه داد: سیاست‌گذار پولی در تصمیم خود به این نکته توجه داشته که میزان تسهیلات قبلی میزان مناسبی از قیمت کل مسکن را پوشش نداده و با این تصمیم به دنبال پوشش بیشتر تسهیلات از قیمت مسکن بوده تا متقاضیان در ابتدای امر منابع کمتری را درگیر موضوع خرید مسکن کنند.

او در رابطه با شرایط صندوق مسکن یادآور شد: طبعا شرایط صندوق به گونه‌ای است که در شرایط رکود بر بازار مسکن، صندوق ورودی بیشتری داشته و منابع انباشت می‌شود اما در حالت رونق بازار مسکن، خروجی صندوق بیشتر است و این در حالی است که در برخی مواقع برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان از خطوط اعتباری بانک مرکزی استفاده شده است.

عضو هیات مدیره سابق بانک ملی خاطرنشان کرد: وظیفه صندوق در زمان رونق و رکود بازار بسیار سنگین است زیرا در صندوق باید میزان ورودی و خروجی منابع متعادل باشد.

کمرئی در واکنش به این گفته که میزان تسهیلات در حالی افزایش یافته است که متقاضیان بر این باورند که میزان بازپرداخت با درآمد اکثر افراد نیازمند خانه سازگار نیست، گفت: قرار بر آن نیست که تمام افراد همزمان از این تسهیلات استفاده کنند، به طور حتم همکاران حوزه تسهیلات به این موضوع نیز فکر کرده‌اند که اگر دوران بازپرداخت افزایش یابد بازگشت منابع صندوق برای ارائه تسهیلات جدید با مشکل روبرو خواهد شد.

وی تاکید کرد: همانطور که بیان شد، ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در صندوق‌های پس‌انداز و تسهیلات بسیار مهم بوده و هرچه زمان بازپرداخت طولانی‌تر باشد سود در کل تسهیلات بیشتر خواهد شد و از سوی دیگر زمان بازگشت پول به صندوق طولانی خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه میزان بازپرداخت اقساط در حال حاضر تا حدودی سنگین است، خاطرنشان کرد: قطعا امیدوار هستیم با سیاست‌های دولت در بخش تورم، این نرخ به نقطه ایده‌آل برسد که در نهایت شرایط بازپرداخت اقساط بهتر خواهد شد، اما در حالت ایستا وضعیت سخت بوده و فاکتورهای دیگر نیز بر میزان اقساط بازپرداخت تسهیلات تاثیر گذار است.

کمرئی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش میزان تسهیلات صندوق یکم که نیاز به سرمایه‌گذاری متقاضیان به مدت معلومی دارد، سرمایه‌های سرگردان راهی حساب‌های بانک مسکن شود، گفت: برای پاسخ به این سوال نمی‌توان پاسخی صفر یا یک بیان کرد، ‌زیرا افراد با توجه به نیازهای خود و آینده پیش روی خود تصمیمات اقتصادی می‌گیرند و این در حالی است که تمام فعالیت‌های اقتصادی دارای بازده و ریسک یکسان نیستند.


برچسب ها: مسکن ، تسهیلات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: