کد خبر: ۱۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲        15 February 2017
«ایران بهشت کارمندان است» اگر این جمله در هیچ موردی مصداق نداشته باشد که خب بدیهی است ندارد درباره روزهای قرمز روی تقویم مصداق دارد، اینکه تعداد تعطیلی های رسمی تقویم آنقدر هست که ایران را بهشت کارمندان بدانیم.

به گزارش فارس، شاید همین دلخوشی های بی سبب کوچک است که کارمندان ایرانی را به همان چند ساعت کار مفید روزانه وادار می کند، همین دلخوشی هاست که باعث می شود بشود سوژه همین گزارش کوتاه و دلچسب!

فروردین؛ خواب بیشتر از کار

فروردین گل سر سبد تعطیلی های ایران است. بی نظیر میان تمام تعطیلات سال نوی جهان. بی اغراق هیچ جای جهان نیست که این میزان تعطیلی را برای جشن سال نو داشته باشند. 15 روز تعطیلی ناب که بیشتر این تعطیلی ها زیر پوشش سیاه رنگ پنهان شده اند. از تعطیلات رسمی آغاز می کنیم. اگر 29 اسفند یعنی سالروز ملی شدن صنعت نفت را جزو سال جدید حساب نکنیم تعطیلی های رسمی به سیاق هر سال از اولین روز آغاز می شود. چهار روز اول سال جزو تعطیلی های رسمی است. از سه شنبه تا جمعه چهارم فروردین. اولین خسران سال از همین روزهای اول هویداست چرا که چهارم فروردین که تعطیل رسمی است روز جمعه است و اولین تعطیلی سال در روز چهارم سال حرام شده است! هر چند تعطیلات غیر رسمی این ماه آنقدر هست که جبران چنین خسرانی را کند. با همان رسمی ها که ادامه دهیم می رسیم به روز 12 فروردین که روز جمهوری اسلامی است و روز بعدش هم روز طبیعت که از اقبال خوب اولی روز شنبه است و دومی یکشنبه تا اولین بین التعطیلی سال از روز به هفته برسد. همین نکته است که تعطیلیهای فروردین را از سه شنبه اول فروردین تا غروب دلگیر یکشنبه سیزدهم فرودین ادامه می یابد. قرمزهای فروردین ادامه دارد، چرا که تقریبا یک هفته پس از سیزده بدر یک تعطیلی میان هفته دلچسب دیگر رخنمایی می کند. ولادت حضرت علی (ع) که در روز 22 فرودین درست در روز سه شنبه قرار گرفته. با دو روز مرخصی ( و شاید هم یک روز) این تعطیلی می تواند به جمعه وصل شود تا چند روز کار جای خودش را به رخوت یک تعطیلی چهار روزه بدهد.

فروردین، ماه عجیبی است. فروردین سال جدید میزان تعطیلی هایش بیشتر از روز کاری است. 31 روز فروردین، 18 روز تعطیلی رسمی و غیر رسمی داریم و سهم کار در این ماه تنها 13 روز است.

اردیبهشت؛ کمی هم کار

پس از تعطیلات فراوان ماه اول هر چقدر هم تعطیلی در تقویم اردیبهشت دیده شود کم است، چه برسد که یک روز از تعطیلی رسمی این ماه هم درست افتاده باشد روی روز جمعه. سه شنبه 5 اردیبهشت اولین تعطیلی رسمی این ماه است که بهانه تعطیلی مبعث رسول اکرم است. دیگر باید تا آخر ماه دلخوش به جمعه های قرمز بمانیم چرا که 22 اردیبهشت که نیمه شعبان است هم در تقویم سال جدید جمعه است.

خرداد؛ سومین ماه و سومین جمعه

این ماه هم روزهای قرمز روی تقویم دیده می شود.14 و 15 خرداد امسال طوری روی تقویم قرار گرفته که برای عده ای یک تعطیلی چند روزه است و برای عده ای دیگر شاید به اندازه یک آخر هفته معمولی. هر چند کارمندان ایرانی معمولا از دسته دوم نیستند و نهایت استفاده را از این تعطیلات خواهند کرد. تعطیلات دو روزه 14 و 15 خرداد سال آینده روزهای یکشنبه و دوشنبه است تا شنبه قربانی بین التعطیلی شود و تعطیلات کارمندان از عصر چهارشنبه و در بدبینانه ترین حالت از ظهر پنجشنبه آغاز شود. البته ناگفته نماند که در سومین ماه سال جدید سومین تعطیلی رسمی هم همزمان با جمعه شده است تا اراده کارمندان در بین التعطیلی شنبه هفته قبلش محکم تر شود و دلخوش به همان چهار – پنج روز میانه خرداد باشند.

تیر؛ وقتی هفته می شکند

تابستان نامش با تعطیلی قرین است اما برای عده بسیاری که هنوز درگیر درس و مشق هستند . اما تیرماه سال آینده هم با 8 روز تعطیلی رسمی به نوعی در میان ماه های میانه سال از رکورد خوبی برخوردار است. به ویژه اینکه دو روز از این تعطیلی 5 و 6 تیرماه پشت سرهم است و هر کارمندی وسوسه می شود که این بار دو روز را با حربه بین التعطیلی به سر کند تا یک هفته نیمه تعطیل را برای خود بسازد. روزهای دوشنبه و سه شنبه 5 و 6 تیرماه به بهانه عید سعید فطر روی تقویم قرمز رنگ شده اند تا کارمندان محترم با توجه به جایگاهشان بتوانند شنبه و یکشنبه را قربانی کنند تا هفته را بشکنند. تعطیلی بعدی در روزهای آخر ماه است . 29 تیرماه که شهادت امام جعفر صادق (ع) است و در روز پنجشنبه قرار گرفته . این سه روز با احتساب 5 جمعه ای که در این ماه است 8 روز تعطیلی را به نام این ماه سند زده است.

مرداد؛ صلات ظهر مرداد

مردادماه در گرماگرم تابستان شاهد اولین ماه بی تعطیل سال هستیم . این داستان وقتی برای کارمندان غم انگیزتر می شود که بدانیم تعداد روزهای جمعه هم در این ماه 31 روزه فقط چهار روز است تا هفته های کاری سختی در مرداد گرم سال آینده انتظارمان را بکشد.

شهریور؛ حسن ختام گرما

هر چند باید چشممان کم کم عادت کند به دیدن سیاهی های تقویم اما شهریور هم با 5 جمعه و یک تعطیلی میان هفته می تواند حسن ختام مناسبی برای فصل گرم سال باشد. بهتر آنکه تعطیلی میان هفته بهانه شادمانی دارد و عید سعید قربان است و بهتر از آن این که در روز شنبه 18 شهریور قرار گرفته تا وصل شود به جمعه تا دو روز تعطیلی را در گرمای آخرین ماه تابستان تجربه کنیم.

مهر؛ اولین ماه سی روزه سال

آغاز پاییز و پایان تابستان میزان مراجعه به تقویم خیلی بیشتر می شود. دانش آموزان و معلمان و دانشجویان و ... همگی دوباره دست به تقویم می شوند تا وضعیت تعطیلی ها را بعد از سه ماه رخوت رصد کنند. اولین ماه سی روزه سال چهار جمعه دارد و دو روز تعطیلی میان هفته که البته روزهای تاسوعا و عاشوراست و طبعا پشت سر هم. البته این دو روز هم در 8 و 9 مهر است و روزهای شنبه و یکشنبه قرار گرفته است.

آبان؛ دو تعطیلی و یک بین التعطیلی

دومین ماه پاییز هم مثل ماه اول است. تعداد تعطیلی ها 6 روز است با این تفاوت که پراکندگی اش متفاوت تر است. 18 آبان که به بهانه اربعین حسینی تعطیل است در روز پنجشنبه قرار گرفته است و 28 آبان که شهادت امام رضا (ع) است در روز یکشنبه است. این تعطیلی شاید شامل یک بین التعطیلی شود تا یک روز به تعطیلی های این ماه اضافه شود. ضمن اینکه گفتنی است در هشتمین ماه سال آینده شاهد چهارمین تعطیلی خواهیم بود که متقارن می شود با روز جمعه.

آذر؛ ادامه فرمول پاییز

فرمول پاییز ادامه دارد؛ 4 جمعه و دو روز میان هفته. آذر هم از همین فرمول پیروی می کند. شهادت امام حسن عسکری (ع) که در روز دوشنبه تقویم قرار گرفته است و میلاد رسول اکرم (ص) که در پانزدهم آذرماه و در روز چهارشنبه قرار گرفته است. درست مثل ماه قبل این تعطیلی هم بوی بین التعطیلی می دهد تا پاییز هم جای خودش را به تعطیلی های زمستان بدهد.

دی؛ برهوت تعطیلی و تسکین جمعه

برهوت قرمزی روی تقویم. کارمندان محترم باید در دی ماه سرد سال خودشان را برای یک ماه کار و تلاش آماده کنند چرا که این اولین ماه سال است که هیچ تعطیلی میان هفته ای در خود نمی بیند. البته آنقدر هم سخت نمی گذرد چرا که دی اولین ماه سی روزه است که به جای چهار جمعه پنج جمعه دارد تا شاید کمی تسکین بخش کارمندان باشد!

بهمن؛ 5 روز تعطیلی

روال زمستان ادامه دارد. بهمن ماه هم شامل 5 تعطیلی است که شامل چهار جمعه است. 22 بهمن سال آینده اما در روز یکشنبه است تا از همین حالا بتوانید برنامه ریزی کنید برای یک بین التعطیلی دلچسب.

اسفند؛ ماه آخر

اولین روز و آخرین روز اسفند روی تقویم سال آینده قرمز است. اولین روز اسفند سال آینده به بهانه شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تعطیل است. ماهی که در روز سه شنبه آغاز می شود. البته که 29 اسفند هم به بهانه روز ملی شدن صنعت نفت تعطیل است. هر چند تعطیلی 29 اسفند همیشه به پای تعطیلات نوروز نوشته می شود. باقی اش 4 جمعه ای است که در تقویم سال بعد قرمز شده اند.

رکوردهای سال

سال آینده در تعطیلات تقویمی رکوردهایی هم ثبت می شود. مثلا متقارن شدن 5 تعطیلی رسمی در کل سال با روز جمعه خودش از رکوردمنفی هایی است که در سال آینده شاهدش خواهیم بود. جایزه رکورد تعطیلات هم با تقدیر از ماه فروردین (که از فراوانی تعطیلات در این رکوردگیری محسوب نشد) به ماه تیر سال آینده تقدیم می شود با هشت روز تعطیلی که از این میان سه تعطیلی میان هفته و 5 تعطیلی جمعه را شامل می شود. بدترین ماه از این لحاظ هم مرداد سال آینده است که بدون هیچ تعطیلی میان هفته ای است و تنها 4 جمعه دارد. از میان روزهای هفته هم روزهای یکشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه هرکدام با 5 روز تعطیلی در سال رکورددار هستند که از این میان 5 یکشنبه تعطیل در سال حلاوت بیشتری دارد چرا که نوید 5 بین التعطیلی شنبه را هم در کنارش می دهد. بعد از این سه روز ، چهارشنبه با 4 تعطیلی در سال و شنبه و دوشنبه با سه روز تعطیلی در رتبه های بعدی هستند.
برچسب ها: تقویم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: