رئیس‌جمهوری سابق برزیل که روز جمعه به منظور بازجویی در خصوص اتهامات پولشویی و فساد مالی به صورت موقت بازداشت شد در سخنانی پس از آزادی‌اش گفت که نمی‌ترسد و قربانی "پیش‌داوری‌های معطوف به قشر کارگر" شده است.
کد خبر: ۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹        05 March 2016

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل در طول بازداشت مورد بازجویی قرار گرفت و این بازجویی اوج تحقیقات در پرونده دو ساله فساد در شرکت ملی نفت "پتروبراس" برزیل است. این تحقیقات جنجالی ثبات سیاسی و اقتصادی برزیل را متزلزل کرده و رکود عمیق را که در چندین دهه گذشته در بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین وجود داشته، وخیم‌تر کرده است.

این تحقیقات تهدیدی برای از میان رفتن میراث قدرتمندترین سیاستمدار برزیل است که برنامه‌های ضد فقر وی را به قهرمانی در میان مردم تبدیل کرده است. حزب "کارگران" وی 13 سال پیش به قدرت رسید و دولت‌های آن روی کار آمدند. پلیس در "سائوپائولو" پس از بازداشت سه ساعته دا سیلوا اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری سابق برزیل به صورت "غیر قانونی" مزایایی را از شرکت ملی نفت دریافت کرده است. این دریافت‌ها به صورت پرداخت نقدی و املاک لوکس بوده است.

دیلما روسف، رئیس‌جمهوری کنونی برزیل که با حمایت دا سیلوا روی کار‌ آمد و از حامیان تفکر وی محسوب می‌شود، تحقیقات فساد را هر چه بیش‌تر به روسف نزدیک کرد. وی اکنون با اتهامات نقض قوانین بودجه و تضعیف اقتصاد مقابله و تمام تلاشش را می‌کند تا استیضاح نشود.

داسیلوا بعد از آزادی تمامی اتهامات را رد کرده و گفت بیمی از این تحقیقات ندارد.

وی که بازداشتش با درگیری میان هوادارنش و پلیس هم همراه بود، در دفاع از بی‌گناهی خود گفته است: "لازم به مراجعه پلیس نبود، فقط کافی است به من تلفن کنید، من شخصا نزد پلیس خواهم رفت؛ چرا که به کسی بدهکار نیستم که ترسی داشته باشم."

این گفته داسیلوا به نوعی در سخنان دیلما روسف هم تکرار شد. روسف در سخنان روز جمعه خود گفت "ضرورتی نداشت" لولا بازداشت شود.

او همچنین بعد از بازجویی به خبرنگاران گفت قربانی "پیش‌داوری‌های معطوف به قشر کارگر" شده است. "گرسنگی در پنج سالگی نتوانست من را بکشد. من بهترین رئیس‌جمهور برزیل بوده‌ام. قشر محروم این جامعه به من رای داد تا امروز بتواند امرار معاش کند."

بازداشت کوتاه داسیلوا بخشی از تحقیقات گسترده در مورد ادعای فساد مالی و پولشویی در کمپانی نفت پتروبراس عنوان شده است.

شرکتی که دولتی است، و رسوایی‌های مرتبط با فساد مالی در آن گریبانگیر بسیاری از سیاستمداران چپ‌گرای عضو حزب کارگر برزیل شده است.

لولا داسیلوا دو دوره از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ میلادی به نمایندگی از حزب کارگر برزیل رئیس جمهور این کشور بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: