یک منبع آگاه از هیئت ایرانی خبر داد:
یک منبع آگاه از هیئت ایرانی مذاکره کننده از دستیابی ایران، روسیه و ترکیه به توافقی برای نظارت بر آتش بس در سوریه خبر داد.
کد خبر: ۱۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷        24 January 2017
یک منبع آگاه از هیئت ایرانی مذاکره کننده از دستیابی ایران، روسیه و ترکیه به توافقی برای نظارت بر آتش بس در سوریه خبر داد.

به گزارش اطلس خبر به نقل از تاس، یک عضو هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات صلح آستانه گفت «ایران، روسیه و ترکیه بر سر سازوکاری برای نظارت بر آتش بس در سوریه توافق کردند. این کشورها بر روی اعلام نهایی در حال بحث هستند».

این منبع آگاه گفت: ما در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک سازوکار سه جانبه هستیم تا مطمئن شویم که آتش بس زیر نظارت قرار می گیرد و از نقض آن جلوگیری می شود.

در همین حال، وزیران خارجه ترکیه و روسیه هم توافق کرده اند که با توجه به اهمیت تماس مستقیم میان دمشق و معارضان، کار با طرف های سوری در نشست آستانه برای پیشبرد فرآیند گفتگوها ادامه پیدا کند.

در این زمینه، وزارت خارجه روسیه پس از گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف و مولود چاوش اوغلو در بیانیه ای گفت: دو وزیر درباره شرایط نشست بین المللی برای پیدا کردن راه حل صلح آمیز در استانه گفتگو کردند. دو طرف بر اهمیت ایجاد تماس مستقیم بین دولت سوریه و نمایندگان مخالفان مسلح برای تقویت آتش بس و برقراری گفتگوی درون‌سوری به عنوان تنها راه دستیابی به صلح در سوریه تاکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین بر ادامه مذاکرات آستانه میان طرف های سوری و آمادگی برای گفتگو درباره راه حل صلح آمیز بحران سوریه در نشست ژنو تاکید شده است.

صبح امروز هم یکی از سخنگویان معارضان سوری گفته بود که آنها هیچ توافقی را امضا نخواهند کرد و تنها کشورهای ضامن آتش بس، یعنی روسیه، ترکیه و احتمالا ایران، سند مشترکی را ارائه خواهند کرد.

همچنین شبه نظامیان کرد «یگان های مدافع خلق» هم اعلام کردند از آنجایی که در مذاکرات صلح آستانه شرکت نداشته اند، به تصمیماتی که در این نشست گرفته شود پایبند نخواهند بود.

تضمین و تقویت آتش بس در سوریه محور اصلی مذاکرات در پایتخت قزاقستان است و نمایندگان دولت و مخالفان دولت سوریه به همراه دیپلمات هایی از ایران، روسیه و ترکیه، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه، و سفیر آمریکا در قزاقستان به عنوان ناظر در این مذاکرات حضور دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: