برنامه ریزی برای تامین نیاز شب عید
در حالی برخی واردکنندگان با اشاره به کمبود ذخایر میوه در آستانه عید خواستار چاره اندیشی دولت هستند که اتحادیه باغداران صحبت‌هایی را که در خصوص کمبود میوه مطرح می‌شود را راهی برای افزایش واردات می‌دانند.
کد خبر: ۱۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱        23 January 2017
در حالی برخی واردکنندگان با اشاره به کمبود ذخایر میوه در آستانه عید خواستار چاره اندیشی دولت هستند که اتحادیه باغداران صحبت‌هایی را که در خصوص کمبود میوه مطرح می‌شود را راهی برای افزایش واردات می‌دانند.

به گزارش اطلس خبر، ذخایر میوه شب عید در حال حاضر به بازار منتقل می‌شود. به عقیده رئیس اتحادیه میوه و سبزی امکان اینکه در آستانه عید بازار میوه با کمبود مواجه شود، زیاد است و مسئولان باید این موضوع را پیگیری و سازماندهی کنند. او همچنین گفته بود که بارها از طریق رسانه‌ها به مسئولان برای محدودیت بازار میوه متذکر شده است.

اگر میوه‌های ذخیره شده در سردخانه‌ها کفاف عید را ندهند، مسئولان به ناچار باید دست به واردات بزنند. با این وجود، برخی‌ها حرف و حدیث هایی که راجع به کمبود میوه در آستانه عید را بهانه‌ای برای افزایش واردات می‌دانند. آنها معتقدند که  این موضوع افزایش واردات میوه را رقم می‌زند و اگر این موضوع مورد کنترل مسئولان قرار نگیرد، بازار با چالش رو به رو خواهد شد. چالشی که با افزایش قیمت و کمبود میوه همراه است.

امروز مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران استان تهران از سرگیری واردات میوه به کشور را نگران کننده خواند و گفت: عده‌ای در پی فضاسازی برای واردات گسترده این محصولات در ایام پایانی سال هستند.

او در واکنش به از سرگیری واردات و توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی در بازار، اظهارداشت: این مساله به شدت نگران کننده است و به نظر می‌رسد واردکنندگانی که برای واردات گسترده برنامه ریزی کرده‌اند درحال فضاسازی برای انجام این کار هستند.  شادلو با بیان اینکه احتمال دارد عده‌ای برای واردات میوه در ایام پایانی سال برنامه ریزی کرده باشند، افزود: چون تنوع  سبد میوه ما در ایام پایانی سال نسبت به دیگر فصول محدودتر می‌شود، عده‌ای برای واردات میوه در این ایام برنامه‌ریزی می‌کنند.

شادلو با اشاره به تولید مرکبات در جنوب کشور، افزود: عمده دهک‌های جامعه ما قادر به خرید میوه‌های ممنوعه با قیمت‌های گزاف نیستند و واردات این محصولات تنها باعث ایجاد اختلال در بازار داخلی می‌شود.

چندی پیش حسین مهاجران  رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با پارسینه از نیاز بازار میوه در آستانه عید خبر داد و گفت: مسئولان باید برنامه ریزی کنند تا با کمبود میوه مواجه نشویم اما امروز رئیس اتحادیه باغداران می‌گوید اگرچه بازار امسال محدود است اما نیازی به واردات احساس نمی‌شود. او همچنین گفت: درست است که به بخشی از تولید پرتقال شمال آسیب وارد شده اما هم اکنون بازار از این محصول اشباع است.

هفته گذشته رئیس اتحادیه میوه و سبزی از پیدا شدن مجدد سر و کله میوه‌های قاچاق در بازار داخلی خبر داد و گفت: میوه‌هایی مانند شبرنگ آفریقایی، گلابی آمریکایی، شاه‌بلوط ترک، نارنگی پاکستان و انبه کنیا وارد بازار شده‌اند.

اکنون اگرچه بازار میوه دچار کمبود است اما مسئولان این کمبود را آنقدر جدی نمی‌بینند که به واردات بی رویه میوه منجر شود اما واردکنندگان که در سوی دیر میدان قرار دارند، کمبود جزئی میوه در بازار به دلیل سرمازدگی را دستمایه ای برای افزایش واردات قرار داده اند تا بتوانند از این طریق سود کلانی را به جیب بزنند.
برچسب ها: بازار میوه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: