کارشناس امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با تسنیم:
کارشناس امداد و نجات هلال احمر با تشریح اقدامات لازم برای یک سفر ایمن با خودروی شخصی از جمله برطرف کردن مشکل لنت سوخته در رانندگی به دردسرهای سفر با خودروهایی با عمر بیش از ۲۰ سال و همچنین مشکلات خودروهای ارزان‌قیمت بی‌کیفیت تولید داخلی پرداخت.
کد خبر: ۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹        04 March 2016
بوی لنت سوخته برای همه آشنا است و سفر در جاده‌هایی پر پیچ و شیب با مشکل کلاچ  همراه شده و یا لنت ترمز آنقدر داغ می‌کند که دیگر ترمز خودرو به درستی عمل نخواهد کرد.

اگر به این ماجراها نحوه رانندگی و برخورد با سایر وسایل نقلیه را اضافه کنیم که هزینه حمل‌ونقل و تعمیر هم به آن اضافه می‌شود، خواهیم دید چه مشکلات، اضطراب‌ها و ناراحتی‌هایی برای مسافران رقم می‌خورد. اما راه‌حل چیست و چگونه می‌توان سفری بی‌تنش و خاطره‌انگیز داشت که از ناکارآمدی وسیله نقلیه در آن خبری نباشد.

در این رابطه حسین درخشان یکی از نیروهای واکنش سریع هلال احمر (ایثار) که بالاترین درجه امدادی ایران به حساب می‌آید در توضیح بیشتر در این زمینه به تسنیم می‌گوید: برای این مسئله راه‌حل وجود دارد و کافی‌است با بازدید به موقع خودرو قبل از سفر درصد بسیار بالایی از این مشکلات را بکاهیم. این بازدیدها را می‌توان در چند اقدام مشخص فهرست کرد.

- بازدید لاستیک‌ها: به‌دلیل گرم شدن هوا و داغ شدن سطح آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها لاستیک‌های فرسوده بیشتر از هر زمان دیگری دچار ترکیدگی می‌شوند.

- بازدید سیستم خنک‌کننده موتور: لوله‌های آب مرتبط از رادیاتور به موتور و تسمه‌های لاستیکی نیز از دیگر قطعاتی هستند که به‌دلیل نوع جنس آنها در گرمای این فصل ضعف خود را بیشتر نشان می‌دهند. از دیگر بخش‌های خودرو که باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد رادیاتور است. علاوه بر رادیاتور در اتومبیل‌هایی که دارای فن‌های اتوماتیک هستند باید سوئیچ قطع و وصل اتوماتیک فن نیز مورد بازبینی قرار بگیرد و از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

- تنظیم موتور: گرمای هوا خود باعث می‌شود که موتور اتومبیل در این شرایط زیر فشار بیشتری کار کند. بنابراین تنظیم نبودن موتور، ‌فرسوده بودن شمع‌ها و وایرشمع‌ها و همین‌طور سیستم برق خودرو باعث گرم‌ کردن موتور و ایجاد اشکال خواهد شد.

- سیستم ترمز: استفاده از لنت‌ ترمزهای نامرغوب و غیراستاندارد باعث می‌شود تا در هنگام گرم‌شدن، ترمزها فاقد کارایی لازم بوده و خطر‌آفرین باشند. این نکته هم به سایر بازدیدها باید اضافه شود.

- شیشه‌شور و برف‌پاک‌کن: ممکن است در مسیر سفری که برنامه‌ریزی کرده‌اید با برف سر و کاری نداشته باشید، اما شاید در مسیر به نقطه‌ای برسید که احتمال بارندگی در آن باشد یا حتی اگر این موقعیت پیش‌رویتان قرار نگیرد ممکن است عبور از تونل‌ها و ریزش آب از آنها شیشه جلوی خودرو را برای دید تار و کدر کند، در این موقع اگر شیشه‌شور خودروی شما فعال نباشد با مشکل در دید هر اتفاقی ممکن است برایتان رقم بخورد، ضمن آنکه پاشیده شدن آب از کف جاده نیز همین وضع را برایتان رقم می‌زند.

مدیر روابط عمومی سابق سازمان امداد و نجات اضافه می‌کند: بارش‌های ناگهانی در مسیر، شما را به داشتن تیغه‌های مناسب برف‌پاک‌کن ملزم می‌کند. به خاطر داشته باشید ما تنها رهگذران جاده‌ها و خیابان‌ها نیستیم. با رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی به حقوق دیگران احترام گزارده و محیطی فراهم می‌کنیم که همه از رانندگی، سفر و گردش با خودرو لذت ببرند، زیرا این حق همه است و نه فقط شخص شما.

درخشان - کارشناس امداد و نجات هلال احمر در خاتمه خاطرنشان می‌کند: خودروهایی که عمر بیشتر آنها بیشتر از ۲۰ سال است و مسلماً مدت زمانی از عمر مفید آنها گذشته و ایمنی کافی برای یک مسافرت بی‌خطر یا بی‌دردسر را ندارند. اگر به جمع این خودروها، خودروهای ارزان‌قیمت تولید داخل را نیز اضافه کنیم، خواهیم دید متأسفانه آنها هم به‌دلیل نامرغوب‌بودن برخی قطعاتشان از برخی خودروهای دارای سن ۱۵ - ۱۰ سال و کمتر نامطمئن‌تر هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: