یک روز مانده به آغاز کار رسمی چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا
ده هفته از انتخابات آمریکا که با پیروزی شوکه کننده دونالد ترامپ همراه بود می گذرد و او روز جمعه پس از ادای سوگند، رسما به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده کار خود را آغاز خواهد کرد. همه آنچه لازم است درباره مراسم «تحلیف ترامپ» بدانید
کد خبر: ۱۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶        19 January 2017
ده هفته از انتخابات آمریکا که با پیروزی شوکه کننده دونالد ترامپ همراه بود می گذرد و او روز جمعه پس از ادای سوگند، رسما به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور ایالات متحده کار خود را آغاز خواهد کرد.
همه آنچه لازم است درباره مراسم «تحلیف ترامپ» بدانید

به گزارش اطلس خبر، مراسم تحلیف دونالد ترامپ ظهر روز جمعه، ۲۰ ژانویه، به وقت محلی (۵ بعد از ظهر به وقت گرینویچ و ۸:۳۰ شب به وقت تهران) در کاخ سفید آغاز خواهد شد و مراسم رسمی ادای سوگند در پله های مقابل ساختمان کنگره برگزار خواهد شد.

انتخابات آمریکا در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۶ برگزار شد، اما ترامپ تا میانه های روز ۲۰ ژانویه به طور رسمی رییس جمهور نخواهد بود.

تا سال ۱۹۳۳ مراسم تحلیف در تاریخ ۴ مارس، یعنی چهار ماه بعد از انتخابات برگزار می شد، اما با اصلاحیه متمم ۲۰ قانون اساسی، این زمان به ۲ ماه کاهش یافت.

رییس جمهور منتخب و معاونش، مایک پنس، روز ۱۹ ژانویه تاج گلی را به گورستان ملی آرلینگتون تقدیم خواهند کرد و پس از آن کنسرت خوش آمد گویی «دوباره آمریکا را بزرگ می کنیم» در یادبود لینکلن برگزار خواهد شد.

ظهر روز ۲۰ ژانویه، دونالد ترامپ برای آغاز کار خود به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا سوگند می خورد. جان رابرتس، رییس دیوان عالی ایالات متحده، مراسم ادای سوگند را که بر روی پله های مقابل ساختمان کنگره برگزار می شود، اداره خواهد کرد.

آنچه ترامپ می گوید چیزی شبیه این است: «من، دونالد جی ترامپ، سوگند یاد می کنم که در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده صادقانه عمل کنم و با بیشترین توان از قانون اساسی ایالات متحده حفاظت، حمایت و دفاع کنم. پس خداوند به من کمک کند».

مایک پنس، معاون رییس جمهور، هم پس از او سوگند خواهد خورد.

پس از ادای سوگند، رییس جمهور سخنرانی خواهد کرد. این سخنرانی می تواند همچون سخنرانی آبراهام لینکلن در دومین مراسم تحلیفش پس از جنگ داخلی ویرانگر که از «بدخواهی نسبت به هیچ کس و خیرخواهی برای همه» گفت، در تاریخ ماندگار شود. جان اف کندی هم در سخنرانی تحلیف خود این جمله ماندگار را گفت که «نپرسید کشورتان برای شما چه کار می تواند کند، بپرسید شما برای کشورتان چه کار می توانید کنید».

رییس جمهوری که دوره اش به پایان می رسد، معمولا در مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب شرکت می کند، اما این موضوع اجباری نیست. انتظار می رود باراک اوباما هم در مراسم تحلیف دونالد ترامپ شرکت کند، اما اگر چنین نشود، او نخستین رییس جمهوری در ۹۶ سال گذشته خواهد بود که چنین کاری کرده است.

البته پیش از سخنرانی ترامپ، احتمالا اجرای موسیقی و سخنرانی رهبران مذهبی انجام خواهد شد و پس از آن هم یک مراسم خداحافظی برای اوباما و خانواده اش برگزار می شود. سپس، ترامپ در ناهار رسمی کنگره و رژه تحلیف شرکت می کند. خودروی حامل ترامپ در خیابان پنسیلوانیا از ساختمان کنگره تا کاخ سفید حرکت می کند، در حالی که هواداران و معترضان به او در دو سوی خیابان صف کشیده اند.

همزمان با مراسم تحلیف هم کارکنان کاخ سفید آنچه از دولت اوباما باقی مانده را خارج کرده و اقامت گاه و دفاتر را برای ساکن جدید آماده می کنند. صبح روز بعد، ترامپ در کاخ سفید از خواب برخواسته و برای انجام وظایفش به بال غربی کاخ می رود.

در روز پس از تحلیف، کلیسای ملی واشنگتن میزبان افتتاحیه مراسم دعای ریاست جمهوری خواهد بود. سابقه این رسم به سال ۱۹۳۳ و نخستین تحلیف فرانکلین روزولت برمی گردد، هرچند بیل کلینتون در هر دو دوره، کلیسای تاریخی سیاهان در مرکز شهر واشنگتن را برای این مراسم انتخاب کرد.
برچسب ها: تحلیف ترامپ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: