گزارشی از نامهربانی مسئولان نسبت به طلای سرخ؛
اخیرا در رسانه‌ها خبر ارزان شدن زعفران پیچیده است و در کنار آن به عدم اعلام آمارهای تولید و صادرات زعفران نیز انتقاد شده است که این موضوع جای بسی تامل دارد.
کد خبر: ۱۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳        15 January 2017
اخیرا در رسانه‌ها خبر ارزان شدن زعفران پیچیده است و در کنار آن به عدم اعلام آمارهای تولید و صادرات زعفران نیز انتقاد شده است که این موضوع جای بسی تامل دارد.

به گزارش اطلس خبر، هنوز پس از گذشت چندین روز از اتمام برداشت زعفران وزارت جهاد کشاورزی آمار تولید و صادرات این محصول را اعلام نکرده است که این موضوع حساسیت‌ها را بر می‌انگیزد و موجب طرح پرسش‌هایی می‌شود.

در خصوص طلای سرخ ایران موضوعات تاثر برانگیزی وجود دارد که بارها در قالب گزارش‌هایی برای گوشزد به سازمان‌های ذی ربط خصوصا وزارتخانه‌های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی به آن پرداخته شده است. از قاچاق خرده‌ای این محصول گرفته  تا پیاز آن ضربه‌ای است که برخی از هموطنانمان به منافع کشور وارد می‌سازند.

با توجه به اینکه زنگ خطر این موضوع چند سالی است که به صدا آمده اما همچنان با بی توجهی مسئولان مربوطه روبه رو می‌شود.

با این وجود، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه حدود یک ماه از اتمام برداشت زعفران در کشور می‌گذرد، گفت: متاسفانه هنوز وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید این محصول را در سال‌جاری اعلام نکرده درحالی که با گذشت حدود ۱۰ روز از اتمام برداشت محصول این کار به راحتی قابل اجرا است.

عضو شورای ملی زعفران همچنین از ثبات نسبی شرایط بازار خبر داد و افزود: درحال حاضر قیمت هرکیلوگرم زعفران حداقل ۴ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان و حداکثر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان است ضمن اینکه در حدود دو هفته اخیر قیمت هرکیلوگرم از این محصول بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان ارزان شده است.

حسینی گفت: متاسفانه گمرک در ارائه آمار صادرات زعفران تعلل دارد اما روند کار و مشاهدات ما نشان می‌دهد که روند صادرات عادی و مطلوب است.

قوانین کمرگ نوسان دارد

‌اخیرا نیز دکتر لیلی ابوالحسنی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در خصوص چالش‌های حوزه صادرات زعفران اظهار داشت: یکی از مشکلات این حوزه، قوانین گمرکی است که به شدت نوسان دارد. بخشی که عرضه زعفران را بر عهده دارد، در سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات احساس امنیت نمی‌کند. باید در این زمینه قوانین مستحکم‌تری داشته باشیم. همچنین مشتری خارجی بر ترکیبات، کالری و... زعفران هم تاکید دارد و این موارد در برندهای ما دیده نمی‌شود.

اگرچه برخی‌ها روند صادرات را مثبت می‌بینند اما این روند می تواند بیش از اینها برای کشور ما مفید و موثر باشد. زیرا زعفران ایرانی که همتای آن را دنیا نداشت حالا به راحتی با قاچاق از کشور و به صورت صادرات نامناسب آن به نام کشور خریدار به ثبت می رسد. برخی کشورها زعفران ایرانی را می خرند و با بسته بندی جدید و به قیمت بالاتری در بازار جهانی به فروش می‌رسانند. از جمله این کشورها اسپانیا است که زعفران ایرانی را در بسته بندی جدیدی به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

بسته بندی یک مشکل اساسی!

به همین خاطر در بخش بسته بندی نیز نیاز به داشتن خلاقیت و کیفیت احساس می‌شود. به طوری که چندی پیش آماری در این باره اعلام شد که تاسف برانگیز است. رئیس اتاق بازرگانی البرز رحیم بنامولایی در همین باره می‌گوید: هم‌اکنون ۸۵ درصد زعفران صادراتی‌ کشور به‌صورت فله‌ای و در بسته‌بندی‌های بزرگ به فروش می‌رسد و تنها ۱۵ درصد آن با بسته‌بندی مناسب و شکیل به‌ کشورهای دیگر صادر می‌شود.

اما متأسفانه صنعت بسته‌بندی در ایران آن طور که باید و شاید پیشرفته نیست و دیگر کشورها از این ضعف سوءاستفاده می‌کنند. او ادامه داد: این‌ کشورها محصولات زیرمجموعه خود را به‌صورت فله‌ای و نازل از شرکت‌های ایرانی خریداری می‌کنند و سپس با عملیات بسته‌بندی در کشور خود، با نام‌های تجاری‌ گوناگون و به‌عنوان محصولی از کشور خود، با قیمتی مضاعف، مجدداً به دیگر کشورها صادر می‌کنند. این مسئول توضیح داد: با وجودی‌ که هزینه بسته‌بندی ۱۰ درصد قیمت تمام شده‌ کالاهای صادراتی را تشکیل می‌دهد اما تا ۹۰ درصد می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: صادرکنندگان ایرانی باید به این باور برسند که امروزه از بسته‌بندی فقط برای محافظت از کالا استفاده نمی‌شود، بلکه برای آن نقش‌ها و مسئولیت‌های زیادی تعریف شده است.

در حال حاضر بسته‌بندی مناسب از ابزارهای مهم بازاریابی شناخته می‌شود و شرکت‌ها و دولت‌ها برای افزایش توان رقابتی خود در بازارهای داخلی و خارجی از آن سود می‌برند.
گفتنی‌ست که باتوجه به اینکه ایجاد ارزش افزوده در بعد ملی باعث درآمدزایی بیشتر شده و در بعد بین المللی نیز افزایش  ارزش صادرات را به دنبال دارد اما ایران نه تنها در محصولی همچون زعفران بلکه در سایر محصولات دیگر کمتر به سمت ارزش افزوده حرکت کرده است.

سوی دیگر جایزه زعفران با کیفیت را طی دو سال متوالی کشوری از آن خود می‌کند که سال‌های پیش پیاز زعفران را از ایران هدیه گرفت! حالا این زعفران در زمین‌های افغانستان زیر کشت می‌رود و متاسفانه با نام زعفران افغانستان به دنیا عرضه می‌شود.

جهاد کشاورزی شفاف سازی کند

در این میان نیاز است که وزارت جهاد کشاورزی در جهت شفاف‌سازی و پیشرفت صحیح امور آمار تولیدات و صادرات زعفران را اعلام کند. با اعلام این آمار میزان قاچاق این محصول نیز به روشنی مشخص خواهد شد و از طرفی برنامه ریزی برای افزایش تولیدات و تلاش در جهت بالا بردن صادرات آن صورت خواهد گرفت. به همین خاطر اعلام آمار بسیار حائذ اهمیت است زیرا بدون آمار نه می‌توان برنامه ریزی کرد و نه موانع سد راه را از میان برداشت. 

به گفته کارشناسان در حالی ۹۴ درصد از زعفران دنیا متعلق به ایران است که این محصول تاکنون مورد بی مهری‌های بی‌شماری در داخل کشور و توسط تصمیم گیران و قاچاقچیان‌ قرار گرفته اما آنها هنوز خطری را که در کمین این محصول است را احساس نمی‌کنند و همچنان به بی توجهی خود ادامه می‌دهند.
برچسب ها: زعفران ، طلای سرخ
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: