با کاهش پنجاه درصدی ذخایر آب؛
در حالی که تا کنون جنگ سوریه از ابعاد نظامی، استراتژیک و انسان دوستانه نگاه شده است، مشکلات محیط زیستی ایجاد شده گویای آن است که بحران بسیار جدی تر از آنچه فکر می شده است.
کد خبر: ۱۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸        12 January 2017
در حالی که تا کنون جنگ سوریه از ابعاد نظامی، استراتژیک و انسان دوستانه نگاه شده است، مشکلات محیط زیستی ایجاد شده گویای آن است که بحران بسیار جدی تر از آنچه فکر می شده است.

به گزارش اطلس خبر به نقل از ساینس الرت، جنگ سوریه نزدیک به 400 هزار کشته و بیش از 10 میلیون آواره به همراه داشته است، اما تاثیر این جنگ تنها بر مردم و مکان های باستانی نبوده، بلکه محیط زیست هم به شدت آسیب دیده است.

پژوهشگران می گویند هم زمین های زیر کشت و هم ذخایر آبی در این کشور، نسبت به سال های آغازین جنگ نزدیک به 50 درصد کاهش پیدا کرده اند و این مسئله چنان گسترده است که از فضا هم قابل مشاهده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا با استفاده از تصاویر ماهواره ای برگرفته از «گوگل ارس» وضعیت آبی سوریه را در ماه های ابتدایی جنگ در سال 2012 با تصاویر سال 2015 مورد مقایسه قرار دادند.

آنها تخمین می زنند که سطح زمین های کشاورزی تا 47 درصد کاهش پیدا کرده و ذخایر آبی هم تا 49 درصد کم شده است.

این گروه، به ویژه 11 مکان ذخیره آب در ساحل رود یرموک- اردن را مورد بررسی قرار دادند. در طول بحران داخلی سوریه، درگیری های شدیدی بر سر این ذخایر در گرفته است و آنهایی که به دست شورشیان افتاده اند، اغلب بد مدیریت شده اند.

پیش از این پژوهش های زیادی در این رابطه انجام شده بود که تغییرات آب و هوایی چگونه باعث جنگ می شوند، اما کمتر به تاثیر درگیری ها بر محیط زیست پرداخته شده است.

اثر جانبی از دست رفتن آب سوریه این است که اکنون اردن سه برابر بیش از گذشته از آب یرموک بهره مند می شود. این می تواند خبر خوبی برای کشور کم آب اردن باشد، اما باید در نظر گرفته که بیش از 1.3 میلیون آواره سوریه ای هم در این کشور به سر می برند، و در کنار هم گذاشتن این دو موضوع، شاید منافع چندانی نصیب اردن نشود.

بحران اب در سوریه چنان جدی است که در ماه سپتامبر هم گروه های انسان دوستانه نسبت به بدتر شدن امنیت آب سوریه ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که این موضوع می تواند باعث مهاجرت تعداد بیشتری از افراد شود.
برچسب ها: سوریه ، مرگ خاموش ، آب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: