سایه شوم آنفولانزای پرندگان بر بازار تخم مرغ؛
در حالی آنفولانزای حاد پرندگان در کشور رو به وخامت گذاشته است که اطلاعیه ای جدید بر نگرانی ها افزوده است.
کد خبر: ۱۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵        11 January 2017
در حالی آنفولانزای حاد پرندگان در کشور رو به وخامت گذاشته است که اطلاعیه ای جدید بر نگرانی ها افزوده است.

به گزارش اطلس خبر، در حالی آنفولانزای حاد پرندگان در کشور رو به وخامت گذاشته است که اطلاعیه ای جدید بر نگرانی ها افزوده است.

آنطور که انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه‌دار اعلام کرده در حال حاضرتوزیع  تخم مرغ های غیر بهداشتی در سطح شهر تهران و برخی از شهرهای شمالی بر نگرانیها افزوده است.

این درحالی است که به گفته یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی امروز آنفولانزای حاد پرندگان از لحاظ امنیتی، اقتصادی و روانی به مرحله خطرناکی رسیده و متاسفانه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که درگیر این بیماری‌ هستند عملکرد خوبی نداشته‌اند.

براساس اظهارات نماینده مردم سردشت، ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز یکی از آنها است. این بیماری مرز نمی‌شناسد و از طریق هوا به راحتی منتقل می‌شود.

خضری ادامه داد:این بار سازمان دامپزشکی نتوانسته است عملکرد مناسبی داشته باشد که به نظر من این عقب‌ماندگی به دلیل کمبود اعتبارات است.

از سویی دیگر، نگرانی در خصوص شیوع جدی این بیماری در سطح کشور رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک نیز نسبت به خرید حیوانات کوچک در کنار خیابانها هشدار داد و تاکید کرد: به دلیل عدم نظارت بر این حیوانات امکان شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در میان اعضای خانواده است.

جاوید آل داود-رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در رابطه با شیوع آنفولانزای پرندگان و این که آیا ممکن است آنفولانزای پرندگان به حیوانات نیز سرایت کند؟ ، تاکید داشت آنفولانزا ویروسی است که سریع تغییر شکل می دهد و از خصوصیات آن این است که به حیوانات و از جمله حیوانات خانگی نیز سرایت می کند. 

برهمین اساس در حال حاضر به دلیل عدم نظارت جدی دولت بر ورود موادغاذایی سالم در سبد خانوار، توزیع تخم مرغ های غیر استاندارد در سطح شهر تهران باعث افزایش نگرانیها شده است.

برهمین اساس  انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه‌دار کشور، طی اطلاعیه‌ای از توزیع تخم‌ مرغ‌های غیرمجاز در بازار خبر دادو تاکید کرد: به تازگی، فرد یا افرادی به‌صورت غیرمجاز اقدام به عرضه تخم مرغ‌های بسته بندی غیر بهداشتی و بعضا ناسالم در سطح شهر تهران و شهرهای شمالی کشور کرده‌اند که به مردم توصیه می‌شود از خریداری آنها خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، مهم‌ترین علامت این تخم مرغ‌های غیرمجاز عدم دارا بودن کد پروانه بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور است؛ ضمن اینکه اسامی برخی از این بسته بندی‌های غیرمجاز عبارتند از :
- تخم مرغ سبز یا ارگانیک بنام لبخند طلایی
- تخم مرغ قهوه ای یا محلی یا رسمی بنام نیرومند - شایان - نگین طلایی - رشتی - گلپا - مانیکان - سلامت - یاقوت - قائم – کندمیز

بنابراین در شرایطی که دولت نسبت به هشداری این روزهای کارشناسان در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان بی توجه عمل می‌کند این بیماری به نظر میرسد به سرعت غیر قابل باوری در حال پیشرفت است و این نگرانی را تشدید کرده که جامعه ایرانی تحت تاثیر این بیماری با مشلکات زیادی مواجه شود.

این درحالی است که به گفته‌ معاون سازمان مدیریت بحران، آنفولانزای پرندگان دست‌کم در ده استان کشور مشاهده شده و تلفات پرندگان در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی و قم بیشتر بوده است.

با این حال باید منتظر بود دید دولت چه تصمیمی در خصوص مدیریت این بحران دارد. اگر مدیریت دولت همانند عرضه تخم مرغ های غیر استاندارد در سطح کشور باشد قطعا باید نگران وضعیت جامعه در آینده نزدیک شد!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: