طرح استیضاح وزرای اقتصادی روحانی در مجلس
بحث استیضاح دو وزیر دولت یازدهم این روزها در آستانه پایان یافتن ریاست دولت یازدهم آنچنان داغ شده که برخی از کارشناسان از احتمال برکناری آنان خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸        11 January 2017
بحث استیضاح دو وزیر دولت یازدهم این روزها در آستانه پایان یافتن ریاست دولت یازدهم آنچنان داغ شده که برخی از کارشناسان از احتمال برکناری آنان خبر می‌دهند.

به گزارش اطلس خبر، بحث استیضاح دو وزیر دولت یازدهم این روزها در آستانه پایان یافتن ریاست دولت یازدهم آنچنان داغ شده که برخی از کارشناسان از احتمال برکناری آنان خبر می‌دهند. البته این اظهارات بیشتر آخوندی وزیر راه وشهرسازی را هدف گرفته است اما مخالفان وزیرنیرو نیز کم نیستند و این احتمال قوت گرفته که چیت چیان نیز در آستانه برکناری قرار بگیرد.

در حال حاضر ۵۰ امضا برای سرعت بخشی  استیضاح وزیر راه وشهرسازی جمع آوری شده و درعین حال نیز ۴۰ بهارستانی بر زیر تقاضای استیضاح وزیر نیرو  امضا زده اند.

 البته زیر تیغ رفتن وزیرنیرو با آخوندی کمی متفاوت است. چیت چیان به دلیل خشکسالی و رساندن آب به تمام مناطق زیرسوال می‌رود و وزیر راه وشهرسازی به دلیل ناکامی هایی که این اواخر  رو به فزونی داشته است.

حادثه برخورد دو قطار از جمله اصلی ترین مسایلی است که صلاحیت آخوندی را برای سومین بار در صحن مجلس به بحث می‌گذارد. اولین بار زمانی بود که وی به دنبال رای اعتماد برای نشستن بر مسند مدیریت این وزارتخانه در ابتدای دولت یازدهم به مجلس معرفی شد و دومین بار نیز دو سال پیش بود که وی باردیگر به مجلس فراخوانده شد تا در قالب استیضاح صلاحیت وی ارزیابی شود. 

مسکن مهر از جمله اصلی ترین مسایلی بوده که آخوندی در طی سه سال و نیم ریاستش در وزارتخانه راه وشهرسازی با آن دست به گریبان بوده و آنطور که همچنان اصرار دارد این طرح "مزخرفی" بیش نیست!

این واژه ای است که دقیقا بارها از سوی این وزیر در خصوص این طرح شنیده شده و هنوز هم معتقد پای این حرف می‌ماند و بهایش هر چه باشد می پردازد.

درعین حال آخوندی در طی تمام این سالها انتقاد هنوز هم نتوانسته طرح مناسبی برای حل مشکلات مسکن در کشور ارائه دهد و آنطور که خبرها حکایت دارند وضع مسکن به نحوی پیش می‌رود که باید به زودی منتظر سونامی مسکن باشیم. 

سرمایه گذاریها در حال متوقف شدن است و صنایع وابسته در حال ورشکستگی این نمایی است که مسکن این روزهای کشور ترسیم میشود و تنها کار آخوندی در این روزها باز هم تاکید بر مزخرف بودن طرح مسکن مهر است.

به هرحال وی در آستانه استیضاح قرار گرفته و به نظر می‌رسد اینبار نیز باید در صحن مجلس قرار بگیرد و به قول خودش بهای حرفهایش را بپردازد. البته وزیر راه وشهرسازی خوش شانس تر از این حرفهاست چراکه قراربود سه شنبه هفته جاری در جمه ۵۰ بهارستانی منتقد قرار بگیرد و پاسخگوی ناکامیهای خود و یارانش باشد که این مساله نیز به دلیل درگذشت رئیس تشخیص مصلحت نظام به روزی دیگر موکول شد. اما در نهایت مشخص است که این وزیر راهی جزء پاسخگویی در صحن به بهارستانیها ندارد!

از سویی دیگر وزیر نیرو دیگر وزیری است که این روزها صحبت از استیضاحش مطرح است. تا کنون ۴۰ امضاء برای اینکار جمع آوری شده و آنطور که گفته می‌شود به زودی باید پاسخگوی نمایندگان مجلس بالاخص خوزستانیهای بهارستان باشد.

به گفته رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ، مساله انتقال آب یکی از دل مشغولی‌های مردم استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری بوده که در دولت‌ها به صورت‌های مختلف و گا‌ها مخفیانه انجام شده و در آن نمایندگان مجلس بر زیان‌هایی که در پی دارد اخطار داده‌اند.
وی با اشاره به صحبت‌های دولت یازدهم مبنی بر جلوگیری از انتقال آب افزود: با این وجود می‌بینیم که پروژه بدون توقف یافتن همچنان در حال انجام است و در دو ماه پیش نیز از جانب دبیرخانه هیات دولت به وزیر نیرو، صنعت و معدن و مسؤولان بانک مرکزی ابلاغیه انتقال آب از بهشت آباد داده شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به اعتراض نمایندگان خوزستان به رئیس جمهور در رابطه با ابلاغیه صورت گرفته خاطرنشان کرد: با این وجود نشست‌هایی در پی این اعتراض با رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت و قرار بر این شد تا که یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

ناصری‌نژاد با بیان اینکه تاکنون اقدامات تاثیرگذاری برای حل و رسیدگی این مساله انجام نشده است گفت: انجام پروژه‌های انتقال آب بر خلاف مصالح عمومی کشور و همچنین نظریه‌های محیط زیستی است.

وی با بیان اینکه خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های منطقه یکی از عواقب طرح‌های انتقال آب است عنوان کرد: با توجه به حرکت تالاب‌های شادگان و هورالعظیم به سمت خشک شدن باید منتظر وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست بود.

ناصری‌نژاد با تاکید بر اینکه نباید با لابی‌گری‌ها منافع کشور به خطر انداخته شود اضافه کرد: با توجه به خشک شدن تالاب‌ها هنوز اقدامی برای بارور کردن ابر‌ها انجام نشده است و این امر سبب کاهش باران‌ها شده است.

براساس اظهارات وی، عدم تخصیص آب برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های خوزستان و ایلام از دیگر موارد و مسائل مربوط به استیضاح وزیر نیرو بوده است.

به هرحال در شرایط فعلی استیضاح این دو وزیر به قطعیت نزدیک است اما باید دید واکنش دولت در مقابل این مسله در روزهای پایانی عمرش چه خواهد بود؟ 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: