با تصویب ۴۸ تیمی شدن جام جهانی ۲۰۲۶
اعضای فیفا طرح ۴۸ تیمی شدن جام جهانی ۲۰۲۶ را تصویب کردند.
کد خبر: ۱۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵        11 January 2017
اعضای فیفا طرح ۴۸ تیمی شدن جام جهانی ۲۰۲۶ را تصویب کردند.

به گزارش اطلس خبر، در جلسه اخیر اعضای فدارسیون جهانی فوتبال، در زوریخ، موضوع ۴۸ تیمی شدن جام جهانی ۲۰۲۶ به رای‌گیری گذاشته شد که درنهایت به تصویب اعضای فیفا رسید.

در سیستم جدید جام که بخشی از وعده‌های انتخاباتی جیانی اینفانتینو، رئیس جدید فیفا بوده است، تیم‌ها در ۱۶ گروه ۳ تیمی به مصاف یکدیگر خواهند رفت و ۳۲ تیم برتر گروه‌ها، از مرحله ۱/۱۶ نهایی در فرمت حذفی با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این درحالی است که انتقادات زیادی ارسمی؛ جام جهانی ۴۸ تیمی و سهمیه آسیا ۸.۵ تیم شدز طرف خیلی از باشگاه‌های بزرگ و فدراسیون فوتبال آلمان به این طرح مطرح شده بود که مهم‌ترین آن در خصوص افزایش تعداد بازی‌ها از ۶۴ بازی به ۸۰ بازی بوده است. 
 
موافقان این طرح اما معتقد هستند این مسئله که در سیستم جدید هم بیشترین بازی برای تیم‌های حاضر در مراحل پایانی، مثل روش قبلی، هفت بازی خواهد بود، یک نکته مثبت است و شخص اینفانتیو نیز تاکید دارد می‌تواند این تعداد بازی را در بازه زمانی مرسوم در روش ۳۲ تیمی برگزار کند.

در نظرسنجی صورت گرفته از رسانه‌ها و خبرنگاران، اکثرا مخالف این طرح بوده‌اند. اما درنهایت، شورای ۳۷ نفره فیفا این طرح را تصویب کرد تا برای اولین بار از سال ۱۹۹۸ که بازی‌ها در فرمت ۳۲ تیمه برگزار شد، این بار جام جهانی ۲۰۲۶، با حضور ۴۸ تیم برگزار شود. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که در سیستم جدید، سهمیه قاره‌های مختلف به صورت زیر خواهد بود:

اروپا ١٦ تیم
آفریقا ٩/٥ تیم
آسیا ٨/٥ تیم
آمریکای جنوبی ٦/٥ تیم
آمریکای شمالی و مرکزی ٦/٥ تیم
اقیانوسیه يك تیم
 
یکی از شعارهای اصلی اینفانتینیو رئیس جدید فیفا پیش از پیروزی در انتخابات افزایش تعداد تیم های شرکت کننده در جام جهانی بود که خیلی زود این امر محقق شد. با این حال و با تصویب این سیستم، جام جهانی از آن کیفیت و بولد بودن همیشگی قطعا خواهد افتاد چرا که تیم های بسیاری که حتی در مرحله مقدماتی اول صعود به جام جهانی نیز حذف می شدند حالا فرصت این را دارند تا به راحتی به این جام معتبر صعود کرده و در آن حضور داشته باشند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: