اتحادیه اروپا در معرض آزمونی دیگر؛
ایتالیایی ها امروز پای صندوق های رای می روند تا در یک رفراندوم سرنوشت ساز به اصلاحات متئو منزی، نخست وزیر چپ گرای این کشور رای دهند.
کد خبر: ۱۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷        04 December 2016
ایتالیایی ها امروز پای صندوق های رای می روند تا در یک رفراندوم سرنوشت ساز به اصلاحات متئو منزی، نخست وزیر چپ گرای این کشور رای دهند.

به گزارش اطلس خبر به نقل از وال استریت ژورنال، این رای گیری که اصلاح قانون اساسی را در دستور کار دارد، تا حد زیادی به عنوان رای به عملکرد دولت ایتالیا قلمداد می شود. در عین حال، خیزش نیروهای مخالف سیاستمداران جریان اصلی که به خاطر بحران اقتصادی و بحران مهاجران در سراسر اروپا رخ داده است، اهمیت این رفراندوم را دو چندان می کند.

نخست وزیر ایتالیا به دنبال برنامه ای برای آسان کردن مقررات، از جمله قانون کار و ساده کردن شرایط کسب و کار شرکت ها است تا به این ترتیب نیروی تازه ای به سومین اقتصاد منطقه یورو داده شود. با این وجود، نرخ بیکاری همچنان بالا است و بازیابی اقتصادی که تازه آغاز شده بود، در حال از دست رفتن است.

رنزی گفته است در صورتی که با اصلاحات پیشنهادی او مخالفت شود، استعفا خواهد داد؛ اتفاقی که برخی از سیاستمداران نگرانند آغاز زنجیره ای از واکنش ها باشد که در نهایت یکپارچگی اتحادیه اروپا و پول مشترک آن را تهدید کند.

جنبش مردمی «۵ ستاره» هم که رهبری کمپین مخالف را به عهده دارد، تغییراتی عمیق تر نسبت به آن چه رنزی پیشنهاد داده را می خواهد. این جنبش توسط بپه گریلو، کمدین سابق، رهبری می شود و خواهان برگزاری رفراندومی درباره عضویت ایتالیا در اتحادیه اروپا است. او به مردم توصیه می کند «با سر رای ندهید. با شکم رای بدهید. این [اصلاحات] شیادی است».

آنها می خواهند که سخت گیری های بودجه که از سوی اتحادیه اروپا اعمال می شود را لغو کنند، یک درآمد تضمینی برای شهروندان در نظر گرفته شود، و از امکان انتشار واحد پولی جداگانه و در کنار یورو صحبت می کنند.

رفراندوم امروز ایتالیا درباره چیست و چرا اروپا نگران است؟

نتایج نظرسنجی ها حاکی از آن است که چنان چه جنبش ۵ ستاره کاندیداهایی را برای انتخابات پارلمان معرفی کند، نزدیک به ۳۰ درصد ایتالیایی ها از آنها حمایت خواهند کرد. این به معنای آن است که آنها رقابتی نفسگیر با حزب دموکراتیک آقای رنزی خواهند داشت و نشان دهنده آن است که صدایی تاثیرگذار دارند و حتی می توانند در صورت برگزاری انتخابات تازه، به قدرت برسند. تحولی که باعث نگرانی سرمایه گذاران هم شده است.

رفراندوم امروز بر روی اصلاحات اساسی درباره نهادهای قانون گذاری در ایتالیا متمرکز است و به دنبال آن است که سنای ایتالیا را کوچک کرده و از قدرت آن بکاهد. رنزی می گوید که این تغییرات به سریع تر شدن روند قانون گذاری و ثبات بیشتر دولت ها منجر خواهد شد. اهمیت این مسئله زمانی روشن می شود که بدانیم از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون، بیش از ۶۰ دولت در ایتالیا عوض شده است.

در نهایت، با انجام این اصلاحات، قدرت مناطق محلی تا حد زیادی کم خواهد شد. همپوشانی قدرت بین مقامات محلی و دولت مرکزی باعث ایجاد مقررات دست و پا گیر و بی میلی برای سرمایه گذاری شده است.

متئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا می گوید: این اصلاحات به ایتالیا اجازه می دهد تا قدمی واقعی به جلو بردارد. اکنون تعلل کنیم نهادهایمان، اقتصادمان، و جامعه مان آسیب خواهند دید.

امروز علاوه بر رفراندوم ایتالیا، اروپا چشم به انتخابات ریاست جمهوری اتریش هم دارد. جایی که مردم بین نوربرت هوفر از جناح راست افراطی و الکساندر فن در بلن از چپ میانه باید انتخاب کنند. اگر هوفر بتواند در این انتخابات پیروز شود، این نخستین پیروزی راستگرایان افراطی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود.

انقلاب سیاسی در قاره سبز در سال ۲۰۱۷ هم ادامه خواهد داشت و مردم آلمان، فرانسه و هلند پای صندوق های رای می روند تا سرنوشت اتحادیه را مشخص کنند.
برچسب ها: رفراندوم ، ایتالیا ، اروپا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: