کد خبر: ۱۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱        04 December 2016
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اتهام زدن به افراد آزادی بیان نیست، خطاب به محمود صادقی عضو فراکسیون امید گفت: چرا پس از آنکه وزیر اقتصاد گفت خبر سایت ضدانقلاب درست نیست، شما سخن خود را اصلاح نکردید؟

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در پاسخ به تذکر آئین‌نامه‌ای محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس که به حکم جلب خود از سوی قوه قضائیه به اتهام تشویش اذهان عمومی اعتراض کرده و خواستار آن شده بود که رئیس مجلس از شأن نمایندگان دفاع کند، گفت: آقای صادقی همین نوع صحبت‌هایی که الآن نیز فرمودید متناسب با روابط میان قوا نیست.

وی افزود: درباره آن مطلبی که فرمودید و تذکری که در مجلس دادید که احساس می‌کنید حق‌تان پایمال شده است، من گفتم مطالبی را که شما گفته‌اید، آوردند و دیدم؛ گفتید خطاب‌تان به وزیر اقتصاد بود که بر اساس کدام ماده قانونی این دخل و خرج‌ها را قانونی اعلام کرده‌اید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اما شما یک چیزی اضافه کرده‌اید و گفته‌اید بر اساس کدام قانون این مبالغ به یک حساب شخصی داده می‌شود؟ اینجا نقطه اتهام است؛ ببنید! وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید آن سایت ضدانقلاب دروغ گفته است و این پول‌ها که در قوه قضائیه است به نام قوه قضائیه می‌باشد، از برادر عزیزمان آقای دکتر صادقی فرزند شهید صادقی عزیز نماینده مجلس انتظار نبود که آن را تائید کند.

لاریجانی گفت: ضمنا به خاطر دارید شما به همراه آقای مازنی و آقای رحیمی نماینده تهران تشریف آوردید من خدمت‌ شما عرض کردم این حرف نادرست است و این پول‌ها به نام قوه قضائیه است و به نام شخص نیست؛ چرا اصلاح نکردید؟

وی با بیان اینکه اتهام زدن به افراد را که آزادی بیان نمی‌گویند؛ تأکید کرد: ما مفتخریم که در مجلس مدرس هستیم که از حق باید دفاع کنیم نه از حرف ناحق؛ وقتی شما آبروی مسلمان و تشکیلاتی را می‌ریزید، شمایی که خود یک روحانی بوده‌اید و آخوندی کرده‌اید مگر در روایات نداریم که حرمت مومن مانند حرمت کعبه است؟ اینگونه ما حرمت مومن را حفظ می‌کنیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار من از شما که فرد فرهیخته‌ای هستید این بود پس از آن که من به شما گفتم با اطلاع به شما می‌گویم که حرف وزیر اقتصاد درست است سخن خود را اصلاح می‌کردید اما اصلاح نکردید؟

وی خطاب به محمود صادقی اظهار داشت: من شما را برادر خوبی می‌دانم و خیرخواهانه به شما می‌گویم؛ عباراتی که شما به کار بردید همچون «بازرس بی‌خرد» عبارات درستی نیست و نباید فضای مجلس و قوه قضاییه را تخریب کنید چراکه قضات ما شریفند و سر جای خود استقلال دارند و به آنها احترام می‌گذاریم اما حتما مطمئنیم اگر کسی در شئونات نمایندگی نکته‌ای گفت در هیات نظارت بررسی شود و نظرشان را به قوه قضاییه اعلام کنند.

لاریجانی خطاب به صادقی گفت: آن روزی که این مطالب در مجلس مطرح شد شما گفتید فقط به خاطر این مسئله‌ای که شما در مجلس گفتید شما را احضار کردند که این هم واقعی نیست؛ آقای ساداتی‌نژاد نماینده کاشان صبح آمدند و گفتند این حرفی که از من نقل کردند دروغ است و من شاکی ایشان هستم. 

وی ادامه داد: آقای وکیلی روز آخر با من تماس گرفتند و گفتند آقای صادقی مطلبی دارند من گفتم اگر صبر کنند و هیات نظارت تصمیم بگیرد بهتر است و اگر هم آنها اصرار دارند آقای صادقی بروند. در این سال‌ها هم مطالبی بود که نمایندگان خارج از حیطه نمایندگی بود به نمایندگان توصیه می‌کردند بروند. یک زمان هم به آقای مطهری توصیه کردیم که بروند در دادگاه شرکت کنند و نظر خود را بدهید. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدتی کسالت پیدا کرد و نتوانست بر سر کار حاضر شود ولی ارتباط داشته است و مسائل را از طریق دوستان در جریان قرار می‌‌گرفته است، گفت: ما تلاش کردیم که این مسئله به این صورتی که مطرح شده ادامه پیدا نکند و کار درست و سنجیده‌ای کردید که به دادگاه رفتی. 

وی با اشاره به توصیه خود به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر برگزاری جلسه و استماع سخنان نماینده تهران و دادستانی و قضاوت بر مبنای آن گفت: اجازه دهید موضوع بر همین روال ادامه پیدا کند چراکه ما باید پای حق بایستیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما همان شب به ماموران دادستانی گفتیم که موضوع را رها کنند و برگشتند که این در نتیجه پیگیری ما بود. 

لاریجانی در ادامه پاسخ خود به تذکر محمود صادقی به شرایط حساس کشور اشاره کرد و گفت: می‌بینید که چه خباثت‌هایی آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و این کار کوچکی نیست. ما باید وقت داشته باشیم و مجلس و مسئولین وقت بگذارند. فکر کنیم و به راه‌های منطقی که به منافع کشور کمک می‌کند برسیم.

وی تصریح کرد: از آن طرف اوضاع منطقه را داریم و واقعا اگر بخواهیم دلسوزانه فکر کنیم اقتضا می‌کند که ما مسائل تشنج‌آمیز را دامن نزنیم. نمایندگان حق دارند که سوال کنند ولی با ادبیات و روشی معقول و حق‌طلبانه که به تضادها دامن نزنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مگر کسی از اینکه نمایندگان سخن نگویند دفاع می‌کنند؟ ولی با بیانی درست باید مطرح شود نه اینکه به دیگران اتهام بزنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود در صحن علنی امروز یکشنبه 14 آذر مجلس عنوان کرده بود: جلب غیرقانونی اینجانب در روز یکشنبه برخلاف نص صریح اصل 86 قانون اساسی و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بوده و به جهت تذکر این جانب به وزیر اقتصاد درباره افتتاح سپرده‌های بانکی قوه قضاییه بوده است.

وی در این تذکر بیان داشته بود: قوه قضاییه مدعی است که من به رئیس قوه تهمت زده‌ام؛ خواهش می‌‌کنم متن دقیق اظهارات این جانب را در 24 آبان ملاحظه فرمایید. کجای اظهارات بنده تهمت است! بنده از وزیر اقتصاد سوال کردم شما در مصاحبه خودتان گفته‌اید این حساب‌ها مطابق موازین شرعی و قانونی بوده است. من سوال کردم مبانی افتتاح شرعی و قانونی این حساب‌ها چیست؟ 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه گفته بود: آیا اصل 53 قانون اساسی همه دستگاه‌ها را ملزم نمی‌کند که همه درآمدهای خود را به خزانه‌داری کل بریزند؟ توضیح بدهید که با کدام موازین قانونی مطابقت دارد؟ آیا این تهمت است یا سوال است یا درخواست است؟ آیا نماینده مجلس حق ندارد در مجلس سوال کند؟

*** محمود صادقی: به فرض هم که تهمت باشد 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرده بود:

«به فرض هم که تهمت باشد مگر آیین‌نامه اجازه نمی‌دهد به کسی که مورد تهمت واقع شده توضیحات خود را به مجلس توضیحات خود را به مجلس ارائه بکند.

آقای رئیس مجلس شما امروز درباره روز مجلس و شهامت‌های شهید مدرس سخن گفتید چرا هیچ اشاره‌ای که به تعرض مجلس صورت گرفت نکردید. شبانه مانند دزدان و آدم‌ربایان در اطراف منزل بنده کمین کرده بودند و می‌خواستند مرا شبانه با خود به زور به دادستانی ببرند. أین تذهبوا؟ چرا از شان مجلس دفاع نمی‌کنید؟ تا کجا می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید. ما اجازه نمی‌دهیم به شان و اقتدار مجلس اهانت شود.

من از شخص خود هیچ نمی‌گویم فقط به خاطر دفاع از حریم مجلس که میراث مشروطیت و میراث خون پدر شهیدم است تا آخرین قطره خون دفاع می‌کنم. این هیچ مغایرتی با آرامش در جامعه ندارد.

آرامش را کسانی به هم می‌زنند که نیمه شب به حکم یک بازپرس نابخرد یک نماینده مجلس را این گونه جلب می‌کنند و افکار عمومی و مردم را دچار التهاب می‌‌کند. من اگر به دنبال ناآرامی بودم ادامه می‌دهم اما برخلاف اینکه این احضار را خلاف تمام موازین قانونی، حقوقی و آیین‌دادرسی می‌دانم در روز دوشنبه به دادسرا حضور پیدا کردم برای اینکه به ساختارهای نظام احترام بگذارم.

چرا شما دفاع نمی‌کنید. این ساختارشکنی است که دستگاه قضایی کرده است. این رفتار یک رفتار ساختارشکنانه بوده است. به حریم مجلس بی‌حرمتی کرده است. من از شما می‌خواهم که از جایگاه مجلس دفاع کنید. به لحاظ وظیفه‌ای که قانون برعهده شما گذاشته است.»
برچسب ها: لاریجانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: