گزارشی از قطعی های گسترده برق در کشور
طی روزهای گذشته قطع برق در بسیاری از مناطق کشور گزارش شده در حالی که مسوولان وزارت نیرو از آماری تکان دهنده از مصرف برق در کشور خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷        04 December 2016
طی روزهای گذشته قطع برق در بسیاری از مناطق کشور گزارش شده در حالی که مسوولان وزارت نیرو از آماری تکان دهنده از مصرف برق در کشور خبر می‌دهند.

به گزارش اطلس خبر، طی روزهای گذشته قطع برق در بسیاری از مناطق کشور گزارش شده در حالی که مسوولان وزارت نیرو از آماری تکان دهنده از مصرف برق در کشور خبر می‌دهند.

درحالی مصرف برق در روزهای گذشته رکورد پیک مصرف درپاییز نسبت به سالهای گذشته را زده که پیش بینی می‌شد افزایش مصرف برق در تابستان رقم خورد و این روزها باید شاهد افزایش مصرف گاز بود.

اما نحوه مدیریت شرکت ملی گاز طی سال‌های گذشته و افت هرساله فشار ناگریز مردم را به سمت مصرف برق در جهت تامین گرمای منازل خود سوق داده است. در این بین افزایش قیمت برق نیز نتوانست این مصرف را کاهش دهد.

تغییر ذائقه مردم به مصرف برق به جای گاز اگرچه برای مسوولان شرکت ملی گاز حاشیه امنی ایجاد کرده اما مشکلاتی عدیده ای را برای صنعت برق کشور به همراه داشته است. قطع مکرر برق طی روزهای گذشته از جمله این مشکلات است. هر چند که مسوولان شرکت توانیر همچنان تاکید دارند که قطعی های برق در روزهای گذشته به دلیل خرابی‌هایی بوده که سرعت بالای باد در برخی مناطق به همراه داشته است.

معاون شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) درباره بروز برخی خاموشی ها در روزهای گذشته به دلیل بارش های جوی و طوفان در برخی مناطق کشور، اعلام کرد: شبکه برق کشور در وضعیت عادی و پایدار قرار دارد.

براساس اظهارات محمودرضا حقی فام هفته گذشته شرایط آب و هوایی خاصی را در نیمه شمالی و غرب کشور شاهد بودیم، به طوری که طوفان و بارش های شدید باران و برف را در برخی از این مناطق بویژه ارتفاعات آنها داشتیم.

به گفته این مقام مسوول، این مساله قطعی برق را در برخی مناطق روستایی و ارتفاعات استان های مازندران و گلستان رقم زد که با تلاش کارکنان پس از دو ساعت تلاش رفع شد.

حقی فام افزود: هم اینک اندک خاموشی هایی این مناطق که به طور عمده به دلیل سقوط درختان بر روی شبکه های هوایی برق رخ داد، برطرف شده و همه این مناطق برقدار هستند.

وی افزود: در پی تداوم بارش های شدید باران و برف در روزهای گذشته، خاموشی هایی در برخی روستایی لرستان نیز گزارش شد، اما اینک شبکه به حالت پایدار رسیده و خاموشی ها برطرف شده است.

معاون شرکت توانیر همچنین با اشاره به وقوع تندباد شدید در برخی مناطق استان گیلان گفت: به دنبال وزش باد گرم شدید، در دیروز و دیشب و بر اثر سقوط درختان و برخورد آنها با شبکه ها، برق تعدادی از مشترکان شهرستان های غرب استان قطع شده بود، همچنین کنده شدن سربندی برخی واحدهای مسکونی بر اثر وزش باد شدید، موجب قطع شدن برق فشار قوی و بدنبال آن قطع برق برخی از مشترکان گیلانی شد.

به گفته وی، حجم خسارت ها بویژه در شهرستان های آستارا و املش به دلیل سقوط درختان روی شبکه های ۲۰ کیلو ولت بیشتر بود که دیشب برطرف شد، اما هنوز در برخی مناطق شهری و روستایی کماکان خاموشی هایی به دلیل قطعی شبکه های فشار ضعیف وجود دارد که در دست رسیدگی است.

حقی فام خاطرنشان کرد: بیش از ۱۸۰ اکیپ با ماشین آلات و تجهیزات به صورت شبانه روزی رفع مشکلات شبکه و قطعی برق را بر عهده داشتند و کماکان در حالت آماده باش کامل به سر می برند.

این درحالی است که اخیرا وزارت نیرو اعلام کرد: اوج مصرف برق در روز جمعه گذشته با ثبت عدد۳۰ هزار و ۶۲۷ مگاوات در مقایسه با روز پیش از آن یک هزار و ۷۴۳مگاوات کاهش داشت.

بر اساس آمارها اوج شبانه مصرف برق جمعه، دوازدهم آذرماه ۵۰۵ مگاوات نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشت.

همچنین، اوج ذخیره نیروگاهی در این روز معادل ۱۲ هزار و ۵۷۶ مگاوات گزارش شده که در مقایسه با روز قبل از آن یک هزار و ۶۶۲ مگاوات افزایش داشته است.

اوج مصرف برق صنایع در این روز با ثبت عدد سه هزار و ۸۵۰ مگاوات، نسبت به روز پیش از آن با کاهش ۱۱۷ مگاواتی روبرو شد.

برپایه این گزارش، روز جمعه اوج مبادلات روزانه برق یک هزار و ۶۱۳ مگاوات گزارش شد که یک هزار و ۷۵ مگاوات آن صادر و ۵۳۸ مگاوات آن وارد کشور شده است.

براساس آمارهای موجود، در روز سه شنبه بیست و نهم تیرماه ۹۵، اوج مصرف برق کشور در رکورد تازه خود از مرز ۵۲هزار مگاوات گذشت و به رقم ۵۲ هزار و ۳۷۰ مگاوات رسید که بیشترین اوج مصرف از ابتدای سال ۹۵ تاکنون بود.

به نظرمی‌رسد باتوجه به اعلام مجدد سازمان هواشناسی مبنی بر موج جدید سرما در کشور باید بازهم منتظر قطع برق و گاز در بسیاری از مناطق کشور بالاخص مناطق شمال و شمال غربی کشور بود.
برچسب ها: برق ، گاز ، قطع
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: