کد خبر: ۱۶۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷        03 December 2016
حاشیه‌نشینی یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی جدی در کشور است که در حال شکل دادن به بحران‌های دیگر از جمله مسائل و مشکلات امنیتی است‌.

سر و سامان دادن به مناطق حاشیه‌ای آن‌قدر مهم است که مقام معظم رهبری آن را در زمره پنج مشکل اصلی کشور قلمداد کرده‌اند و از مسئولان هر شش ماه گزارش عملکرد می‌خواهند تا مشخص شود برای حل مشکلات و آسیب‌ها چه اقداماتی انجام شده است.

طبق آمارهای وزارت کشور افرادی که در مناطق حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند در مجموع حدود 18 میلیون نفر هستند که زندگی مناسب و متعادلی ندارند و از حداقل امکانات بی‌بهره‌اند‌. در حوزه بافت‌های فرسوده و تبدیل آنها به سکونتگاه‌های تازه‌ساز و ایمن تاکنون اقداماتی انجام شده مثل این که انجمن انبوه‌سازان کشور وارد عرصه شده و برای نوسازی بافت‌های فرسوده و تجمیع آنها برنامه‌هایی را پیاده کرده است.

اما در مورد مناطق حاشیه‌ای تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده که اکنون بتوانیم با قاطعیت بگوییم کاری امیدوارکننده که نمودی بیرونی داشته، انجام شده است. حتی در برخی شهرها آنچه مشاهده می‌شود افزایش جمعیت حاشیه‌نشین نسبت به سال‌های گذشته است؛ این درحالی است که روند مهاجرت از روستاها به شهرها همچنان ادامه دارد و در ازای 71 درصد از جمعیت کشور که در شهرها زندگی می‌کنند روستاها کم جمعیت‌تر و حتی خالی از سکنه می‌شوند.

بنابراین اگر قصد داریم مناطق حاشیه‌ای را سامان بدهیم، ابتدا باید مهاجرت را کنترل کنیم و حتی مهاجرت معکوس ازشهرها به روستاها را راه بیندازیم‌؛ نه این که به اسم ساماندهی مناطق حاشیه‌ای‌، دیوار چند خانه را رنگ کنیم و فراموش کنیم که برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها باید در روستاها درآمد پایدار ایجاد کنیم.

سلمان خدادادی - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس
برچسب ها: حاشینه نشینی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: