ترکیب منتخبان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، برخی را به واکنش‌هایی واداشته که در شأن یک کنشگر سیاسی در یک جامعه اسلامی نیست.
کد خبر: ۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴        02 March 2016

به گزارش خبرآنلاین بدیهی است که همه کاندیداها به مجلس راه پیدا نمی کنند و اساسا فلسفه برگزاری انتخابات این است که مردم سرنوشت خود را تعیین کنند. در انتخابات اخیر، ترکیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره‌های پیش تغییرات محسوسی دارد. راه نیافتن 198 نماینده مجلس نهم به مجلس دهم قطعی شده و حدود یک‌سوم از کسانی که در مجلس دهم بر کرسی‎‌های سبز پارلمان تکیه می‌زنند، اصلاح طلب هستند.

 در برابر این تغییرات، واکنش‌های محترمانه‌ای صورت گرفت، به عنوان مثال احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس از مردم تشکر کرد که او را از بار سنگین وکالت رهایی بخشیده‌اند. توکلی در کانالش نوشته است: «اکنون‌که اکثریت شما رأی‌دهندگان و موکلان گرامی و بزرگوارم برای ایفای وظایف نمایندگی خود به چهره‌های جدیدی رأی داده‌اید و این خادم را از بار سنگین وکالت رهایی بخشیده‌اید، باادب و احترام و خلوص باطن، سپاسگزارتان هستم و برایتان بهترین‌ها و بازهم بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و از سر تکریم قانون و اعتقاد قلبی به مردم‌سالاری دینی صمیمانه به منتخبان محترم شادباش می‌گویم»

اما همه واکنش‌ها محترمانه نبوده است. به عنوان مثال غلامعلی حداد عادل که راه نیافتنش به مجلس در فضای مجازی سروصدایی به پا کرد، در خصوص جو حاکم بر فضای مجازی در خصوص انتخابات عنوان کرد: «پرسش درباره فضای مجازی مانند پرسش درباره جنگل است، اما در همین مرحله دوم اصولگرایان بیشتری به مجلس راه پیدا خواهند کرد»

جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز که به موضع‌گیری‌های تند معروف است، برای توجیه رای نیاوردن اصولگرایان در تهران و انتخاب اصلاح‌طلبان گفته است: «چنین اتفاقی مشخص است. تهران پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولایت فقیه است و رای آوری این افراد نیز نشان دهنده همین مساله است».  یا حمید رسایی، نماینده دلواپس مجلس نهم که برای مجلس دهم حتی تایید صلاحیت هم نشد، نوشته است: «بازنده حقیقی این انتخابات کسانی بودند که خود را وام‌دار کانون زر، زور و تزویر کرده و برای به دست آوردن آرای بیشتر هویت گذشته خود را به تاراج گذاشته و به آن لگد زدند. برخی کاندیدا که در تهران رأی آورده‌اند اعلام کرده‌اند که ما می‌خواهیم مجلسی تشکیل دهیم که نه از دولت سؤال بپرسد و نه وزیری را استیضاح کند.»

وحید یامین پور، یکی از اعضای جبهه پایداری برای اینکه رای نیاوردن یک جریان را توجیه کند، مردم پایتخت را به غربزدگی متهم کرده و می‌گوید: «اصولگرایان در تهران شکست خوردند؛ به طور مطلق. ولی این شکست بیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی و تمدنی است. تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه مدرن با مطالبات شبه روشنفکرانه. چه بر مبنای مفهوم «طبقه و قشر» تحلیل کنیم و چه مبتنی بر مفهوم «سبک زندگی»، آنچه روشن است اینکه رای بخشی از مردم تهران عموماً قداست زدایی شده و عرفی و حامل ارزش‌های غربگرایانه است.»

سایت رجانیوز که متمایل به جبهه پایداری است نیز به توهین روی آورده است. این سایت خبری، در تحلیلی، دلیل رای تهرانیها به اصلاح طلبان را نوع زندگی آنها دانست. این سایت در حال دامن زدن به دوقطبی تهران- شهرستان است و تهران را شهری مملو از جرایم اجتماعی توصیف کرده و این امر را دلیلی بر رای نیاوردن اصولگرایان دانسته است. رجانیوز نوشت: «شکست اصولگرایان از اصلاحات در تهران،  یک شکست کاملا اجتماعی- فرهنگی است. وقتی در تهران بنا بر آمارهای رسمی بیشترین میزان جرایم اجتماعی، روزه خواری، طلاق، اعتیاد و ... ثبت شده، بدین معناست که این شهر بیشترین فاصله از فرهنگ اصیل دینی و انقلابی را برای خود ثبت کرده و به همین میزان طبیعی است که در چنین شهری به جای افرادی که نخستین وجهه آنها در افکار عمومی شهرت آنها به دیانت و گفتمان انقلاب اسلامی است، چهره هایی وارد مجلس شوند که در افکار عمومی بیشترین فاصله را با این معیارها و مفاهیم دارند. این البته بدین معنا نیست که تمام افراد حاضر در لیست های دیگر دور از فرهنگ اسلام و انقلاب بوده اند، بلکه بدین معناست که گفتمان حاکم بر این دو لیست در افکار عمومی بازخوردهای متفاوتی از هم داشته و در نهایت اقبال عمومی به هر یک از این دو لیست نشانه ای از فرهنگ غالب مردم در آن برهه است. (اینجا) البته سایت رجانیوز در دوره نهم که تهران نمایندگان کاملا متفاوتی داشت، چنین تفسیری از شهر تهران و دلیل انتخاب شدن اصولگراها ارائه نداد.

کانال خبر رجانیوز فوتونیوزهای توهین آمیزی نیز منتشر کرده و به عنوان مثال در یکی از آنها نوشته است: «میزان رای شمیران است» و در زیر آن هم نوشته است که «موسسه تنظیم و هدم آثار امام» که هدم به معنای خراب کردن و ویران کردن است. رجانیوز در این فوتونیوز هم به مردم توهین کرده و هم به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).

ادامه این روند به بداخلاقی‌های سیاسی دامن می‌زند و کشور را دچار تنش و بی‌اخلاقی می‌کند. بهتر است کسانی که در تبلیغات انتخاباتی خود شعار اقتصادی می‌دادند، نشان دهند که واقعا دغدغه معیشت مردم را دارند، چراکه مردم از مدیریت این جریان، تجربه بهبود شرایط اقتصادی را ندارند اما اگر در این چهار سال عملکرد این جریان عوض شده و به جای بهانه گیری و گاها توهین، راهکارهای عملی برای بهبود معیشت را در دستورکار خود قرار دهند، شاید چهار سال دیگر، دوباره مجلسی همسو با اصولگرایان شکل بگیرد.


برچسب ها: منتخبان مردم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: