کد خبر: ۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳        02 March 2016
به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود به خانواده های شهدا از جمله شهید علی فیاض که در جریان آزادی محور خناصر -حلب توسط گروه تروریستی داعش به شهادت رسیدند تسلیت گفت.

وی در مورد تحولات اخیر لبنان گفت: در چند روز گذشته که عربستان سعودی اعلام کرده کمک های خود را به لبنان متوقف می کند، مسائل مختلف و نگرانی هایی در داخل لبنان مطرح شده و هجمه علیه مقاومت لبنان آغاز شده است. به دنبال این اقدام، عربستان و شماری از کشورهای عربی خلیج فارس سفر اتباع خود به لبنان را به بهانه حفظ امنیت اتباعشان منع کردند.

سید حسن نصرالله افزود: پخش برنامه هایی در رسانه های عربستان و سفرهای اخیر مقامات سعودی موجب بروز نگرانی ها و افزایش تنش شده است. فضای امنیتی و سیاسی به وجود آمده قابل ارزیابی است.

آغاز مرحله جدید جنگ روانی عربستان

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه شایعات زیادی علیه حزب الله در افکار عمومی از سوی برخی جریان‎ها در حال مطرح شدن است، یادآور شد که مرحله جدیدی از جنگ روانی عربستانی‌ها آغاز شده است.

وی تصریح کرد که سخنانی از جانب جریان‌های ناشناس مطرح می شود و در آن مدعی می شوند که نیروهای حزب الله وارد برخی مناطق شده‌اند، در حالی که هدف این سخنان دامن زدن به اختلافات است.

سید حسن نصرالله با بیان این که امنیت کامل در کشور برقرار است گفت: حزب الله نسبت به ثبات، امنیت، آرامش و صلح داخلی در لبنان بسیار اهتمام دارد و به مردم اطمینان می دهد که در هر شرایطی در کنار آنها خواهد بود. وی  افزود: هیچ مشکل امنیتی در لبنان وجود ندارد و برخلاف ادعاها، ما به سمت پرتگاه جنگ داخلی پیش نمی رویم و آنچه در این خصوص مطرح می شود تنها ارعاب و ایجاد ترس است.

وی در خصوص وضعیت کنونی حزب الله لبنان نسبت به ۵ سال گذشته گفت: ما قوی هستیم و نسبت به گذشته، در شرایط بهتری قرار داریم؛ در حالی که تحت فشار نیستیم، بر امنیت و ثبات لبنان نیز تاکید داریم. هدف از تصمیم عربستان برای توقف کمک های خود به ارتش لبنان فشار به لبنانی ها برای رو در رویی با حزب الله است.

به همکاری با دولت ادامه می دهیم

سید حسن نصرالله با بیان اینکه دامن زدن به تنش‌ها در لبنان کمکی به اوضاع نمی کند، تصریح کرد که برخی طرف‌ها از برگزاری انتخابات شهرداری ها نگران هستند و می گویند شرایط امنیتی به گونه ای است که نمی تواند برگزار شود.

وی افزود: منافع ملی در این است که گفتگوهای دو جانبه با جریان «المستقبل» ادامه یابد، ولی طرف مقابل با ما در این زمینه هم عقیده نیست. دبیرکل حزب الله ابراز داشت که حزب الله قصد کناره گیری از دولت را ندارد چرا که تمایل به ادامه همکاری با دولت داریم و این دولت شریک ما به حساب می آید.

وی در ادامه اظهار داشت که علیرغم تمام اقدامات رژیم سعودی، لبنان باید از هرگونه تنش و تشنج بدور بماند. سید حسن نصرالله گفت: ادامه مذاکرات دوجانبه با جریان المستقبل و گفتگوی ملی در راستای منافع ملی است. برخی گروه های سیاسی در لبنان نمی خواهند انتخابات شهرداری ها در زمان مقرر برگزار شود و می خواهند اوضاع امنیتی را به تشنج بکشانند.

به گفته دبیرکل حزب الله لبنان، رژیم اسرائیل و آل سعود می خواهند بین لبنانی ها و شیعه و سنی فتنه انگیزی کنند. در همین راستا رژیم سعودی شیخ نمر النمر را برای ایجاد فتنه بین شیعه و سنی اعدام کرد.

نیازی به لشکرکشی خیابانی نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: حزب الله نیازی به حضور در خیابان ها ندارد، من به شکل صریح از هواداران حزب الله می خواهم که در اعتراضات خیابانی حاضر نشوند و آنها را از این کار منع می کنم. هرگونه واکنشی باید مناسب و سنجیده باشد.

سید حسن نصرالله در مورد فتوای رهبر انقلاب اسلامی ایران و برخی دیگر از مراجع نسبت به عدم اهانت به نمادهای مسلمین گفت: این فتوا واضح است و هیچ شبهه ای در آن نیست. بر این اساس اهانت به نمادهای اسلامی حرام و مانع وحدت مسلمانان و در جهت خدمت به دشمنان است. این در حالی است که کتاب آسمانی، مذهب و آموزه های ما نسبت به دشنام دادن و تعرض به شخصیت کسی امر نکرده است.

سید حسن یادآور شد: اهانت به رموز اسلامی خطرناک ترین فتنه است که از سوی گروه های متعدد انجام شده و از سوی آمریکا، عربستان و اسرائیل حمایت می شود. وی همچنین در خصوص توقف کمک سعودی به ارتش لبنان گفت: کمک عربستان به ارتش لبنان از زمان درگذشت ملک عبدالله قطع شده و علت این اقدام مواضع ما در قبال عربستان نبوده است.

به گفته وی برخی گروه های طرفدار رژیم سعودی خواستار «طوفان قاطع» مشابه آنچه در یمن روی داد هستند ولی باید پرسید آیا آنچه در یمن روی داد به اهداف خود رسیده است؟ از زمان آغاز تجاوز به یمن به نقطه ای رسیدیم که دیگر سکوت در قبال جنایات رژیم سعودی ممکن نبود. وقتی در قبال تجاوز عربستان به یمن سکوت می شود این به معنای این است که به این کشور مشروعیت داده می شود تا جنگ علیه کشور دیگر را آغاز کند.

یمنی ها، مظلومترین مردم جهان هستند

سید حسن نصرالله افزود: آیا هنگامی که شبکه الجزیره از عربستان انتقاد می کرد این کشور، قطر را به اخراج از شورای همکاری خلیج فارس تهدید نکرد؟ ما در قبال جنایت تجاوز عربستان به یمن ساکت نخواهیم بود. سخنرانی که در روز دوم جنگ علیه یمن بیان کردم بزرگترین چیزی است که در طول زندگی خود انجام داده ام.

دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به ادعاهای مقامات سعودی و فتنه گری رسانه های این رژیم علیه مقاومت خاطرنشان کرد: رژیم سعودی از حزب الله خشمگین است اما خشم این رژیم از ما چیز جدیدی نیست چرا که این رژیم از سال ۲۰۰۵ جنگ با حزب الله را شروع کرده است. مشکل آنها با حزب الله است و فشارهایی بر هم پیمانان ما وجود دارد تا آنها را از ما دور کنند اما حزب الله به تنهایی قادر به مواجهه است.

سیدحسن نصرالله در خصوص موضع عربستان نسبت به جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب الله و رژیم صهیونیستی گفت: یکی از امرای سعودی گفته بود که هدف از این جنگ در هم شکستن حزب الله است.

وی اظهار داشت: هرکس می خواهد ساکت بماند ساکت باشد اما با توجه به تمام ملاحظات و معاییر و حتی درنظر گرفتن منافع ملی لبنان امکان نداشت که در قبال جرایمی که عربستان در یمن مرتکب می شود ساکت بمانیم و البته ساکت نیز نخواهیم ماند و به این امر ادامه می دهیم. آنچه برای عربستان مهم است منافع خودش است و آنچه در برخی کشورها روی می دهد برایش مهم نیست. هم اکنون بر روی کره زمین هیچ مظلومیتی همچون مظلومیت مردم یمن در پی تجاوز رژیم سعودی به این کشور نیست.

حزب الله از پس عربستان بر می آید

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: عربستان هر روز در یمن مرتکب جنایت می شود و جهان در این خصوص سکوت اختیار کرده است اما ما نمی توانیم نسبت به این جنایات ساکت باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت سعودی ها از گروه های تروریستی در سوریه اشاره کرد و گفت: هدف از جنگ در سوریه تنها دولت این کشور نیست بلکه تمام ما را هدف قرار داده است. هیچ کشوری اجازه تجاوز به کشور دیگر را نمی دهد. اگر عربستان با حزب الله مشکل دارد تنها با ما مواجه شود چرا که دیگران در این خصوص گناهی ندارند.

به گفته وی، حزب الله از آتش بس در سوریه خوشحال بوده و امیدوار است که اوضاع به سمت حل و فصل سیاسی بحران در این کشور پیش رود.

سید حسن نصرالله گفت: عربستان تلاش کرد تا به ما فشار وارد کرده و ما را ساکت کند اما موفق نشد، ما ساکت نخواهیم ماند. عربستان با چه معیاری با لبنان اینگونه رفتار می کند؟ خودروهای بمب گذاری شده که به برخی از مناطق لبنان فرستاده می شد از عربستان سازماندهی می شد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در این معرکه، از هیچ یک از هم پیمانانمان نمی‌خواهیم تا خودش را به زحمت بیاندازد، حزب‌الله به تنهایی می‌تواند این معرکه را پیش ببرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: