کد خبر: ۱۵۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰        24 October 2016
دولت افغانستان و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، گزارش داده‌اند که تولید مواد مخدر افغانستان در سال جاری میلادی ۴۳ درصد افزایش یافته است.
 
به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس این گزارش مشترک سالانه که دیروز یکشنبه منتشر شد در سال ۲۰۱۶ مقدار مواد مخدر تولید شده افغانستان به صورت تخمینی به ۴۸۰۰ تُن رسیده است در حالی که این آمار سال گذشته ۳۳۰۰ تن بوده است. بنابراین گزارش، مجموع مساحت زمین زیر کشت هم از ۱۸۰ هزار هکتار در سال ۲۰۱۵ به ۲۰۱ هزار هکتار در سال جاری رسیده است.
 
این گزارش بیانگر آن است که امسال از یک سو میزان تلاش‌ها برای ریشه‌کنی مواد مخدر کاهش داشته و از سوی دیگر، کشت تریاک هم بیشتر شده و به طور متوسط از ۱۸.۳ کیلوگرم در هکتار در سال گذشته به ۲۳.۸ کیلوگرم در هکتار در سال جاری رسیده است. از سال ۱۹۹۴، امسال برای سومین بار مساحت زمین زیر کشت تریاک در افغانستان به بالای ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.
 
نخستین بار در سال ۲۰۰۹ این آمار به ۲۰۹ هزار هکتار رسید و در ۲۰۱۴ این آمار ۲۲۴ هزار هکتار بود. از سال ۲۰۰۲ به این سو، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان پیوسته در حال افزایش بوده است. بنابر گزارش تازه دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، بیشترین مقدار مواد مخدر افغانستان در مناطق جنوبی (۵۹ درصد) و شرقی (۲۵ درصد) تولید می‌شود. وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان کوتاهی در ریشه‌کنی کشت تریاک در سال جاری را به افزایش ناامنی و تاخیر در دریافت هزینه کمکی در این مورد نسبت داده است.
برچسب ها: مواد مخدر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: