کد خبر: ۱۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵        18 October 2016
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: «طی شش ماه گذشته شاهد افزایش آمار خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور بوده‌ایم.» فروش نوزاد، پدیده ای زشت و آسیبی اجتماعی است که در جامعه ما، روز به روز گسترش می‌یابد. گزارش‌ها حاکی از آن است بیشتر نوزادانی که خرید و فروش می‌شوند، مادرانی کارتن خواب و خیابانی دارند که در ازای ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان، آنها را می‌فروشند. 

خبر‌هایی نیز مبنی بر پیش فروش نوزادان قبل از تولد آنها به گوش می‌رسد. موضوعی که سبب شده تا سند واگذاری نوزادان معتاد به بهزیستی ابلاغ شود. بر اساس آمارهای رسمی سال ۸۶، حدود ۴ درصد جمعیت معتادان کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دادند، اما در سال ۹۰، آمار زنان معتاد به ۱۰ درصد رسید. وضعیت به شکلی پیش رفته که آمار زنان معتاد در حال افزایش است. 

بدیهی است که هرقدر آمار زنان معتاد بیشتر شود، به همان نسبت هم احتمال تولد نوزادان معتاد بالاتر می‌رود. بنابراین اگر می‌خواهیم با پدیده نوزادان معتاد مقابله کنیم و آمار این تولدهای غم انگیز را کاهش دهیم، در وهله اول باید فکری به حال مادران کارتن خواب معتاد بکنیم. اکثر نوزادان متولد شده مبتلا به ایدز هستند و به گفته منبع آگاه، خرید و فروش نوزادان در چند بیمارستان در جنوب و مرکز شهر انجام می‌شود. نوزادانی که توسط مادران معتاد و کارتن‌خواب متولد می‌شوند توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان خریداری می‌شود که به دلیل بیماریهای بسیار این کودکان و عدم نگهداری صحیح این بچه‌ها هم عمر زیادی ندارند.

 موضوع دیگری که در شهر در حال گسترش است ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنهاست به طوری که برخی از افراد نوزادان متولد شده از سوی این دختران را نیز با قیمت‌های بالاتری می‌خرند. یکی از اعمالی که می‌تواند از سوی مردم در راستای کاهش این پدیده انجام شود، کمک نکردن به متکدیانی است که نوزاد به همراه دارند. کمک کردن به متکدیان باعث رونق بازار خرید و فروش نوزادان می‌شود. 

به گفته مسئولان نیروی انتظامی، کودک فروشی جرم تلقی می‌شود و در این زمینه حساسیت بیشتری ایجاد شده و چنانچه مواردی از این دست دیده شود، برخورد قانونی را در پی دارد. برای حل مساله خرید و فروش کودکان باید فکری به حال زنان آسیب دیده کرد. بر اساس آمارهای نیروی انتظامی، بیش از ۱۵۰۰ زن معتاد متجاهر (کسی که اعتیاد خود را آشکار می‌کند) در تهران وجود دارد، در حالی که چهار سال پیش حدود یکصد زن معتاد متجاهر در تهران وجود داشت. اگر روند مبارزه با این ناهنجاری به این صورت ادامه یابد، چهار سال آینده آمار بیشتری از معتادان خیابانی خواهیم داشت. 

پرستاران بیمارستان‌ها معتقدند دلالان و واسطه‌ها پس از شناسایی نوزادانی که ناخواسته یا نامشروع به دنیا می‌آیند اقدام به خرید و فروش آنان می‌کنند. این اتفاق در بیمارستان‌های دولتی و بزرگ و بیمارستان‌هایی که زایشگاه دارند، بیشتر رخ می‌دهد. در این بیمارستان‌ها به دلیل بالاتر بودن تعداد نوزادان متولد شده در مقایسه با بیمارستان‌های خصوصی و کوچک، شناسایی افراد سخت‌تر است که این امر مهم‌ترین دلیل بالا بودن آمار خرید و فروش نوزادان متولد شده در مراکز دولتی است. برخی از دختران جوان فریب خورده چون برای سقط جنین به پزشک دسترسی ندارند و با راه‌های سقط جنین نیز آشنا نیستند، روزهای نزدیک به زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند. دلالان به این دختران پیشنهاد می‌کنند به ازای پرداخت هزینه‌های بیمارستان آنان را از دردسرهای ناشی از بچه دار شدن خلاص کنند. بر اساس آمار عملکرد سازمان بهزیستی تقریبا سالانه بین ۱۰۰۰-۸۰۰ کودک به فرزندی سپرده می‌شوند. 

این در حالی است که تعداد متقاضیان فرزندخواندگی چند برابر کودکانی است که به فرزندی سپرده می‌شوند. این امر حاکی از آن است که تقاضا برای دریافت کودک به مراتب بیش از تعداد کودکان قابل واگذاری به خانواده‌هاست. از سوی دیگر فرایند اجرایی فرزندخواندگی مستلزم هماهنگی‌های بین بخش سازمان بهزیستی، اداره سرپرستی قوه قضائیه، نیروی انتظامی، مراکز درمان ناباروری و سازمان پزشکی قانونی و... است که همه اینها به اضافه فهرست طولانی انتظار برای دریافت کودک، فرایند فرزندپذیری را برای متقاضیان فرزندخواندگی به طور طبیعی طولانی و زمانبر می‌سازد. به گفته مسئولان بهزیستی، به ازای هر یک بچه ای که قابل واگذاری است، هفت خانواده در فهرست انتظار قرار دارند.

 به گزارش میزان، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در مورد فروش نوزادان چنین اظهارمی کند: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بهزیستی برای جلوگیری از خرید و فروش نوزادان و کودکان، شناساندن اورژانس اجتماعی به مردم و بهره گیری از کمک‌های این اورژانس در مواقع اضطرار است. در صورتی که مادران معتاد در بیمارستان‌ها وضع حمل کنند شناسایی نوزادان معتاد کار دشواری نخواهد بود اما این کار زمانی سخت می‌شود که این افراد در خانه‌های خود و در حاشیه روستاها وضع حمل می‌کنند.

والدین معتاد بیش از سایرین کودکان را می‌فروشند

معاون اموراجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دلایل خرید و فروش نوزاد در سراسر کشور خاطر نشان می‌کند: نابسامانی خانواده‌ها و همچنین اعتیاد والدین از جمله مهم‌ترین دلایل فروش نوزادان به حساب می‌آید. او می‌افزاید: بدون شک اعتیاد والدین دلیل مهم‌تری از فقر اقتصادی آنها به حساب می‌آید و به همین خاطر اعتیاد در صدر دلایل خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور قرار گرفته است. 

مسعودی فرید با بیان اینکه نوزادان معتاد باید در بیمارستان‌ها تحت درمان و سم زدایی قرار گیرند، تصریح می‌کند: در حال حاضر با همکاری اورژانس اجتماعی وزارت بهداشت و مراکز درمانی سازمان‌های مردم نهاد نوزادان معتاد تحت درمان قرار گرفته و اقدامات اولیه در ارتباط با بهبودی آنها با سرعت پیگیری می‌شود.

 او با اشاره به عدم صلاحیت برخی از خانواده‌ها در نگهداری از فرزندان خود تصریح می‌کند: برخی از خانواده‌ها صلاحیت نگهداری از کودکان خود را نداشته و در این زمینه نیز نیاز است قوه قضائیه با صدور احکام به موقع از نگهداری این کودکان در میان خانواده‌های آنها جلوگیری کنند. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از افزایش میزان فروش نوزادان در سراسر کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: طی شش ماه گذشته و براساس آمار، مشخص شد که به علت افزایش اعتیاد آمار خرید و فروش نوزادان نیز بالاتر رفته است اما باید به این موضوع توجه شود که در رابطه با خرید و فروش کودکان نمی‌توان به آمار چندان رسمی دست پیدا کرد. اوافزایش وظایف محوله به سازمان بهزیستی کشور را یکی از اصلی ترین معضلات پیش روی این سازمان می‌داند و بیان می‌کند: به دلیل تعدد وظایف سازمان بهزیستی، این سازمان نیاز به حمایت‌های بیشتر داشته و درصورت تخصیص اعتبار قابل توجه به این سازمان می‌توانیم بیش از پیش به اموری از جمله خرید و فروش نوزادان ورود پیدا کنیم.
برچسب ها: فورش نوزاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: