کد خبر: ۱۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱        18 October 2016
موصل را می‌توان به نحوی با شهر حلب در سوریه همسان دید و مشابه‌سازی کرد. موصل به عنوان مرکز استان نینوا، دومین شهر بزرگ عراق است و ویژگی‌های خاص سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد و آنقدر در عراق مهم است که به عنوان سکوی پرش تکفیری‌‌ها هدف قرار گرفت.

این شهر که به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی به ام الربیعین ( مادر دو بهار) معروف است، رود دجله از شمال غربی تا جنوب از آنجا عبور می‌کند و این برای جغرافیا، اقتصاد و کشاورزی عراق اهمیت فراوانی دارد.

در ژوئن 2014 داعش به‌همراه هم‌پیمانان خود از 12 محور با 9000 جنگجو از کشورهای مختلف به موصل حمله و با وجود سه لشکر و بیش از 16 هزار نیروی پلیس، این شهر سقوط کرد. سقوط این شهر ضربه روانی گسترده‌ای بر حاکمیت و مردم عراق زد ، زیرا احساس می‌کردند خیانت بزرگی صورت گرفته است.

البته در همان زمان دستگاه‌های تبلیغاتی عربستان و بعضی کشورهای حوزه خلیج‌فارس با تبلیغات خود، آماده‌سازی کامل را ایجاد و بحث طایفه‌ای و مذهبی را کاملا مطرح کرده بودند و تاحدودی توانستند روی افکار عمومی بخشی از جامعه عراق تاثیر بگذارند.

مهم‌ترین مساله‌ای که در جریان این آزادسازی وجود دارد و کمک فراوانی می‌کند، وجود داوطلبان اهل سنت در حشد الشعبی است به گونه ای که گفته می شود بین 9000 ا 12 هزار نیروی داوطلب مردمی اهل سنت در کنار نیروهای سایر طوایف حضور دارند.

آزادی موصل یک پیام بزرگ ژئوپلیتیکی برای دولت و حاکمیت مرکزی عراق خواهد داشت و این به معنای کاهش شدید قلمرو جغرافیایی جریان‌های تکفیری و همچنین کاهش قابل توجه درآمدهای اقتصادی و مالی این جریان است.

از سوی دیگر، این عملیات قطعا تاثیر نظامی، سیاسی و روانی بر تحولات حلب خواهد داشت و بر تصمیم‌گیری قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل مساله این شهر تاثیر خواهد گذاشت.

با این اوصاف، همان‌طور که پیش بینی شده این کار یک‌شبه صورت نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد هفته‌ها طول می‌کشد و بازخورد این عملیات در شهرهای مختلف عراق به شکل خرابکاری اعضای داعش خواهد بود.
دکتر عباس خامه‌یار - کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا
برچسب ها: موصل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: