باز هم موضوع داغی که چندین بار در خصوص آن در محافل مختلف بحث شده به میان آمد موضوعی که اصل ۴۴ قانون اساسی هم نتوانست آن را تغییر دهد.
کد خبر: ۱۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵        17 October 2016
باز هم موضوع داغی که چندین بار در خصوص آن در محافل مختلف بحث شده به میان آمد موضوعی که اصل ۴۴ قانون اساسی هم نتوانست آن را تغییر دهد.

به گزارش اطلس خبر، بارها در خصوص انتخاب رایزن بازرگانی از میان فعالان بخش خصوصی صحبت‌هایی به میان آمده که هیچ کدام از این انتقادات نتیجه بخش نبوده است.

با توجه به اینکه تمام کشورهای پیشرفته و حتی ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد به همراه تیم بازرگانی خود فعالان بخش خصوص را به همراه دارد تا از مواضع این بخش حمایت کند و بتواند از این طریق راهی را برای پیشرفت این بخش مهیا سازند.

 به تازگی در اتاق بازرگانی تصمیم بر این شده که فعالان بخش خصوصی را به عنوان رایزنان بازرگانی انتخاب کنند تا در مجامع بین المللی بتوانند مذاکراتی مثبتی را به نفع ایران رقم بزنند. با توجه به نقش رایزنان اقتصادی در توسعه صادرات و رشد تولید و همچنین جایگاه حساس، ارزنده و کارآمد بخش اقتصادی سفارت ایران در دیگر کشورها کاملاً مشخص است که همکاری و حمایت های رایزنان اقتصادی و استفاده از رهنمودهای آنان تا چه حد می تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کرده و حضور ایران در بازارهای مصرف جهانی را تثبیت سازد.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی یکی از موضوعات مهمی به شمار می‌آید که مورد توجه دولت دهم نیز قرار نگرفته است.

با توجه به اینکه در حال حاضر یکی از موفقیت‌های در حال توسعه حضور فعالان خصوصی است اما متاسفانه در تیم بازرگانی جای خالی فعالان خصوصی احساس می شود.

ایجاد ارتباط با بخش خصوصی فعال در کشورهای مختلفی که به کالا و خدمات و یا بازار مصرفی کشور ایران نیاز دارند، ایجاد پل ارتباطی تولیدکنندگان ایرانی با مسوولان، تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران خارج از کشور، تهیه بانک های اطلاعاتی قوی و جامع از مجموعه‌های فعال و توانمند کشورها، در اختیار قرار دادن بانک های اطلاعاتی کاربردی، توسعه روابط خارجی و ایجاد زیرساخت های لازم برای گسترده تر ساختن دایره ارتباطی فعالان بخش خصوصی کشور با همتایان خود در خارج از ایران، ایجاد ارتباط مستقیم با مراجع اقتصادی کشور، اتاق های بازرگانی، خانه های صنعت و معدن و مراکز نمایشگاهی، شناخت و استفاده از ظرفیت های اقتصادی بخش خصوصی در خارج از ایران، هدایت بخش خصوصی در جهت ایجاد و شناسایی بازارهای جدید بدون اکتفا کردن به حفظ بازارهای فعلی، انتظارات واقعی بخش خصوصی از رایزن‌های اقتصادی سفارت‌ها است. 

بنابراین وجود یک فعال بخش خصوصی در میان رایزنان بازرگانی مسئله مهم و اساسی به شمار می‌آید که هنوز مسولان ذی ربط با توجه به برگزاری جلسات متعدد به نتیجه مشترکی دست پیدا نکردند. 

واکنش مسئولان و اتاق بازرگانی

  در این میان، چندی پیش اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران، از سازمان توسعه تجارت درخواست کرد تا رایزنان بازرگانی را از میان فعالان بخش خصوصی انتخاب و به کشورهای هدف اعزام کند. مهدی جهانگیری رئیس ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران در همین خصوص می‌گوید: عملکرد رایزنان برای فعالان اقتصادی دارای اهمیت بسیار است و بخش خصوصی خواهان این است که اتاق بازرگانی در کنار سازمان توسعه تجارت در نحوه گزینش رایزنان مشارکت داشته باشد.

متولی رایزنی بازرگانی، اتاق‌ها و تشکل‌ها باشند

سیدحامد واحدی عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه بحث رایزنی بازرگانی چندین سال است به دغدغه بخش خصوصی تبدیل شده است گفت: فعالان اقتصادی چنین تصور می‌کنند که رایزنان بازرگانی در جهت منافع آن‌ها حرکت نمی‌کنند. در حالی که سازمان توسعه تجارت باید با اصلاح رویکرد فعلی، رایزنان را مکلف به ارائه خدمات به بخش خصوصی کند.  

مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت  با بیان اینکه آئین‌نامه اعزام رایزنان را می‌توان مورد تجدیدنظر قرار داد، گفت: بارها تاکید کرده‌ام که ارزیابی رایزنان باید مبتنی بر رضایت بخش خصوصی باشد. در عین حال بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است ۵۰ کشور هدف تعریف شده است که بخش خصوصی نیز می‌تواند در مورد فهرست این کشورها اظهارنظر کند. اکنون برای ۲۲ کشور هدف رایزن انتخاب شده و برای ۲۸ کشور نیز باید رایزن انتخاب شود.

محمد لاهوتی نائب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز با انتقاد از اینکه رایزنان بازرگانی بعضاً زبان نمی‌دانند، اظهار داشت: این ایراد به مدیریت رایزنان بازرگانی وارد است که به عنوان مثال در بازار بزرگی همچون پکن، صرفاً یک نفر رایزنی بازرگانی را عهده‌دار است.

به گفته برخی کارشناسان دولت سیاست گذشته خود را همچنان ادامه می‌دهد و همچون رقیبی برای بخش خصوصی به شمار می‌آید در حالی که اکثر دولت‌ها در کنار بخش خصوصی ظاهر شده و آنها را حمایت می‌کند.  بنابراین بحث ها و اظهارنظرها نشان میدهد که اصل ۴۴ قانون اساسی هنوز در بسیاری از حوزه ها عملیاتی نشده است.

برچسب ها: بازرگانان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: