سرنوشت نامعلوم دغدغه های زیست محیطی؛
نگرانی مقدسی که امروز درافکار عمومی نسل کنونی و در بین فرهیختگان و شخصیت های مختلف منطقه، ملی و بین المللی مشاهده می شود را باید ارج نهاد و به دور از جنجال ها و امنیتی کردن موضوع از مسیر تخصصی و در فضای آرام و کاملا تخصصی نسبت به نجات این دریاچه تاریخی فیروزه ای آذربایجان اقدام های بایسته انجام داد.
کد خبر: ۱۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹        30 September 2016
نجات دریاچه ارومیه از مرگ و جلوگیری از کویری شدن بهترین و حاصلخیز ترین مناطق شمالغرب ایران یعنی آذربایجان و پیکار بومی، ملی و بین المللی برای نجات آن از دغدغه های اصلی زیست محیطی طی بیش از یک دهه اخیر در ایران است.

به گزارش اطلس خبر، این نگرانی و دغدغه مداوم در طول این سال ها موجب برگزاری نشست های مردمی و رسمی در مجامع عمومی و غیره با انگیزه پیدا شدن راهکارهایی برای نجات این نگین فیروزه ای در آذربایجان گردیده است.

تا جائیکه لئوناردو دی کاپریو، بازیگر مشهور هالیوودی و فعال محیط زیست، در صفحه رسمی اینستاگرام خود، پستی در رابطه با خشک شدن دریاچه ی ارومیه به اشتراک گذاشت و نوشت؛

«لنگرگاهی ویران از دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران که روزگاری بزرگترین دریاچه نمک خاورمیانه بود و به دلیل تغییرات آب و هوایی، ساختن سد و کاهش بارش باران، حال تنها پنج درصد آن را آب تشکیل می‌دهد».

و همین اواخر نیز رضا کیانیان بازیگر مشهور کشورمان در فضای مجازی  با هشتگ من دریاچه ارومیه هستم با هدف نهایی جمع آوری یک میلیون امضا برای فشار بر سازمان ملل متحد به منظور بحث برای یافتن راه هایی برای احیای این دریاچه نمکی اقدام کرد.

در چنین شرایطی و بدنبال واکنش های بومی، ملی و بین المللی، بنا به اراده ملی ستاد یا کارگروه نجات دریاچه ارومیه از زمان آغاز بکار دولت یازدهم تشکیل گردید که تاکنون مطالعات و اقدامات اولیه برای نجات این دریاچه انجام داده است.

در جلسه چند روز پیش هیات وزیران که به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد، موافقت شد که ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۵ تخصیص یابد.

براساس مصوبه چند روز اخیر هیات دولت مقرر شده است تا هر گونه توسعه اراضی کشاورزی اعم از اراضی ملی منابع طبیعی به کشاورزی، دیم به آبی، زراعی به باغی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه و هرگونه عملیات را که منجر به افزایش برداشت از منابع آب حوضه اعم از ایجاد و بهسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب، احداث آب‌بندی و سدهای معیشتی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه می‌شود، ممنوع شود.

علاوه بر این در گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت آمده است ، وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی نیز موظف شدند ضمن ممنوعیت صدور مجوز در این زمینه، با متخلفین برخورد نمایند
تخصیص این حجم از اعتبارات یعنی سه هزار میلیارد ریال برای طرح های مصوب این کارگروه یک تحول اساسی و عمده محسوب می شود و باید این مبالغ کلان را در کنار مبالغ تخصیص یافته از قبل (یعنی طی سه سال اخیر) نیز در نظر داشت  و از متولیان و مدیران این کارگروه مصرا و تاکیدا خواست تا بیلان کاری و مالی خود را نزد افکار عمومی منتشر کنند.

نگرانی مقدسی که امروز درافکار عمومی نسل کنونی و در بین فرهیختگان و شخصیت های مختلف منطقه، ملی و بین المللی مشاهده می شود را باید ارج نهاد و به دور از جنجال ها و امنیتی کردن موضوع از مسیر تخصصی و در فضای آرام و کاملا تخصصی نسبت به نجات این دریاچه تاریخی فیروزه ای آذربایجان اقدام های بایسته انجام داد. 

برچسب ها: مقدس ، دریاچه ارومیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: