اوضاع و احوال بازار نفت؛
در پی کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی طی دو سال گذشته، عربستان سعودی یک پنجم کارمندان این کشور را اخراج کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱        26 September 2016
در پی کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی طی دو سال گذشته، عربستان سعودی یک پنجم کارمندان این کشور را اخراج کرده است.

به گزارش اطلس خبر، افت قیمت نفت، اصلی ترین منبع درآمد سعودی ها، در بازار جهانی از سال ۲۰۱۴ اقتصاد عربستان را دستخوش بحران و نرخ تورم را در این کشور دو برابر کرد به گونه ای که دولت این کشور مجبور شد برخی از یارانه ها را حذف کرده و بار این هزینه ها را به دوش شهروندان بگذارد. همچنین دولت این کشور مجبور شد برای افزایش توان مالی ، یک پنجم کارمندان را اخراج و بودجه آنها را کاهش دهد.
 
در واقع یکی از دلایل اصلی این افت قیمت، خود سعودی ها بودند که با تمام ظرفیت نفت تولید کرده‌اند و سیل عظیم این طلای با ارزش را به سوی بازارهای جهانی روانه کردند.
 
عربستان سعودی از نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی به بهانه مقابله با شیل اویل‌ها وحفظ سهم ۱۴ درصدی خود از بازار نفت آمریکا، پروژه افزایش عرضه نفت مازاد به بازار را کلید زده اند و  در طول سه سال گذشته تاکنون ظرفیت تولید نفت خام این کشور از حدود ۸.۵ میلیون بشکه با افزایشی ۲.۵ میلیون بشکه به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

در شرایط فعلی اما با سقوط قیمت‌ها هر چند سهم عربستان در بازار نفت آمریکا حفظ شده اما درآمدهای نفتی این کشور با وجود افزایش دو میلیون بشکه‌ای نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم داشته است.

عربستان سعودی که حالا با کاهش منابع ارزی خود روبه رو شده است، قصد دارد با افزایش دریافت مالیات و کاهش حقوق کارکنان عمومی، این کشور را از بحرانی که گرفتار آن شده، نجات دهد اما چنین اقداماتی نه تنها باعث تشدید فشار بر اقشار متوسط و کم درآمد کشور خواهد شد بلکه افزایش نارضایتی شهروندان این کشور را به همراه خواهد داشت.

فریز نفتی تنها راه نجات سعودی‌ها

در همین حال، کارشناسان معتقد هستند گزینه طرح فریز نفتی با مستثنی کردن ایران، مهم ترین گزینه ای است که می تواند باعث بالا رفتن قیمت جهانی نفت و نجات عربستان و دیگر کشورهای تولید کننده نفت از تنشهای اقتصادی بشود اما سعودی ها در نشست قبلی فریز نفتی، با این طرح بدون حضور ایران مخالفت کردند.
 
عربستان سعودی اعلام کرده به شرطی صادرات نفت خود را کاهش می دهد که رقیبش ایران هم چنین کند، این در حالی است که ایران قصد دارد تولید خود را به سطح تولید قبل از تحریم‌ها برساند و از آنجا که سعودی ها  ظرفیت مازاد نفتی ندارند، به نظر می رسد با توجه به تشدید فشار بر مردم آن سیاست این کشور تغییر ‌کند.

به گفته یک تحلیلگر بازار، عربستان و سایر کشورهای عضو اوپک نمی‌توانند برای ایران شرط بگذارند، زیرا بالاترین میزان نفت عرضه شده در بازار متوجه کشورهای عربی عضو اوپک به ویژه عربستان، عراق و امارات است.

از سوی دیگر افزایش هزینه‌های جنگ یمن فشار کشورهای عضو و غیر عضو اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید و عدم تمایل کشورها برای واردات انرژی از یک کشور خاص ادامه این سیاست را برای عربستان بسیار پر هزینه‌تر خواهد کرد.
برچسب ها: عربستان ، بازار نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: