تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد؛
مجموع شرايط جهاني و سياست‌هاي داخلي مسبب كاهش قيمت فولاد و رسوب 2.5 ميليون تني اين كالا در انبارها شده است.
کد خبر: ۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹        20 February 2016

مجموع شرايط جهاني و سياست‌هاي داخلي مسبب كاهش قيمت فولاد و رسوب 2.5 ميليون تني اين كالا در انبارها شده است.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، احمد پورفلاح مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت به آمار و ارقامي اشاره مي‌كند كه نشان مي دهد ظرف مدت كوتاهي قيمت فولاد 40 درصد كاهش يافت.

او با اشاره به اينكه چين با توليد 835 ميليون تن فولاد خام معادل 60 درصد از توليد جهان را در اختيار دارد، خاطرنشان كرد: توليد چين ظرف دو دهه 10 برابر شده است و اين رشد توليد كاهش قيمت را نيز در پي داشت به طوري كه قيمت شمش فولاد از 550 دلار به 285 دلار در بنادر چين رسيد، بنابراين با كاهش 40 درصدي قيمت فولاد در جهان شانس رقابت فولاد ايران بسيار كاهش يافته است.

پورفلاح، دليل رشد توليد فولاد در چين را افزايش استفاده از سنگ آهن و آهن قراضه به طور همزمان عنوان كرد و افزود: امروز چين به يكي از بزرگ‌ترين خريداران آهن قراضه در جهان تبديل شده است.

او اظهار كرد: در چنين شرايطي كنترل نرخ ارز از سوي دولت باعث كاهش قدرت رقابت توليدات داخل شده است و نهايتا اين عوامل رسوب 2.5 ميليون تن محصولات فولادي در انبار را سبب شده است.

پورفلاح اضافه كرد: بعد از انقلاب صنعت فولاد ايران رشد قابل توجهي داشت و به رغم آنكه سرمايه‌گذاري سنگيني در اين بخش نشد اما تبديل به رتبه 15 توليد جهاني فولاد شديم. با افزايش توليد نه تنها نياز داخل تامين شد بلكه صادرات محصولات فولادي نيز رونق گرفت اما در سال‌هاي اخير با افزايش توليد چين و همزمان با كاهش مصرف در اين كشور، ميزان عرضه به بازارهاي جهاني افزايش يافت. كاهش صادرات محصولات فولادي در ايران توام شد با كاهش مصرف داخلي. از يك سو بودجه‌هاي عمراني در سال‌هاي اخير از رديف تخصيص‌هاي بودجه حذف شد و از سوي ديگر ساخت و ساز در كشور به ركود عميق فرو رفت. با كاهش فعاليت‌هاي ساختماني و مسكن مهر، عرضه فولاد هم بر تقاضا پيشي گرفت و فولادسازان به فكر صادرات بيشتر افتادند. صادارتي كه شانس رقابتش هر روز كمتر شده است.

برچسب ها: رسوب فولاد ، فولاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: