راهکار مدیر موسسه تدوین و مطالعه تاریخ ایران برای مقابله با تنش‌ آفرینی ریاض
کد خبر: ۱۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲        13 September 2016
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، حکام سعودی دشمنی آشکاری را با ضربه‌زدن به منافع ملی ایران در سطح منطقه پیگیری کرده‌اند.

ایران چه برخوردی با این شیوه‌های مخربانه می‌تواند انجام دهد؟ عباس سلیمی نمین، پژوهشگر و مدیر موسسه تدوین و مطالعه تاریخ ایران در پاسخ به این پرسش جام سیاست، استفاده از حرکت نرم و آگاهی‌بخشی جهان اسلام نسبت به ماهیت درونی رژیم سعودی را مهم‌ترین عامل برای معرفی حکام عربستان به عنوان یک طایفه فاسد و لاابالی می‌داند.

عربستان از طریق تقویت داعش و دامن زدن به تحریکات گروه‌های تجزیه‌طلب، حمایت از منافقین، نزدیکی به رژیم صهیونیستی و... قصد تضعیف امنیت ملی ایران را دارد. به نظر شما بهترین شیوه برای مواجهه با چنین اقداماتی چه می‌تواند باشد؟

تصور می‌کنم تحرکات عربستان را باید در قالب برنامه گسترده‌تر دید. بنابراین هرگز نباید وارد دامی شد که پیش پای ما نهاده شده و آن درگیر شدن با عوامل فرعی است. من عربستان را به‌عنوان یک عامل فرعی دشمن اساسی جهان اسلام می‌دانم. یعنی کسانی که به صورت حساب شده از سوی انگلیسی‌ها بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی روی کار آورده شده‌اند، عوامل بیگانه هستند و خودشان تهدید اصلی برای جهان اسلام نیستند. هر چند در شرایط کنونی، پرده نفاق و دوگانه عمل کردن اینها دریده شده، اما باید بشدت از وارد شدن به دام نهاده شده از سوی دشمن اصلی اجتناب کنیم. سعودی‌ها در پی آن هستند که صهیونیسم و جبهه طرفدار آن در حاشیه قرار بگیرد و جهان اسلام درگیر خودش شود. خوشبختانه تاکنون ما گرچه با این پدیده درگیریم اما هرگز این بازی را نخورده‌ایم که اجازه بدهیم موضوع عربستان به یک موضوع اصلی تبدیل شود. فکر می‌کنم این سیاست باید تداوم پیدا کند و به صورت هوشمندانه، افشاگری چهره سعودی را باید دنبال کنیم. 

خوشبختانه عملکرد خودشان تاحدود زیادی چهره‌شان را آشکار کرده است، اما این قضیه نیاز به برنامه جدی ما دارد. اخیرا مسلمانان در چچن کنفرانسی را علیه وهابیت تشکیل دادند که بسیاری از علمای اسلام در آن شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در این اجلاس علیه وهابیت موضع پررنگی اتخاذ کردند. تصور می‌کنم که این کار می‌بایست در جمهوری اسلامی صورت می‌گرفت، ولی چندان به این امر توجه نشد. اکنون که آل‌سعود در مسیری قرار گرفته که ماهیتش آشکارتر می‌شود ما هم به این قضیه کمک کنیم که این ماهیت هر چه سریع‌تر برای توده مسلمانان جهان اسلام آشکارتر شود تا دیگر برای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها کارایی نداشته باشند. به نظر من با کم شدن کارایی این خاندان برای آمریکایی‌ها، آنها خودشان را از شر این طایفه فاسد رها می‌کنند.

 در شرایط کنونی که آمریکایی‌ها انتقادات زیادی را به‌واسطه حمایت از سعودی‌ها به‌عنوان یکی از مستبدترین حکومت‌ها به جان می‌خرند، به دلیل آن است که این خاندان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های نفاق در جهان اسلام عمل کند. حضور و عملکرد آنها به عنوان مهره نفاق باعث شده که برخی از مسلمانان در تشخیص دشمن دچار اشتباه شوند. اما اگر در این مسیر قرار گیریم که وهابیت را به عنوان یکی از مهره‌های دست‌ساز دشمن و برای ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی معرفی کنیم، ماهیت این جریان آشکارتر می‌شود.

بنابراین شما بر گام‌های رسانه‌ای برای افشای ماهیت آل‌ سعود تاکید دارید؟

بله، چنانکه اشاره کردم، راهکار ما برای مقابله با سعودی‌ها پیمودن همین مسیر یعنی آشکارتر کردن ماهیت این رژیم است. طبعا این حرکت نرم در بازشناسایی چهره این خاندان و وهابیت سودمند خواهد بود. مثلا می‌توانیم در قالب برگزاری کنفرانسی در ایران یا هر کشور مسلمان دیگری، با حضور علمای جهان اسلام برای بررسی عملکرد سعودی‌ها تشکیل دهیم و به این سوالات پاسخ دهیم که آیا عملکرد این خاندان به نفع جهان اسلام است یا این‌که مجموعه رفتارها و رویکرد این طایفه در خدمت به منافع دشمنان اسلام یا رژیم صهیونیستی است؟ متاسفانه ما در کنفرانس اخیری که در چچن با حضور علمای اسلام برگزار شد و به اعلام موضعی محکم در قبال وهابیت و تکفیری‌ها انجامید، حضور پررنگی نداشتیم درحالیکه خودمان باید بانی چنین 
نشست‌هایی باشیم.

در شرایط کنونی تصور می‌کنید که با توجه به تلاش‌های عربستان برای تضعیف امنیت ایران آیا این کشور قصد درگیری نظامی با کشورمان را دارد؟

به گمان من مطلوبیت صهیونیست‌ها به‌راه افتادن درگیری نظامی میان آل‌سعود با جمهوری اسلامی ایران است. حتی اگر سعودی‌ها در این وادی هزینه شوند برای آنها اهمیتی ندارد. مثل صدام که در راه مقابله با جمهوری اسلامی هزینه شد.

رویکرد ما با این رویکرد خصمانه چگونه می‌تواند باشد؟

قطعا ما تا این زمان هوشمندانه رفتار کرده و همین روند هوشمندانه را نیز پی خواهیم گرفت. تاکنون نظام از جایگاه عزت برخورد کرده است. مثلا در باره موضوع حادثه منا و انتقال پیکرهای شهدا به ایران، با موضع‌گیری قاطع و عزتمندانه رهبر معظم انقلاب، سعودی‌ها پیکر شهدا را به ایران انتقال دادند. این در حالی بود که بسیاری از کشورهای مسلمان نتوانستند پیکر جان‌باختگان را به میهنشان بازگردانند. البته فراموش نکنید که سعودی‌ها در عرصه فضاهای فرهنگی و رسانه‌ای تبلیغات فراوانی را علیه ایران به راه انداخته‌اند. طبیعی است که ما هم باید در حوزه نرم برای پاسخ دادن به این تبلیغات و روشن کردن چهره این طایفه پلید اقدامات موثری را انجام دهیم. 

آشکار است که اهل سنت ایران و سایر کشورهای اسلامی بشدت مخالف وهابیت هستند و الان فرصت بسیار خوبی است که ما در بعد نرم جهان اسلام را آگاه کنیم. اگر ماهیت سعودی آشکار شود دیگر آمریکاییان هم سعودی‌ها را در قدرت حفظ نخواهند کرد. در حال حاضر حمایت آمریکا از سعودی برای این است که جهان اسلام در دشمن‌شناسی دچار مشکل شوند. اما روشن شدن ماهیت این طایفه و دانستن این مطلب از سوی جهان اسلام که سعودی‌ها عامل دشمن هستند و از زمانی که انگلیسی‌ها اینها را روی کار آورده‌اند به لحاظ اخلاقی و سیاسی قومی فاسد و لاابالی بودند، می‌توانند یک سیاست واحدی را علیه وهابیت و آل سعود اتخاذ کنند. در چنین صورتی است که دیگر سعودی‌ها کارایی خود را برای کشورهای سلطه‌گر از دست خواهند داد و آنها دیگر اصراری برای حفظ آل‌سعود نخواهند داشت.

در شرایط کنونی عربستان سیاست‌های تجاوزکارانه‌ای را علیه برخی کشورها از جمله یمن در پیش گرفته است. ایران چگونه می‌تواند به لحاظ شکل دادن ائتلافات منطقه‌ای جلوی این تجاوزات را بگیرد؟

اقدام تجاوزکارانه عربستان در یمن مربوط به امروز و دیروز نیست. در گذشته هم یکی از عوامل تجزیه یمن، سعودی‌ها بودند. آنها از تضعیف یمن بهره وافر بردند. این سیاستی است که سال‌ها اعمال شده است. امروز هم سعودی‌ها از ترس شکل‌گیری دوباره وحدت یمن به این کشور تجاوز کردند. در شرایط کنونی ملت یمن در مسیری قرار گرفته که دیگر نمی‌خواهد تحقیر گذشته را تحمل کند. به همین دلیل است که سعودی‌ها، مردم یمن را شایسته کشتار می‌دانند. برای برخورد با این رویکرد باز هم بهترین شیوه همان آگاهی‌بخشی نسبت به ماهیت درونی رژیم سعودی است. این نوع اطلاع‌رسانی باعث خواهد شد که نیات عربستان از اقدامات خرابکارانه در عراق،‌ کارشکنی در سیاست‌های نفتی و... شود. با اصرار سعودی‌ها و اقدامات خائنانه این طایفه بزرگ‌ترین خیانت به جهان اسلام صورت گرفت. اقدام دیگر سعودی‌ها تقویت سیاست‌های غیراخلاقی صهیونیست‌ها است.

صهیونیست‌ها تاکنون شبکه‌های ماهواره‌ای غیر‌اخلاقی زیادی را ایجاد کردند. الان سعودی‌ها دارند پول این شبکه‌ها را پرداخت می‌کنند که پخش آنها به صورت رایگان درآید. جهان اسلام باید به این آگاهی برسد که تفکر وهابی میانه‌ای با اسلام و مبانی دینی ندارد.
برچسب ها: وهابیت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: