کد خبر: ۱۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷        31 August 2016
«چند روز پیش در یکی از خیابان های شهر تعدادی از ماموران پلیس راهور را دیدم که با فاصله، پشت چندین درخت مخفی شده بودند. خودروام را متوقف و بیشتر دقت کردم تا علت این اقدام را متوجه شوم. لحظاتی بعد که ماموران جلوی یک موتور سوار را که کلاه ایمنی نداشت گرفتند متوجه علت رفتار آن ها شدم. اما این اقدام خیلی خطر دارد چرا که راکب موتورسیکلت از ترس نزدیک بود با خودروهای عبوری تصادف کند. آیا این اقدام قانونی است؟ توقیف موتورسوار متخلف به چه قیمتی ؟ لطفا پیگیری کنید.»
 
 به گزارش خراسان، این سوژه ای است که یکی از شهروندان ارسال کرده و ضمن گلایه از عملکرد خطرآفرین برخی ماموران راهور در کمین کردن برای توقیف موتورسیکلت های متخلف، خواستار پیگیری و بررسی موضوع شده است. برای بررسی این ادعا به سطح شهر می رویم تا از نزدیک موضوع مطرح شده را مورد بررسی قرار دهیم. عصرپنجشنبه سری به خیابان های شلوغ می زنیم و در جست و جوی ماموران اجرای طرح توقیف موتورسیکلت های متخلف خیابان ها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاریم. به ابتدای جاده طرقبه که می رسیم ترافیک عجیبی وجود دارد. کمی که بار ترافیکی سبک تر می شود و جلوتر می رویم چند مامور پلیس راهور توجه ما را به خود جلب می کنند که هرکدامشان پشت یک درخت با فاصله ده متری از هم استتار کرده اند. این همان سوژه ای است که شهروندخبرنگار به آن اشاره کرده بود. خودرو را کناری پارک می کنم و به ماموران نزدیک می شوم. چند موتور سیکلت توقیفی درکنار خیابان پارک شده است و یکی از ماموران درحال صدور قبض پارکینگ است و مالکان متخلف هم درحال تلاش برای رفع توقیف موتورسیکلت قبل ازانتقال به پارکینگ.
 
روایت کمین از نمای نزدیک!
 
به سمت ماموران مخفی شده می روم و با فاصله کمی از آن ها می ایستم تا بهتر بتوانم عملکرد آن ها را بررسی کنم. ماموران پشت درخت کمین کرده اند و هرچند لحظه یک بار سرشان را آرام از پشت درخت بیرون می آورند و  نیم نگاهی به خیابان می اندازند تا ببینند موتورسیکلتی به آن ها نزدیک می شود یا خیر. کمی بعد با علامتی که بین ماموران رد و بدل شد، متوجه شدند یک موتورسیکلت به آن ها نزدیک می شود و ماموران راهنمایی و رانندگی با سرعت از پشت درخت خارج می شوند و جلوی حرکت موتورسیکلت را می گیرند. راکب موتورسیکلت که شوکه شده بود به هر سختی موتورسیکلتش را متوقف می کند. چند نمونه دیگر هم به همین صورت توسط ماموران اعمال قانون می شود. شیوه ای که در همین چند موردی که از نزدیک شاهد آن بودم به راحتی خطر آفرینی آن محسوس بود؛ چه برای سرنشینان موتور سیکلت ها و چه برای مامورانی که این گونه به توقیف موتورسیکلت های متخلف اقدام می کردند.
 
بعد از اعمال قانون یکی از همین موتورسیکلت ها به سراغ راکب آن می روم. کاملا عصبانی است، می گوید: یک باره چند مامور پلیس راهنمایی و رانندگی از پشت درخت بیرون آمدند و به سمت من دویدند. از ترس نزدیک بود سکته کنم، کنترل موتورسیکلت از دستم خارج شد و چیزی نمانده بود که تصادف کنم. این چه شیوه ای است؟ مسئولان راهنمایی و رانندگی در این رابطه تجدید نظر کنند، توقیف موتورسیکلت ها راه دیگری ندارد؟
 
کمین ماموران راهور ایراد قانونی دارد
 
برای پیگیری موضوع و بررسی قانونی بودن این اقدام، نظر مسئولان مرتبط را درباره این شیوه اعمال قانون جویا می شویم. سرهنگ سلیمان ایزدی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی درباره کمین کردن ماموران حین توقیف موتورسیکلت ها به «خراسان رضوی» می گوید: در این راستا ما به ماموران آموزش های لازم را داده ایم و ظاهر شدن همکاران ما به صورت ناگهانی برای توقیف موتورسیکلت قابل قبول نیست.
 
شهروندان موارد تخلف را اطلاع دهند
 
وی با درخواست از شهروندان برای اطلاع موارد تخلف از سوی ماموران راهور به پلیس تاکید می کند: شهروندان در صورتی که با مواردی از این دست رو به رو شدند موضوع را از طریق شماره تلفن 120 به همکاران ما منتقل کنند تا در این زمینه اقدامات لازم انجام پذیرد. سرهنگ ایزدی تصریح می کند: هدف اول پلیس از اجرای این گونه طرح ها پیشگیری از وقوع تصادفات و تخلفات است اما این اقدام برخی از همکاران در چارچوب پیشگیری قرار نمی گیرد و ایراد قانونی دارد. شهروندان هم بدانند طبق قانون اگر پلیس به هر وسیله نقلیه ای اشاره کند تا متوقف شود، آن وسیله باید دستور پلیس را اجرا کند و اگر فردی از دستور پلیس تمرد کند و از محل متواری شود و در همین حین حادثه ای برایش رخ دهد مقصر خود اوست.
 
کاهش تصادفات اولویت پلیس راهور
 
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی یادآور می شود: باتوجه به این که 39 درصد تصادفات متعلق به موتور سیکلت است تمام تلاش پلیس این بوده که یک راکب موتورسیکلت مثل یک راننده خودرو قوانین را رعایت کند تا شاهد کاهش آمار تصادفات در این زمینه باشیم.
 
برخوردبا هشت تخلف حادثه ساز
 
وی به هشت تخلف حادثه ساز راکبان موتورسیکلت که پلیس با آن ها برخورد می کند اشاره می کند و می گوید: «در ماده 20 قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، تخلف های راکبان موتورسیکلت شامل حرکت در مسیر غیر مجاز، حرکت در خطوط ویژه اتوبوسرانی و تاکسیرانی، سرعت غیرمجاز، ایجاد صدای ناهنجار، تک چرخ زدن و همراه داشتن بار غیر مجاز جزو تخلفات حادثه ساز محسوب شده است و پلیس در این رابطه به جز این که اعمال قانون می کند، درصورتی که موتورسیکلت سابقه تخلف هم داشته باشد به مدت یک ماه توقیف خواهد شد.»
با این وجود به نظر می رسد پلیس راهور باید برای اصلاح این رویه برخی ماموران که با کمین به دنبال موتورگیری هستند اقدامی جدی  اتخاذ کند چرا که هم شان پلیس در این نیست و هم تبعات این اقدام موجب تصادف و برهم خوردن نظم ترافیکی و ... خواهد بود.
برچسب ها: موتور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: