تازه‌ترین موضع‌گیری‌های وزیر نفت
از شفاف سازی می‌گوید و افشای مسایلی که معلوم نیست هنوز چه کسانی و یا چه شرکت و نهادی را هدف قرار داده است.
کد خبر: ۱۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴        30 August 2016
از شفاف سازی می‌گوید و افشای مسایلی که معلوم نیست هنوز چه کسانی و یا چه شرکت و نهادی را هدف قرار داده است.

 به گزارش اطلس خبر، از شفاف سازی می‌گوید و افشای مسایلی که معلوم نیست هنوز چه کسانی و یا چه شرکت و نهادی را هدف قرار داده است. این نوع اظهارات همان روشی است که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران در پی گرفت، البته همراهان امروز دولت و شخص زنگنه وزیر نفت، در آن زمان این روش‌ها را به شدت زیرسئوال می بردند. امروز بعد از گذشت سه سال از تکیه بر مسند مدیریت استراتژیک ترین وزارتخانه کشور، وزیر چشم آبی نفت همان راهی را در پیش گرفته که روزی به آنها بسیار انتقاد داشت.
 
یکی از استدلال‌های این وزیر دولت تدبیر و امید پیش از تکیه بر سمت مدیریت مجدد نفت و در روزهای خانه نشینی در مورد تهدید احمدی نژادی‌ها بر افشای مسایلی که مشخص نبود مساله چیست این بود که اگر ابهامی است باید شفاف سازی شود و در آن مورد با مردم صحبت کرد و اگر مساله ای وجود ندارد لزومی بر این جنجال آفرینی ها نیست.
 
این روزها به نظر می‌رسد زنگنه در همان جاده ای حرکت می کند که روزی بار انتقادها را بر آن وارد می سازد. تاکید زنگنه بر افشاگری از حضور وی در مجلس برای قانع کردن نمایندگان به بی ایراد بودن قراردادهای جدید نفتی کلید خورد.
 
پس از خروج زنگنه از مجلس اخبار پی در پی مبنی بر قانع شدن بهارستانی ها از اظهارات پشت پرده این وزیر در نشست غیر علنی می‌رسید در حالی که یک روز پس از انتشار این اخبار از زبان برخی از نمایندگان حاضر در این جلسه نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند و از قانع شدن تمام بهارستانی ها در این نشست اظهار بی اطلاعی کردند.
 
در نهایت جمعه هفته گذشته وزیرنفت به بهانه بازدید از پارس جنوبی در جمع خبرنگاران حاضر شد و از بازنگری مجدد در قراردادهای جدید نفتی و ارسال مجدد ان به هیات دولت و در نهایت ارسال یک نسخه محرمانه آن به مجلس تنها جهت مطالعه گفت. البته وی اشاره ای نیز به افشاگری‌هایی از دلیل مخالفت منتقدان داشت.

در این میان، زنگنه، انتقاد کارشناسان را در مسایل پشت پرده جستجو کرد و تاکید داشت: " اگر لازم باشد، دلیل مخالفت منتقدان با این الگوی قرارداد نفتی را بیان می‌کنم. برخی تلاش می کنند در کشور سرمایه گذاری انجام نشود، اگر لازم باشد نام آنها و اینکه به کجا وصل هستند و از کجا دستور می گیرند را می آورم."
 
همین اظهارات کافی بود تا برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این گفته واکنش نشان دهند و خواستار شفاف سازی از سوی این وزیر دولت یازدهم شوند.
 
هدایت الله خادمی یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در لیست اولین بهارستانی‌هایی بود که نسبت به این اظهارات زنگنه واکنش نشان داد و تاکید کرد: حرف‌های زنگنه در رابطه با اینکه نمایندگان منتقد این الگوی قراردادهای نفتی قانع شدند را رد می‌کنم.
 
وی افزود: همانطور که منتقدان حرف‌های خود را به صورت شفاف بیان کردند زنگنه نیز از این سخنان پر از ابهام دست بردارد و بیان کند که منتقدان چه کسانی هستند و به کجا وابستگی دارند، تهمت‌های تیم رسانه‌ای زنگنه به نمایندگان منتقد تاسف برانگیز است.
 
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا وزیر نفت به صورت علنی در مجلس سخنرانی نمی‌کند، تصریح کرد: امیدوارم وزیر نفت در یک جلسه علنی حاضر شوند و موافقان و مخالفان این قراردادها صحبتهای خود را انجام دهند و مردم کشورمان متوجه شوند چه کسانی به فکر منافع ملی هستند و چه افرادی می‌خواهند با این الگوی قراردادها تمام داشته‌های ایران اسلامی را برباد دهند.
 
ازسویی دیگر، یکی از منتقدان اصلی این نوع قراردادهای نفتی برخی از کارشناسان شاخص مناطق نفت خیز جنوب هستند؛ مردانی که ۸۰ درصد نفت کشور را تولید می کنند و قطعا واکنش آنان به این قراردادها به دلیل نگاه کارذشناسی حاکم بیش از دیگر منتقدان تاثیرگذاراست.
 
هر چند که زنگنه و یاران نفتی اش طی حدود سه سال بررسی و تدوین این نوع قراردادهای جدید نفتی از این کارشناسان در جلسات کمیته تدوین کننده بهره می بردند اما سفر زنگنه به جنوب و در جمع نفتی ها قرار گرفتن نشان از آن دارد که مخالفت ها در این منطقه همچنان به قوت خود باقی است.
 
اظهارات این وزیرنفت دولت یازدهم در سفر به این منطقه و نحوه تعاملش گویای این نکته است که این وزیر چشم آبی دولت تدبیر وامید در راستای تدبیر جدی برای نهایی شدن این قراردادهای نفتی و به سرانجام رسیدن آن به جنوب سفر کرده تا رضایت کارشناسان کلیدی این منطقه را به دست بیاورد. البته در این بین نمی توان هفته دولت و بازدید از مناطق مهم نفتی را نادیده گرفت اما به نظر می رسد جلب رضایت نفتی‌های جنوب یکی از سیاست‌های اصلی وزیر نفت در این سفر بوده است.
 
وزیر نفت در این سفر با مدیران ارشد نفتی این منطقه و سازندگان خوزستانی  دیدار داشت و پس از تعریف و تمجیدهای بسیار از توانایی ها مردان جنوب خواستار آن شد که این سازندگان توانایی خود را باور کنند.
 
زنگنه در جمع مردان صنعتگر نفتی جنوب تاکید کرد: " همه ما باید با امید جلو برویم. اگر همه در کنار هم باشیم کشور با موفقیت به اهدافش می رسد."
 
این روزها وزیر نفت دولت تدبیر و امید روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد تا شاید قراردادهای جدید نفتی را به سرانجامی برساند. سرانجامی که قطعا در صورت اصلاح برخی از بندهای کلیدی و ملی آن می تواند برای کشور سرمایه آفرینی کند.
 
برهمین اساس مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و  پیش بینی کرد نخستین مناقصه قراردادهای جدید نفتی مهرماه برگزار شود و گفت: آزادگان جنوبی احتمالا نخستین میدان از بین میدان‌های بزرگ نفتی است که مناقصه آن در این قالب برگزار می شود.
 
در حالی مدیرعامل شرکت ملی نفت از پیش بینی و خوش بینی خود برای اجرای این قراردادها از مهرماه می‌گوید که باید منتظرشد و دید که اصلاحیه مجدد تا چه اندازه خیال منتقدان و کارشناسان را راحت می‌کند. باید منتظر شد تا دید تهدید زنگنه به افشاگری تا چه اندازه تاثیرگذار خواهد بود و آیا صدای منتقدان قطع می شود؟

برچسب ها: زنگنه ، احمدی نژادی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: