وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش دوباره قیمت آب و برق فعلا منتفی بوده و سناریوی جدید به دولت ارائه نشده است، از افتتاح ۵ سد و نیروگاه در هفته دولت خبر داد و گفت: ایران امتیاز برقی به نیروگاه‌ است.
کد خبر: ۱۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴        21 August 2016
وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش دوباره قیمت آب و برق فعلا منتفی بوده و سناریوی جدید به دولت ارائه نشده است، از افتتاح ۵ سد و نیروگاه در هفته دولت خبر داد و گفت: ایران امتیاز برقی به نیروگاه‌ است.

به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان امروز در نشستی خبری در تشریح مهمترین دستاوردهای صنعت آب و برق ایران، گفت: همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، دو سد در خراسان شمالی و اصفهان و سه شبکه زهکشی و آبیاری در سه استان لرستان، مازندران و اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد
.

وزیر نیرو با اشاره به بهره برداری از ۲۱۲ مجتمع آب روستایی در ۸۷۲ روستا با پوشش جمعیتی بالغ بر ۴۳۱ هزار نفر در ۲۴ استان کشور، تصریح کرد: همچنین دو تصفیه‌خانه آب «ویس» و «خوانسار» و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای رزن، نقده، سریش آباد، میگون، التیمور مشهد و سده لنجان اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید.

راه اندازی ۳ نیروگاه جدید برق

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مجموع سرمایه گذاری‌های انجام شده در طرح‌های صنعت آب که در این هفته به بهره‌برداری خواهند رسید یک‌هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان است، در خصوص طرح های آماده افتتاح برقی هم بیان کرد: هفته دولت، سه نیروگاه برق گناوه، بهبهان و سیرجان با ظرفیتی بالغ بر یک‌هزار و ۴۶۰ مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این مدت هفت پست ۴۰۰ کیلووات، ۱۹ پست ۲۳ کیلووات، ۳۲ پست ۱۳۲ کیلووات و ۳۳ پست ۶۳ کیلووات به بهره‌برداری خواهند رسید، تاکید کرد: در حوزه انرژی‌های نو هم هفته دولت در مجموع ۲۲ پروژه با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۸۴ میلیارد ریال راه اندازی و افتتاح رسمی خواهد شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۳ توربین بادی در مجموع به ظرفیت ۷.۵ مگاوات در کهک استان قزوین، پست انتقال برق بادی ۱۳۲.۲۰ کیلوولت بینالود، احداث نیروگاه ۲۲۸ کیلوواتی خورشیدی در قم، تبیین کرد: در هفته دولت تعداد روستاهای برق‌دار شده سراسر کشور از ابتدای امسال تا هفته دولت ۶۲ روستا با ۷۶۰ خانوار روستایی بوده که در مجموعً ۶۰ میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه هم اکنون تعداد کل روستاهای برق‌دار کشور به ۵۶ هزار و ۲۳۲ روستا افزایش یافته است، گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال تمامی روستاهایی که بیش از ۱۰ خانوار سکنه دارند، برق‌دار شوند که بر اساس آمارهای اعلام شده تعداد کل این روستاها ۵۸۰ روستا است.

وی در ادامه با اشاره به ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در پروژه‌های قابل بهره‌برداری در هفته دولت هم توضیح داد: تعداد کل پروژه‌های قابل بهره‌برداری در این هفته در صنعت آب و برق ۳ هزار و ۴۰۲ پروژه است که در مجموع بیش از ۶ هزار و ۸۸۶ میلیارد تومان در آن‌ها سرمایه گذاری شده است.

ساخت ۱۲ نیروگاه جدید آغاز شد

چیت چیان در ادامه با اشاره به شروع عملیات اجرایی بخشی از پروژه‌های در صنعت آب و برق گفت: هفته دولت، عملیات اجرایی سد "کانی‌سیب" پیرانشهر با ظرفیت مخزن ۲۲۰ میلیارد مترمکعب کلید می خورد ضمن آنکه عملیات اجرایی شبکه‌های آبیاری و زهکشی بیش از ۲۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی آغاز خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۲۲ طرح تصفیه‌خانه آب و فاضلاب کشور با حضور بخش خصوصی، تصریح کرد: در این هفته عملیات احداث ۱۲ نیروگاه با ظرفیتی بالغ بر ۶ هزار و ۸۴ مگاوات در ۱۱ شهر کشور کلنگ‌زنی خواهد شد.

این عضو کابینه دولت در ادامه با بیان اینکه در مدت سه سال گذشته تاکنون ۳۸ واحد نیروگاهی با ظرفیت بیش از ۶ هزار مگاوات به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: در طول این سه سال ظرفیت نیروگاهی کشور از ۶۹ هزار مگاوات به ۷۵ هزار و ۱۹۹ مگاوات رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این مدت یک‌هزار و ۵۳۸ روستای محروم کشور از نعمت برق برخوردار شده اند، تبیین کرد: از سوی دیگر تلفات برق که پیش از این به بیش از ۱۵ درصد بود، به ۱.۷ درصد رسیده است.

وی با اعلام اینکه در طول فعالیت دولت یازدهم ۱۹ سد به بهره‌برداری رسیده که ظرفیت مخازن آن‌ها بیش از ۴ میلیارد مترمکعب آب است، یادآور شد: این میزان از افزایش ظرفیت مخازن سدها، ۲۰ برابر حجم مخزن سد کرج است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه در طول این مدت بیش از ۱۵۰ هزار هکتار به شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور اضافه شده است، اعلام کرد: حدود ۳ هزار و ۸۰۰ روستای کشور هم با جعیتی بیش از ۲ میلیون نفر از شبکه آب شرب سالم بهره‌مند شده‌اند.

به گفته وزیر نیرو در طول سه سال گذشته تاکنون ۲۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای مختلف کشور با پوشش جمعیتی بالغ بر ۳.۶ میلیون نفر طراحی، ساخت، نصب و به بهره برداری رسیده است.

گرانی دوباره آب و برق فعلا منتفی است

چیت‌چیان درباره احتمال افزایش قیمت اب و برق هم در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم، گفت: میزان افزایش قیمت این دو حامل انرژی در طول سه سال گذشته کمتر از نرخ تورم بوده است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه افزایش قیمت آب و برق موضوع جدیدی نیست، تصریح کرد: با این وجود در طول چند هفته اخیر پیشنهاد جدیدی از سوی وزارت نیرو به هیات دولت به منظور افزایش دوباره قیمت آب و برق ارائه نشده است.

شفاف‌سازی بیشتر درباره قرارداد برقی با ترکها

این عضو کابینه دولت بار دیگر در پاسخ به انتقادهای مطرح شده نسبت به امضای قرارداد جدید نیروگاه سازی با شرکت یونیت ترکیه، بیان کرد: آنچه که تاکنون با شرکت یونیت ترکیه برای ساخت نیروگاه به ارزش ۳ میلیارد دلار انجام شده است هیچ امتیاز بیشتری نسبت به شرکت‌های داخلی به این شرکت خارجی داده نشده است، بلکه امتیازاتی هم گرفته شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: مطابق تعرفه‌های برق در شورای اقتصاد ما برق را از این شرکت خارجی ۱۵ درصد کمتر از قیمت خریداری شده از شرکت‌های برق داخلی، خریداری خواهیم کرد.

چیت‌چیان با بیان اینکه نیروگاه‌هایی که این شرکت ترکیه‌ای قرار است در ایران احداث کند، راندمان ۵۸ درصد تا ۶۱ درصد را دارد، یادآور شد: این درحالی است که نیروگاه‌هایی که در حال حاضر در کشور فعال هستند، راندمان ۴۷ درصد دارند، پس ساخت این نیروگاه‌ها از سوی این شرکت خارجی می‌تواند صرفه‌جویی ارزی نیز از لحاظ سوخت هم داشته باشد.

این مقام مسئول، اظهار داشت: یک مزیت دیگری که این شرکت خارجی برای کشور دارد، سرمایه‌گذاری و انتقال منابع مالی خارجی به داخل کشور است که می‌تواند یک ظرفیت جدید را به کشور اضافه کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه پس مذاکره و امضای قرارداد با این شرکت ترکیه‌ای نیز با رعایت تمام ضوابط قانونی ایجاد شده است و مصوبه شورای اقتصاد را به همراه دارد، تاکید کرد: تاکنون ۳۷ هزار مگاوات برای بخش خصوصی داخلی صادر شده است، اما تاکنون ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه ساخته شده است پس هر کدام از شرکت‌ها تمایل به ساخت نیروگاه داشته باشند، ما آماده‌ایم که مشابه همین قرارداد خارجی را با شرکت‌های داخلی امضا کنیم.

تعیین تکلیف بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی تا سال آینده

چیت چیان همچنین در خصوص آخرین وضعیت تسویه بدهی‌های وزارت نیرو هم توضیح داد: بحث بدهی‌های وزارت نیرو با مکانیزم‌هایی که تعریف شده است تا یک سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

چیت‌چیان ادامه داد: اولین اقدام این است که نیروگاه‌هایی که در دولت گذشته واگذار شده، اما بدهی‌های آن همچنان بر عهده وزارت نیرو باقی مانده است، با بررسی‌هایی که اخیراً سازمان حسابرسی کشور انجام داده قرار است ۱۲ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها به دولت واگذار شود.

این مقام مسئول افزود: یکی دیگر از مکانیزم‌ها برای کاهش بدهی‌های وزارت نیرو مکانیزم اوراق خزانه اسلامی به میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مکانیزم اسناد خزانه اسلامی به میزان۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که می‌تواند موجب کاهش بدهی‌ها شود ضمن آنکه تاکنون از طریق اسناد خزانه اسلامی ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کاهش بدهی‌ها پرداخت شده است.
برچسب ها: آب و برق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: