همه چیز درباره تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی؛
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، شناسایی مابه‌التفاوت تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی باید بعد از استقرار نظام تک نرخی مدیریت شده و کشف نرخ یکسان قابل دفاع و قابل دوام در بازار ارز انجام شود.
کد خبر: ۱۱۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷        15 August 2016

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، شناسایی مابه‌التفاوت تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی باید بعد از استقرار نظام تک نرخی مدیریت شده و کشف نرخ یکسان قابل دفاع و قابل دوام در بازار ارز انجام شود.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر ، اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و داشتن نظام شناور مدیریت شده هزینه‌هایی خواهد داشت که تامین این هزینه‌ها از محل مابه التفاوت تسعیر نرخ ارز باید انجام شود، یعنی مدیریت بازار و کنترل نرخ ارز پس از اجرای سیاست تک نرخی کردن بر دیگر مصارف دولت ارجحیت دارد.

در غیر این صورت احتمال دارد پایه پولی با رشد قابل توجه مواجه شده و مانند اتفاقی که در نیمه اول سال ۱۳۷۰ در اثر بحران بدهی های خارجی رخ داد، ایجاد شود.

از سوي ديگر، يكي از مصارف در نظر گرفته شده براي اين منابع ذكر شده، تامين تعهدات ارزي قطعي ناشي از تفاوت نرخ ارز تا پايان سال ۱۳۹۱ است. براساس گزارش بانك مركزي، ميزان اين تعهدات تا پايان سال ۱۳۹۳ حدود ۳۲ هزار ميليارد تومان است. از اين رو بخش قابل توجهي از منابع موجود به مصرف رسيده و يا مي‌رسد.

گزارش بانك مركزي تاكيد مي كند که مانده حساب مازاد حاصل از ارزيابي خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي تا مرداد سال گذشته حدود ۴۷ هزار ميليارد تومان بوده است. از اين رو با در نظر گرفتن تعهدات ارزي كشور، رقم قابل برنامه‌ريزي كمتر از ۴۰ هزار ميليارد تومان است.

با وجود آنكه براي استفاده از اين منابع جهت پرداخت تعهدات ارزي قطعي بانك مركزي مجوز صادر شده اما تا به حال اين بند از قانون به دليل ارايه نشدن گزارش هاي حسابرسي هيچ گونه عملكردي نداشته است.

با عنايت به شفاف نبودن اعلام جزئيات موجودي حساب مزبور، تعهدات ارزي كه محل مصرف منابع اين حساب است، جزئيات بدهي دولت به بانك‌ها و بانك مركزي و ساير اطلاعات لازم براي تصميم گيري در خصوص چنين اقدامي، اعطاي اختيارات بيشتر براي استفاده از منابع مزبور ار كارشناسان توصيه نمي كنند.
 
به گزارش پارسینه، در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح نحوه تسعیر دارایی های ارزی بانک مرکزی به تصویب مجلس رسید تا پس از آن کمیسیون برنامه و بودجه به آن رسیدگی کرده و تصمیم گیری کند.
 
در همین حال، کمیسیون برنامه و بودجه به این جمع بندی رسیده که مازاد ناشی از افزایش دارایی های بانک مرکزی در نتیجه تسعیر نرخ ارز به عنوان سود محقق شده به حساب نمی آید و مالیات نیز به آن تعلق نمی گیرد و در حساب ذخیره ای در بانک مرکزی ذیل حساب سرمایه بانک مرکزی نگهداری می شود.
 
در واقع مبلغی که به عنوان ذخیره نگهداری می شود حداکثر تا ۲۰ درصد دارایی افزایش سرمایه دولت در بانک مرکزی، مابقی برای مواقعی که کاهش ارزش دارایی های خارجی بانک مرکزی در نتیجه کاهش نرخ ارز اتفاق می افتد، جبران شود. 
برچسب ها: دلار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: