بی احتیاطی، کیفیت پایین خودروها و جاده های مرگ ؛
بنابر اعلام مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تا یک هفته ابتدایی سفر‌های نوروزی در کشور در تصادفات جاده‌ای بیش از سیصد نفر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار ۲۴ اسفند تا اول فروردین سال ۱۴۰۲ را در بر می‌گیرد. در همین مدت گفته شده بیش از هفت هزار نفر از شهروندان در تصادفات جاده‌ای مصدوم شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵        22 March 2023

جزئیات مرگ صد‌ها نفر بر اثر حوادث رانندگی از هفته پایانی اسفند تا اولین روز سال ۱۴۰۲

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اعلام کرد که طی هفت روز منتهی به روز اول فروردین، ۳۲۵ نفر در کشور، طی تصادفات رانندگی جان باختند. آن‌طور که کمال هادیانفر اعلام کرده، از ۲۴ اسفند تا روز اول فروردین در مجموع ۲۶۷ فقره تصادف منجر به فوتی رخ داده است. به گفته وی، طی این مدت، نزدیک به ۷ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

شمار تردد جاده‌ای ثبت‌شده طی ۲۴ اسفند تا اول فروردین ۱۴۰۲، بیش از ۱۸۲ میلیون بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا مهم‌ترین دلایل این تصادفات جاده‌ای را نیز عواملی چون «خستگی و خواب‌آلودگی، بی‌توجهی به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز» عنوان کرد. هادیانفر روز چهارشنبه دوم فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت: «از ۲۴ اسفند تا روز گذشته (اول فروردین) در مجموع وقوع ۲۶۷ فقره تصادف فوتی رخ داده است که در این میان۳۲۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.»


البته رئیس پلیس راهور درباره نقض فنی جاده‌ها یا کیفیت پایین خودروهای داخلی که قبلاً هم پلیس درباره آنها انتقاد کرده و نسبت به آن واکنش نشان داده بود، اینبار سکوت کرد و درباره دلایل تصادفات فقط مردم را مقصر خواند.

از سوی دیگر ابراهیم گلسرخی، مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گیلان، با تایید افزایش نگرانی‌ها در جریان سفرهای نوروزی، مردم را مقصر اصلی حوادث عنوان کرد و مدعی شد: «تجربه سالیان متمادی و آمارها نشان می‌دهد در سوانح رانندگی به ویژه سفرهای جاده‌ای عجله و شتاب در کنار سایر عوامل انسانی عمده‌ترین عامل تصادفات است.»

گفته می شود  ایران یکی از بدترین آمارها را از نظر تصادفات منجر به مرگ دارد و تصادفات رانندگی در جاده‌های کشورمان به طور معمول در تعطیلات نوروزی به اوج خود می‌رسد. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران در سال‌های قبل منتشر کرده بود، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها داشته است.

از عمده‌ترین دلایل تصافات جاده‌ای در ایران می‌توان به سرعت غیرمجاز، سقبت نابجا و عدم توجه نام برد. وضعیت نامناسب جاده‌ها هم از دیگر عوامل بالا بودن تلفات در تصادفات رانندگی ایران است. به باور بسیاری از کارشناسان به غیر از عامل انسانی، استاندارد پائین خودروهای داخلی در کشور به وضعیت کنونی نیز دامن زده است.

بر اساس آمارهای رسمی در ایران حدود نیمی از تصادفات منجر به مرگ در ایران به دو خودروی پراید و پژو مربوط می‌شود!

این دو خودرو از جمله خودروهای نسبتا ارزان قیمت در ایران هستند که در مقایسه با سایر خودروها در ایران عده بیشتری از شهروندان توان خرید آنها را دارند. اردیبهشت ماه سال گذشته، در ادامه کشمکش‌ها بر سر کیفیت خودروهای تولید ایران، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی گفته بود با قیمت پراید می‌توان یک خودروی با کیفیت وارد کرد.

وی در راستای انتقادات نمایندگان مجلس از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی گفت که روش تولید خودرو در کشور «دارای اشکالات فنی» است.

همچنین خبر می رسد در دومین روز سال نو ترافیک سنگین و بارش برف و باران در برخی جاده‌ها مسافران نوروزی را دچار مشکل کرده است. به عنوان نمونه، یدالله جهان‌تاب، رییس پلیس راه استان مازندران اعلام کرد: «محور کیاسر به ساری حدفاصل تلمادره به علت باش برف و کولاک شدید از صبح امروز مسدود شده و تردد در آن امکان‌پذیر نیست.»

همچنین فرمانده پلیس راه کندوان از گیر افتادن ۴۰۰ خودرو در این محور به دلیل بارش شدید برف خبر داد و مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد محور هراز، مسیر جنوب به شمال، حد فاصل پیست آبعلی تا آب اسک و آزاد‌راه قزوین - رشت محدوده‌ رودبار، دارای ترافیک سنگین است. هم‌زمان، واژگونی اتوبوس در محور بیرجند به سربیشه، جان پنج مسافر را گرفت‌ و بیش از ۴۰ نفر را مجروح کرد. 

از سوی دیگر سرهنگ مؤمنی معاون پلیس راهور تهران بزرگ از اولین تصادف منجر به فوت پایتخت در سال ۱۴۰۲ خبر داد. در این حادثه که در بزرگراه شهید خرازی تهران به وقوع پیوست، یک جوان ۲۱ ساله بر اثر سرعت زیاد و برخورد با گاردریل و نبستن کمربند ایمنی از خودرو به بیرون پرتاب شد و جان خود را از دست داد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: