داروها چگونه می دانند که کجای بدن درد می کند و کجا را هدف قرار دهند؟
کد خبر: ۱۱۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷        06 February 2023

چگونه داروها می دانند به کجا بروند؟


افراد زیادی در جهان سالانه هزینه زیادی برای داروهای بدون نسخه و نسخه دار صرف می کنند. وقتی درد داریم، اغلب یک قرص آسپرین یا ایبوپروفن مصرف می کنیم. اما چگونه داروها می دانند که کجا را هدف قرار دهند؟ در این مطلب از بیتوته پاسخ شما را با این سوال می دهیم.

هنگامی که سرتان درد میگیرید یا در جایی دیگر از بدنتان دچار درد می شوید یک مسکن می تواند درد شما را آرام کند ، اما واقعاً این داروی بلعیده شده چگونه عمل می کند تا درد شما نیم ساعت بعد آرام شود؟

هنگامی که یک دارو ، قرص یا محلول مایع بلعیده می شود، در بدن حرکت می کند و در جریان خون جذب می شود. در آن مرحله، خون دارو را به قسمت‌های مختلف بدن می‌برد و به دنبال درد می‌گردد. بنابراین دارو ی شما نمی داند که آیا سر شما درد می کند یا کمر یا مچ پا.

زمانی که قرص مصرف می کنید، معمولاً در معده، از طریق روده کوچک و در کبد، جایی که حل می شود، دست نخورده باقی می ماند. تمامی داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می کنیم، به کبد می روند، سپس وارد جریان خون می شوند و در آنجا اثر خود را اعمال می کنند.

می توان بدن و دارو را با سیستم قفل و کلید مقایسه کرد. دارو مانند کلید است، تمام بدن را جستجو می کند تا زمانی که قفل هایی را که در آن قرار می گیرد پیدا کند. اما نحوه انجام این کار از نوعی مسکن به نوع دیگر متفاوت است.

ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve) و آسپرین، همه بخشی از دسته ای از داروها به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند. آنها درد را با کاهش التهاب (که می تواند هر چیزی از گرما، تب، تورم، درد یا از دست دادن حرکت باشد) درمان می کنند. فرض کنید هنگام نقل مکان به یک آپارتمان جدید، عضلات پشت خود را تحت فشار گذاشته اید: گلبول های سفید بدن برای ترمیم عضله به آن نقطه می روند و باعث تورم و گرما می شوند که می تواند منجر به درد شود.

آسپرین و ایبوپروفن (همراه با ناپروکسن ) با چسبیدن به آنزیمی به نام سیکلواکسیژناز کار می کنند و آن را مسدود می کنند. این باعث می شود بدن مولکولی به نام پروستاگلاندین بسازد که باعث ایجاد التهاب می شود که اغلب منجر به درد می شود. با مسدود شدن آن مولکول، درد شروع به فروکش می کند.

اگرچه Tylenol از دهه 1950 به بازار عرضه شده است ، اما هنوز تحقیقات زیادی در مورد نحوه عملکرد آن نداریم. یکی از محققین گفت: "این یک ماده مخدر نیست و یک NSAID نیست... و سوال این است که این چیست؟"

اگرچه تعدادی نظریه وجود دارد، برای مثال، ممکن است ارتباط زیادی با مهار همان آنزیمی که NSAID ها انجام می دهند داشته باشد، تنها چیزی که می دانیم این است که از آن برای درمان درد و تب استفاده می شود. برخلاف NSAID ها، التهاب را درمان نمی کند.

همچنین توجه داشته باشید: طبق گفته FDA ، زمانی که تیلنول بیش از حد مصرف شود، می تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

از آنجایی که مواد شیمیایی التهابی در سایر عملکردهای مهم فیزیولوژیکی فراتر از فقط به صدا درآوردن زنگ درد دخیل هستند، داروهایی که آنها را مسدود می کنند، عوارض جانبی و خطرات بالقوه ای برای سلامتی خواهند داشت، از جمله تحریک پوشش معده و تأثیر بر عملکرد کلیه . اگر دستورالعمل های روی دارو رعایت شود، داروهای بدون نسخه عموماً بی خطر هستند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: