آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به گزارش اخیر آژانس اتمی درخصوص مغایرت در پیکربندی دو آبشار سانتریفیوژ در نیروگاه فردو با آنچه که ایران پیشتر اعلام کرده بود، واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹        04 February 2023

ادعاهای تروئیکای اروپا و آمریکا درباره تغییرات در تأسیسات فردو

تروئیکای اروپا و آمریکا با اشاره به گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص آنچه «تغییرات اعلام‌نشده در تأسیسات فردو» خوانده شده است، مدعی شده‌اند که پاسخ ایران به این گزارش را ناکافی می‌دانند.

ایلنا نوشت: در حالی که «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرده است که گزارش بازرس آژانس نتیجه «برداشت نادرست» بوده است، این چهار کشور مدعی شده‌اند که این پاسخ را کافی نمی‌دانند و اقدام‌ها ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنند، نه بر اساس «مقاصد ادعایی» این کشور. 

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپا و آمریکا با اعلام این‌که سانتریفیوژهای تأسیسات فردو اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی تولید می‌کنند، آمده است: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تغییرات اساسی اعلام‌نشده در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهای تأسیسات فردو توسط ایران را مورد توجه قرار می‌دهیم».


آمریکا و تروئیکای اروپا در ادامه مواضع بی‌اساس خود اعلام کرده‌اند که تولید اورانیوم با این درجه خلوص در تأسیسات هسته‌ای فردو خطرات مهمی در ارتباط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای به همراه دارد و هیچ توجیه غیر نظامی برای آن وجود ندارد. 

در ادامه ادعا شده است: «همان‌طور که آژانس اعلام کرد این تغییرات اعلام‌نشده با تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان در چارچوب ان‌پی‌تی مغایر است. عدم اطلاع‌رسانی ضروری، باعث تضعیف توانایی آژانس در حفظ شناسایی به موقع در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌شود».

در بیانیه مشترک این چهار کشور آمده است که تغییرات تازه گزارش‌شده در پیکربندی آبشارهای سانتریفیوژهایی که برای تولید اورانیوم با درجه خلوص نزدیک به استفاده در تسلیحات به کار می‌روند، لزوم انجام تمامی تعهدات پادمانی از سوی ایران و پذیرش هرگونه نظارت پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند را ضروری می‌کند.

در ادامه ادعا شده است که ایران به رغم تصویب دو قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال گذشته، هنوز پاسخ معتبری به پرسش‌های باقی‌مانده آژانس نداده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: