بسته خبری از شامگاه تا بامداد؛
مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، ما تلاش می‌کنیم صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانمان برسانیم.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳        22 September 2022

به نقل از پارسینه|
درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند.  پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 

تایید مرگ ۲ نفر در اعتراضات کرمانشاه

 
شهرام کرمی دادستان کرمانشاه گفت: متأسفانه در درگیری‌های شب گذشته در کرمانشاه ۲ نفر کشته شده‌اند که مطمئن هستیم این اتفاق توسط عوامل ضدانقلاب رخ داده، چرا که این افراد با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند. او ادامه داد: در جریان این نا آرامی‌ها ۲۵ نفر از معترضین و نیرو‌های انتظامی و همچنین مردم عادی که توسط معترضین مورد هجوم قرار گرفتند، نیز مجروح شده‌اند.
 

فرمانده انتظامی کردستان: ۴ نفر کشته شده اند

 
سردار علی آزادی فرماندهی انتظامی کردستان از کشته‌شدن ۴ نفر از شهروندان کردستانی در تجمعات اخیر در پی درگذشت "مهسا امینی" خبر داد و اظهار داشت: در دو شب گذشته در مصاحبه‌هایی که از بنده منتشر شد از جوانان کردستانی درخواست کردم که در تجمعات حضور پیدا نکنند چرا که اطلاع موثق داشتیم که گروهک‌ها نفوذ کرده و در حال موج‌سواری و کشته‌سازی در استان هستند.
 

هشدار پلیس گیلان به معترضان

 
سرهنگ حسین حسن پور جانشین فرمانده انتظامی گیلان با تاکید بر اینکه با توجه به اتمام حجت‌های انجام شده، در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، پلیس از دیگر حربه‎‌های قانونی در اختیار خود استفاده خواهد کرد گفت: ۶۸ نفر از عاملان اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحد‌های صنفی در شهر رشت دستگیر شدند. او با بیان اینکه ۳۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت شخصی و دولتی در دو روز گذشته توسط اغتشاشگران تخریب شده است عنوان کرد: ۴۳ نفر از عوامل انتظامی، بسیج و سپاه نیز در حوادث اخیر مجروح شده‌اند. او تصریح کرد: با توجه به اتمام حجت‌های انجام شده، در صورت تداوم فعالیت اغتشاشگران، پلیس از دیگر حربه‎‌های قانونی در اختیار خود استفاده خواهد کرد.
 

ایسنا: باتوم زدن بی دلیل پلیس به عابرین با آتش زدن نیرو‌های پلیس و آمبولانس‌ها قابل قیاس نیست

 
خبرگزاری ایسنا نوشت: در فیلمی شاهد رفتار‌های تند پلیس با عابرین و معترضین بودیم. در فیلمی دیگر شاهد باتوم زدن بی دلیل به عابرین هستیم و نیرو‌های پلیس در واکنش به حرف‌های عابرین با خشونت رفتار می‌کنند. هرچند که این میزان از خشونت پلیس با آتش زدن نیرو‌های پلیس و آتش زدن آمبولانس‌های حامل مصدومان قابل قیاس نیست، اما انتشار این فیلم‌ها به تندتر شدن فضا و بازتولید خشم و ناآرامی کمک می‌کند.
 

حمله خبرگزاری فارس به علی کریمی

 
خبرگزاری فارس نوشت: با توجه به رفتار و واکنش‌های چند سال اخیر علی کریمی و به ویژه در موضوع فوت مهسا امینی و حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان و شبکه ضد انقلاب از وی، به نظر می‌رسد که تصمیم جدید ضدانقلاب معرفی کریمی به عنوان رهبر جدید اپوزیسیون باشد. کسانی که کریمی را می‌شناسند می‌گویند او برخلاف دریبل‌های زیبایش، بسیار سطحی و مبتدی است. «بیجاگویی های» کریمی نیز بار‌ها مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. با این حال این فوتبالیست مشهور که هم اکنون خارج از کشور زندگی می‌کند با جملات قصار خود در ماجرای اخیر مهسا امینی نیز تلاش می‌کند که نقش آفرینی کند. یک روز از خاندان پهلوی دفاع می‌کند و روز دیگر دستور حمله به پلیس را می‌دهد. علی کریمی پیچیدگی چندانی ندارد. سطح هوش و فراست او را می‌توان از نوشته‌ها و صحبت‌های علنی‌اش تخمین زد. در حساب توئیتری او آمده است: «یه سری‌ها سال ۵۷ فهمیدن/یه سری‌ها سال ۶۷ فهمیدن/یه سری‌ها سال ۸۸ فهمیدن/یه سری‌ها سال ۹۶ فهمیدن/یه سری‌ها سال ۹۸ فهمیدن/یه سری‌ها سال ۱۴۰۰فهمیدن/وای به حال اونایی که هنوز نفهمیدن»
 

فاطمی امین: انحصار تولید خودرو تا ۱۴۰۴ کم می‌شود

 
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در مورد تمرکز تولید در دو شرکت خودروسازی، گفت: در حال حاضر تولید خودرو در ایران متمرکز است و ۹۰ درصد تولید خودرو در کشور توسط دو خودروساز بزرگ انجام می‌شود و سایر خودروسازان سهم ۱۰ درصدی دارند.  طبق برنامه‌های تدوین شده، تا سال ۱۴۰۴ تیراژ تولید باید به ۳ میلیون دستگاه برسد و از طرفی با توجه به اینکه تولید منحصر به دو شرکت شده است، تا ۱۴۰۴ معادل ۳۰ درصد تولید خودرو توسط خودروسازان دیگری غیر از این دو شرکت بزرگ انجام خواهد شد.  در صورت تحقق این برنامه، از تمرکز تولید نیز کاسته می‌شود و خودروسازان دیگر هم در این عرصه نقش فعال‌تری پیدا می‌کنند.
 

بانک مرکزی: نرخ تورم با کاهش محسوسی همراه شده است

 
بانک مرکزی اعلام کرد: بررسی تحولات تورم ماهانه شاخص کل کالا‌ها و خدمات مصرفی در سال جاری نشان می‌دهد در شرایطی که تورم ماهانه شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در اردیبهشت و خردادماه سال جاری عمدتاً متاثر از حذف تخصیص ارز ترجیحی و نیز افزایش قیمت عمده کالا‌ها در بازار‌های جهانی با روند افزایشی مواجه شده بود؛ لیکن با توجه به تخلیه بخش قابل توجهی از آثار تورمی اجرای طرح مذکور در دو ماه ابتدایی اجرای طرح (اردیبهشت و خرداد)، نرخ تورم ماهانه در تیر و مرداد ماه سال جاری با کاهش محسوسی همراه شد. به طوری‌که تورم ماهانه شاخص کل مصرف کننده از ۱۰.۶ درصد در خرداماه به ترتیب به ۴.۳ و ۲.۴ درصد در تیر و مرداد ماه سال جاری رسید. تورم‌های نقطه به نقطه و دوازده‌ماهه شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مرداد ماه سال جاری نیز به‌ترتیب معادل ۴۵.۸ و ۴۰.۱ درصد بوده است که نسبت به تیر ماه سال جاری به ترتیب معادل ۰.۶ و ۰.۴ درصد کاهش یافته است. همچنین، تورم ماهانه شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی به تفکیک گروه‌های اختصاصی "کالا" و "خدمت" در مردادماه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. در همین ارتباط، تورم ماهانه گروه اختصاصی "خدمت" در مردادماه سال جاری با ۰.۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۴.۲ درصد رسید؛ تورم ماهانه گروه اختصاصی "کالا" نیز با ۲.۸ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به رقم ۱.۴ درصد رسید. بررسی تحولات تورم ماهانه گروه کالا به تفکیک "خوراکی ها" و "غیرخوراکی ها" نیز موید کاهش تورم ماهانه اقلام خوراکی در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل از آن است.
 

یک نماینده: گزارش مجلس درباره مهسا امینی تقریبا آماده است

 
جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی اقدامات صورت گرفته این کمیسیون را در خصوص موضوع درگذشت مهسا امینی تشریح کرد و گفت: گزارش ما از این حادثه تقریبا آماده است و منتظریم که سازمان پزشک قانونی نظرش را به صورت کتبی و رسمی بیان کند و سپس قرائت نتیجه تحقیق را در مجلس داشته باشیم. وی با بیان اینکه در معاینه اولیه جسد توسط پزشکی قانونی هیچ گونه آثار شکستگی و ضرب و جرح دیده نشده، افزود: منتظر هستیم انشاء الله نظرن‌هایی نیز راجع به پاتولوژی قسمت‌های مختلف اعضای بدن ارائه شود و ما نتیجه تحقیق را بتوانیم خدمت مردم عزیز و شریف اعلام کنیم.
 

نماینده مجلس: کاش دولت اجازه دهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی، طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند

 
جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشت: «کشیدن چادر‬⁩ از سر زنان مومن دست منافقین و سرویس‌های جاسوسی خارجی را رو کرد که اصل اسلام و انقلاب را نشانه گرفته اند و فوت ⁧‫مهسا امینی‬⁩ را بهانه قرارداده اند. ⁧‫خون غیرتمندان‬⁩ به جوش آمده؛ کاش دولت اجازه بدهد تا جوانان غیور حسینی و فاطمی طومار ⁧‫اغتشاشگران‬⁩ مفسد را بپیچند.»
 

اظهارات متناقض درمورد احتمال قطع اینترنت در روز‌های آینده

 
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات خبر اظهاراتش در مورد اعمال محدودیت و قطع اینترنت در روز‌های آینده را تکذیب کرد. زارع پور با تکذیب نقل قول‌های قبلی گفت که «در پاسخ به سوال خبرنگاری در حاشیه دولت درباره سرعت اینترنت در روز‌های اخیر این نکته مورد تاکید قرار گرفت که پهنای باند کاهش پیدا نکرده است.» پیشتر خبرگزاری اصولگرای دانشجو نوشته بود: وزیر ارتباطات گفت: به خاطر مسائل امنیتی امروز احتمال دارد محدودیت‌هایی توسط نهاد‌های امنیتی در خصوص سرعت اینترنت ایجاد شود که طبیعی است. ولی هیچ پهنای باندی کاهش نیافته و ما به شکل روتین پهنای باند کشور را تامین می‌کنیم.
 

استاندار تهران: ۱۸۰۰ تجمع‌کننده سابقه تجمع و بعضاً اغتشاش دارند

 
محسن منصوری استاندار تهران در صفحه توئیتر خود نوشت: حدود ۱۸۰۰ نفر از افرادی که حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران، سابقه‌ی حضور در تجمعات و بعضا اغتشاشات قبلی را دارند. او ادامه داد: از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر دارای سابقه قابل توجه و پرونده در دستگاه‌های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی هستند.
 

مکرون: درباره حقوق بشر به ویژه حقوق زنان با رئیسی صحبت کردم

 
رییس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با همتای ایرانی‌اش گفت که در گفتگو با او به موضوع حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان پرداخته است. او گفت: من خیلی روشن گفتم که ما از حقوق بشر دفاع می‌کنیم و به خصوص حقوق زنان. البته در مورد برجام هم مفصل صحبت کردیم، ولی بر روی این مسئله تاکید کردم که این خیلی مهم است و اعتبار ایران مطرح است و این که آن‌ها باید این مسئله را حل کنند.
 

خبرگزاری دولت: یک همیار پلیس در شیراز جان باخت

 
ایرنا خبرگزاری دولت نوشت: در جریان تجمع شامگاه سه‌شنبه شیراز در پی فراخوان گروه‌های ضد انقلاب، سه مأمور انتظامی مجروح شدند و یک همیار پلیس نیز بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست داد. در طول مدت برپایی این تجمع که تا حوالی ساعت ۲۲ سه‌شنبه ادامه یافت، خیابان‌های منتهی به معالی‌آباد همچون بلوار چمران شیراز با ترافیک سنگین همراه شد.
 

مهاجرت ۱۱ هزار ایرانی به کانادا در سال گذشته

 
حسن فروزان فرد رئیس کمیسیون قضایی و مبارزه با فساد اقتصادی اتاق تهران اظهار داشت: چه نهادی بر خروج سرمایه ۱۱ هزار نفری که از ایران سال گذشته به کانادا مهاجرت کردند نظارت کرد؟ سرمایه‌های نقدی و سرمایه‌های انسانی کشور هر ساله با روند تندتری در حال خروج از کشور هستند.
 

آلمان: مقامات ایران به اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» گوش دهند

 
«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتی از مقامات ایران خواست به اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» گوش دهند و مدعی شد زنان در ایران برای حقوق انسانی اولیه خود اعتراض می‌کنند.
 

هشدار پوتین درباره استفاده از سلاح‌های اتمی

 
«سرگئی مارکوف» مشاور سابق پوتین گفت: ولادیمیر پوتین گفت که آماده استفاده از سلاح‌های اتمی علیه کشور‌های غربی، از جمله بریتانیا است. این قانونگذار سابق روس گفت: «شهر‌های شما هدف قرار خواهند گرفت».
 

اینترنت موبایل ملی شد؟

 
دیشب اینترنت در بسیاری از نقاط کشور برای چند ساعت قطع شد. حوالی ساعت یازده شب، اما دسترسی به اینترنت از سوی اپراتور‌های موبایل برای اکثر کاربران محدود شد. کاربران اینترنت همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل موبایل تنها امکان دسترسی به سایت‌های داخلی را دارند و پلتفرم‌های پرکاربرد همچون واتس‌اپ، گوگل و... از دسترس خارج شده‌اند.
 

قرائنی در خصوص خودکشی نوجوان زرین دشتی

 
رئیس کل دادگستری استان فارس آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده نوجوان زرینی دشتی را تشریح کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه نحوه واقع شدن فوت و علت تامه آن در دست بررسی دقیق و کارشناسی است، گفت: دلایل اولیه حکایت از قرائنی در خصوص خودکشی دارد، اما آنچه مسلم است اینکه اظهار نظر قطعی در این باره مستلزم اعلام نظریه کارشناسی پزشکی قانونی است.
 

مهران مدیری: حتی یک فریم از تصویرم پخش نکنید

 
مهران مدیری، بازیگر سینما و تلویزیون در یک پست اینستاگرامی ضمن تسلیت درگذشت مهسا امینی به مدیران کشور گفت: نمی‌خواهم حتی یک فریم از تصویرم در هیچ شبکه‌ای پخش شود. وی گفت: این تنها کاری است که از من بر می‌آید.
 

محسن چاووشی: دیگر با وزارت ارشاد کار نمی‌کنم

 
محسن چاووشی خواننده موسیقی پاپ با انتشار مطلبی در اینستاگرام از قطع همکاری خود با وزارت ارشاد خبر داد. او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: من محسن چاوشی در صحت عقل و سلامت جان اعلام می‌کنم از امروز تمام همکاری‌های خود با وزارت ارشاد و... برای مجوز و امثالهم را قطع می‌کنم و مثل همیشه به خواست و عشق ‎مردم می‌خوانم. سکوت دیگر جایز نیست.
 

دسترسی به اینستاگرام و واتس اپ محدود شد

 
تسنیم نوشت: دسترسی به اینستاگرام و واتساپ در سطح شهر تهران فعلاً محدود شده و به نظر می‌رسد این موضوع به صورت موقت و برای جلوگیری از ارتباطات امنیتی معترضان و عناصر پشت پرده و ساماندهی‌شده صحنه‌گردان آشوب‌ها رخ داده است.
 

تجمع اعتراضی در خیابان، ولی عصر

 
فارس نوشت: عصر دیروز، افرادی با همان مشخصات دیشب، اما با تعداد کمتری قصد داشتند در حوالی میدان و خیابان ولیعصر تجمع کنند. نیرو‌های انتظامی در میدان فردوسی، چهارراه تئاتر شهر، میدان و خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، ابتدای خیابان حجاب، خیابان طالقانی و خیابان‌های اطراف میدان ولیعصر تا تئاتر شهر حضور داشتند و اینترنت تقریبا قطع شده بود. تعدادی از معترضان در میدان ولیعصر و تعدادی هم در چهارراه تئاتر شهر تجمع کرده و شعار‌های تند و ساختارشکنانه سر می‌دهند، پلیس چندین بار از آن‌ها خواست محل را ترک کنند و در ادامه برای پراکنده کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کرد. گاز اشک آور موجب شد معترضان پراکنده شود. معترضان در خیان ولیعصر و اطراف پراکنده شده اند.
 

پزشکی قانونی: مهسا امینی نه ضربو شتم شده نه آثار کبدی داشته

 
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در گفت وگویی اظهار نظر اولیه این سازمان درخصوص بررسی پرونده مهسا امینی را تشریح کرد. بر این اساس، خانم امینی در سال ۱۳۸۶ در یکی از بیمارستان‌های تهران جراحی مغز داشته. همچنین هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت و آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه مشاهده نشده و  هیچ گونه آثاری از خونریزی، له شدگی و یا پاره شدگی در احشای داخلی بدن هم رویت نشده. پزشکی قانونی گفته: آنچه نیازمند زمان است، تعیین علت فوت متوفی است.
 

کرباسچی: قانونی که اکثریت جامعه به آن عمل نمی‌کنند، باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد

 
غلامحسین کرباسچی، مدیر مسئول روزنامه هم میهن در مناظره‌ای با عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری در شبکه خبر گفت: قانونی که اکثریت جامعه به آن عمل نمی‌کنند، باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد. اگر بخواهیم رکن اصلی قانون را اجرا کنیم باید از همین در استودیو که در آن حضور داریم شروع کنند به گرفتن خانم ها
 

عبدالله گنجی: ۲۰ میلیون زن بی حجاب یا بدحجاب داریم

 
در مناظره شب گذشته غلامحسین کرباسچی، مدیر مسئول روزنامه هم میهن در مناظره‌ای با عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری در شبکه خبر گفت شاید چیزی حدود ۲۰ میلیون زن بی‌حجاب یا بدحجاب داشته باشیم.
 

عباس عبدی: برچیدن گشت ارشاد عقب نشینی نیست؛ پیشروی است

 
عباس عبدی نوشت: عقب نشینی باید در موارد منفی و جنگ و هنگام شکست به کار برده شود. در ماجرای فوت خانم مهسا امینی، بسیار گفته شده است که حکومت باید درباره حجاب عقب نشینی کند و با برچیدن گشت ارشاد و تغییر قانون به خواست عمومی تن دهد. به نظر می‌رسد که این برچسب زنی از سوی دو گروه است. اول طرفداران تندروی داخل ساختار که این سیاست را عقب نشینی توصیف می‌کنند که به معنای شکست تلقی شود. گروه دوم، مخالفان برانداز سیستم هستند که دنبال به دست آوردن یک پیروزی از طریق تعبیر شکست برای حکومت هستند.
 

روایت فارس از تجمع و شعار‌های هنجارشکنانه در قم

 
خبرگزاری فارس نوشت: به دنبال فراخوان تجمع برای اعتراض به مرگ مهسا امینی در شهر قم، از ساعت ۱۸:۳۰ حدود ۱۰۰ نفر با سردادن شعار‌های تند و هنجارشکنانه، تجمعی را در خیابان شهید صدوقی شکل دادند که با حضور ماموران انتظامی و متفرق شدن افراد این تجمع پایان یافت. اما از ساعت ۲۰ تجمع دیگری در ابتدای خیابان قائم با حضور حدود ۳۰۰ نفر آغاز شد.
 

سایت بانک مرکزی از دسترس خارج شد/سخنگوی بانک مرکزی: هک نشده‌ایم

 
وب سایت بانک مرکزی دچار اختلال شد. از دقایقی پیش وب سایت بانک مرکزی دچار اختلال شد و امکان به روزسانی آن وجود ندارد.   در همین زمینه سخنگوی بانک مرکزی گفت: درگاه اینترنتی بانک مرکزی، در دسترس است و صرفا دقایقی به دلیل حمله به کانال ارائه دهنده خدمات اینترنتی به بانک از دسترس خارج شده بود.    «مصطفی قمری وفا» در توئیتر نوشت: در این نوع حملات موسوم به DDos پهنای باند شبکه با ترافیک جعلی پر می‌شود تا کاربران واقعی از دسترسی محروم بمانند.   وی افزود: با قطع دسترسی خارجی در شبکه زیرساخت، این اختلال برطرف شده و سایت بانک مرکزی بدون هرگونه مشکلی هم اکنون در دسترس است بنابراین هرگونه ادعا مبنی بر هک شدن سایت بانک مرکزی تکذیب می‌شود. 
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: