معاونت اجتماعی کلانتری 148 انقلاب
کد خبر: ۱۰۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶        30 November 2021
http://harimnews.ir/Images/News/Large/News-637738697793489762.jpg

وقتی کودک از سنین کم در جامعه پذیرفته نشود و در بیشتر مواقع، با تمسخر یا بی تفاوتی از سوی دیگران مواجه شود، از لحاظ روانشناسی مشکلات زیادی پیدا می کند. چنین کودکی ارزش و شایستگی هایش را زیر سوال خواهد برد. مدام با احساسات منفی مانند نگرانی و اضطراب سر و کار خواهد داشت. از خود غافل خواهد شد و به خود و تصمیماتش با دیده ی تردید نگاه خواهد کرد. اینها همگی از عواقب پذیرفته شدن در اجتماع است. از سوی دیگر تایید اجتماعی به کودکان پر و بال خواهد داد و اعتماد به نفس آنها را بیشتر می کند. چنین کودکانی کمتر به خود تردید راه می دهند و احساسات منفی مثل نگرانی و ناامیدی را به ندرت تجربه می کنند.
هر چه سن ما بیشتر می شود. نیاز به تایید اجتماعی برای کسب عزت نفس، کمتر می شود. چون هر چه بیشتر تجربه کسب کنیم، از بار اضطراب  ونگرانی ها کاسته می شود و بیشتر به خودمان اطمینان می کنیم. بنابراین نیاز به تایید اجتماعی و نقش آن بر عزت نفس، بیشتر در همان سنین اولیه ی کودکی احساس می شود.
عوامل موثر در تقویت عزت نفس کودک:
  1. واگذاری برخی از امور به کودکان و نظارت دور، در انجام برخی از امور عقب بایستید و اجازه بدهید کودک خطر کند، انتخاب کند و مشکلش را خودش حل نماید و به تلاشش احترام بگذارید.
  2. بگذارید کودک خودش انتخاب کند. وقتی کودک تصمیمی می گیرد که مناسب سنش است احساس قدرت می کند.
  3. مشارکت در امور خانه
  4. آنها را تشویق کنید تا علایقشان را با اشتیاق دنبال کنند.
  5. به کودکتان ثابت کنید که علایقتان به او بی قید و شرط است.
  6. مطمئن شوید که اهداف کودکتان با توجه به توانایی هایش قاب دستیابی است.
  7. زمانی که کودکتان موفقیتی کسب کرد از او تعریف و تمجید کنید.
  8. به گونه ای عمل کنید که کودکتان احساس خاص بودن کرده و توانایی های خود را کشف کند ولی به او بیاموزید این استعداد خاص به معنای برتری نسبت به دیگران نیست.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: