گزارش از سالروز تاریخی صعود ایران به جام‌جهانی
امروز هشتم آذر ۱۴۰۰ است؛ یعنی سالروز صعود تاریخی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با غلبه بر استرالیایی که اکثر بازیکنانش در لیگ برتر انگلیس توپ می‌زدند
کد خبر: ۱۰۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷        29 November 2021

سپهر خرمی دبیر ورزشی پارسینه | امروز هشتم آذر ۱۴۰۰ است؛ یعنی سالروز صعود تاریخی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با غلبه بر استرالیایی که اکثر بازیکنانش در لیگ برتر انگلیس توپ می‌زدند.

انگار بنا بود که این صعود تا لحظه آخر با اما و اگر رو به رو شود؛ همه چیز به شکل تراژیکی رقم می‌خورد، شکست مقابل قطر، برکناری محمد مایلی‌کهن و جانشینی ویه‌را و تقابل تک مسابقه‌ای با ژاپن در کشور مالزی. ماموریت بزرگ برای ویه‌را که باید خودش را فقط در سه مسابقه ثابت می‌کرد تا تیم‌ملی ایران را به جام‌جهانی ۹۸ ببرد! مقابل ژاپن با حساب سه بر دو شکست خوردیم که با مصدومیت شدید زانو عابدزاده همراه شد. با ناامیدی باید مقابل استرالیایی قرار می‌گرفتیم که نتایج قابل قبولی تا پیش از تقابل با ایران کسب کرده بود.

دیدار رفت در ورزشگاه آزادی با حساب یک بر یک به پایان رسید تا همه چیز به ورزشگاه ملبورن ختم شود. کمتر کسی فکر میکرد که آن دیدار تا ۲۳ سال بعد هم تکرار نشود. استرالیایی‌ها از همان ثانیه اول حمله کردند و انقدر سرعت بازی بالا بود که از گیرنده‌های تلویزیونی تصور می‌شد کسی در اتاق فرمان تصویر رد دست‌کاری کرده است.

در دقیقه ۳۴ نیمه اول سرانجام استرالیا قفل دروازه احمدرضا را باز کرد باوجود مقاومت و رشادت این سنگربان غیور ایران.

در نیمه دوم هم خیلی زود استرالیا به گل‌دوم رسید تا کار تمام‌شده تلقی شده باشد که به یکباره هوادار استرالیایی‌ تور دروازه عابدزاده را پاره کرد تا ۸ دقیقه از وقت بازی گرفته شود.

ابراهیم تهامی وارد زمین شد تا ایران با ۳مهاجم کارش را پیش ببرد؛ همین اتفاق اما به سود ایران شد و در دقیقه ۳۴ نیمه دوم ایران با کمریم باقری به گل اول رسید و لحظه حساس در نهایت فرا رسید و خداداد عزیزی با پاس طلایی علی دایی گل دوم را به دروازه مارک بوسنیچ وارد کرد.

دو بر دو یعنی صعود تاریخی ایران به جام جهانی. وقتی ویه‌را سیگارش را از روی زمین برداشت یعنی ایران دیگر صعودش قطعی شده بود. هرچند فدراسیون فوتبال با حرکتی عجیب و باورنکردنی ویه‌را را برکنار کرد تا جلال طالبی در جام‌جهانی مربی ایران باشد اما یک تشکر ویژه همیشه به ویه‌رای برزیلی بدهکاریم.

در روزی که کسی تصور نمی‌کرد ایران بتواند از سد استرالیا عبور کند شاگردان ویه‌را با نمایشی دلچسب البته در ده دقیقه پایانی کار را تمام‌کردند تا مانع از درخشش یک نسل طلایی استرالیا در جام جهانی شکوند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: